Sv: Australian shepheard
vi har en aussie tjej på 13 månader en omplacering. (placerades om som 7 månader pga stress) jag tränar freestyle och mamma försöker komma igång att börja valla (hon har varit livrädd för fåren).
jag tror vad det gäller vallningen att man får en lyckligare hund om man vallar men att det inte är nödvändigt på samma sett som en BC
precis som brandgul skriver har jag uppfattat det som att våran tik inte är något stort undantag då hon är rädd för allt, svårt att koncentrera sig, och behöver en lugn hemma miljö utan skrik och folk som far upp och ner, men det kan ju vara en"skada" från sitt tidigare hem.
aussien är också väldigt skällig vilket kan vara mindre uppskattad i tex freestyle (och lydnad?) men det går ju att träna bort mkt av iallafall
i våran vecka har vi ca 2 dagar när vi tränar freestyle , varje dag vänjer hon sig fortfarande med hästar och får, vi tränar på att träffa andra hundar och människor, försöker bege oss till evenemang med mkt stök och bök nu senast en marknad. nu i höst ska mamma anmäla sig till en vallningskurs
mer orkar inte lill tjejen ta in hon är ca 11 månader på bilderna