Att tänka på inför hästköp..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare _Sweetheart_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 697
S

_Sweetheart_

Vad bör man tänka extra noga på?

Ägaren är villig att betala besiktningen, & ta ut hennes veterinär. Jag kommer inte att kunna närvara vid besiktningen eftersom jag jobbar.

Hur gör man "ägarbyte". Med en bil skickar man ju bara in registreringsbeviset.. ;)

Vad bör stå i kontraktet som skrivs vid köp?

Mer man bör tänka på?

Sv: Att tänka på inför hästköp..

Köparen står för besiktning och tar ut "sin" veterinär alternativt kör till "sin" klinik. (gammal stallvisdom).

Man ska alltid vara med vid besiktningen. Det kan dyka upp saker man vill diskutera med veterinären, plus att man får ett osökt tillfälle att se hur hästen reagerar vid veterinärbesök.;)

man tar ledigt från jobbet den dagen hästen besiktigas av en veterinär som inte säljaren valt. Kör hästen till klinik och betala själv så får du en rättvis undersökning.

Köp ett standardkontrakt på närmaste hästbutik så har du ett kontrakt som täcker det mesta. Ni ska även skicka in en ägarbyteslapp till rasförbundet.

Vad bör man tänka extra noga på?

Absolut att själv välja veterinär och självklart vara med på besiktningen. Är man säljare och känner veterinären kan man lätt få igenom sådant som eksem, mugg, bettfel, småhältor osv. Kanske inga större problem men man vill ju veta detta som köpare och inte ha ett papper det står u.a. på om det inte är sant? Vilket man inte kan veta om man inte varit där.

Jag skulle inte våga låta hästen besiktigas av en av säljaren vald veterinär om inte jag fick delta. Då kunde säljaren lika gärna skriva på besiktningsprotokollet själv.

Vi lät köparen boka och betala besiktning efter som att hon erbjöd sig och vi hade ett gott förtroende för henne. Men aldrig skulle vi acceptera den om vi inte kunnat vara med. Då hade vi gjort en ny besiktning innan något kontrakt skrevs på, där vi valt veterinär alt. kunde vara med. Detta tycker jag verkligen att du ska tänka över. Veterinärer brukar kunna komma ut även efter kontorstid och utföra besiktningar så du borde kunna hitta en tid som passar dig. Det är viktigare att du är med än att säljaren är med. Om han/hon har svårt att få tid så kanske stallägaren eller någon annan kan se till att hästen står i stallet vid bestämd tidpunkt och sen kan du efteråt släppa den i hagen eller vad som nu önskas.

Ägarbyte gör du till rasföreningen. Vad är det för ras på hästen? Kontaktuppgifter kan du hitta på nätet eller i hästens pass. När jag köpte min nordsvensk använde vi ägarbeviset (som finns i passet). Vi fyllde där i alla uppgifter för ägarbyte tillsammans med säljaren vid besiktningen/kontraktskrivningen, säljaren skrev under och sen skickade vi (köparen) in det till FNH. Har man inget ägarbevis går det bra att skicka in en kopia av köpekontraktet när det är undertecknat istället.

Vad som ska stå i kontraktet kan ju vara ett gissel. Därför bör man inte skriva ett på fri hand tycker jag. Det finns kontrakt att ladda ner på konsumentverkets hemsida. Då har du ngt att utgå ifrån.

Kontraktet ska innehålla bla (formulera det som att ni båda godkänner det som står skrivet i kontraktet):
*Köparens och säljarens namn, adress, telefonnummer, personnummer alt. organisationsnr.
*Information om hästen. Jag hade haft med namn, ras, ålder, kön, registreringsnr/idnr (står i passet).
*Brödtext. Dvs vad kontraktet handlar om och vilka villkor som gäller:
- Provtid?
- När/hur köpet genomförts.
- Att säljaren intygar att hästen är frisk, alt har följande defekter..
- Att besiktning gjorts datum ** av veterinär **, och bifoga protokoll.
- När säljarens ansvar för hästen upphör och köparens tar vid (tex när hästens alla 4 fötter står i transporten).
- Köpeskilling, hur mycket som köparen betalat för hästen, hur och när.
- Övriga villkor/överenskommelser.
*Konsekvenser för vad som händer om någon part bryter kontraktet.
*Underskrift, namnförtydligande, datum och ort ska kunna ifyllas av er båda.

Senast ändrad:

Du bör absolut vara uppdragsgivare och närvara vid besiktning. Själv vill jag inte ha annat än klinikbesiktning, det är svårt att få vettiga förutsättningar ute i stallet. Lugn löpargång med bra resonans, bra underlag för ridprov, förutsättningar för ögon- och tandkontroll etc.

När hästen är konstaterad frisk är det kontraktet som gäller. I o f s bör man vara överens om kontraktslydelsen innan man besiktigar tycker jag, så alla vet vad som gäller med kostnader, handpeng etc.

Försäkring? Har hästen försäkring idag? Ta över den. Tänk på att om h ästen inte går igenom besiktningen kan den inte försäkras upp, vilket är lite surt om den är försäkrad för 10 000 kr idag och du köper den för 50 000 kr.

Kl

Om man ska köpa en häst som står lång i ftån, ex 40 mil enkel resa, hade ni ändå närvarat på vet undersökningen?

Ja. Då hade man ju försökt få ihop det så att man tex tar med transport och genomför köpet direkt om nu hästen går igenom, vilket man får förutsätta att den gör :)

eller om man köper från utlandet?

Finns det möjlighet är det bra om du själv kan vara med vid besiktning ändå. Kanske kan en bekant vara med om du känner någon i kretsarna. Oavsett vad bör du själv hitta en veterinär för att minimera risken att bli blåst. Tänk även på vad som följer med hästen så du vet vad du behöver köpa till. Kolla vad och hur mycket hästen äter i vanliga fall så du slipper en kraftig foderövergång och kanske även hur balansen i foderstaten är normalt sett så slipper du testa dig fram där.

Var kritisk med allt. Jag antar att du har provridit hästen så du vet att den går bra. Det kan vara bra att kontrollera skadehistorik, vaccinationer (om ni har krav på det i stallet) och allt sånt som du kan tänkas behöva veta. Var noga med kontrakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 495
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka