Australian shepheard

Glimfeather

Trådstartare
Finns det någon här som har Australian shepherd? Vad använder ni er hund till? Hur kom ni fram till att det var rasen för er? Bör man skaffa en om man inte tänker valla med den? Hur ser er "hundvecka" ut ungefär?

Vilken slags människa passar en aussie till?

Berätta gärna lite allt möjligt om rasen och har ni bilder så får ni hemst gärna visa dem också :)

Sv: Australian shepheard

Jag har ingen själv men de som jag känner har sina till lydnad och bruks. Den som har Aussie ska väl vilja jobba med sin hund.

Min killes arbetskompis använder sin till vallning. Har med den till jobbet varje dag och får vara med hästar, kor, höns, får och lite annat. Och dom måste verkligen jobba. Den uppfödaren hon köpte sin hund ifrån hade som krav att dom måste valla. Hon blir helt knäpp om hon inte får göra någon på någon dag.

Jo, arbeta med hunden vill jag. Det är därför jag kollar på rasen ;) Jag har släktingar med får (som jag vet att jag får låna) så möjligheter till vallning har jag o jag hittar en bra instruktör. Men egentligen ligger väl mitt intresse i lydnad och bruks. Jag har en bearded collie nu, vilket passar mig, men han har sina begränsningar.

Har jag förstått det fel om jag tror att det finns olika linjer av Aussie, dvs att vissa avlar på vall och andra inte. Verkar vara väldigt trevliga hundar, har själv varit lite inne på en sådan.

Är du intresserad av lydnad och bruks så kan det ju vara något för dig bara genom det :) Men för brukset finns ju ett litet frågetecken om du får en skottberörd/skotträdd hund. Jag vet inte hur stor dispositionen är inom rasen. Men den är högre än för min ras (Labrador) Jag har träffat mycket skotträddaq Aussies :( Men det kan man ju kolla upp med uppfödare/föräldrar/avkommor etc.

vi har en aussie tjej på 13 månader en omplacering. (placerades om som 7 månader pga stress) jag tränar freestyle och mamma försöker komma igång att börja valla (hon har varit livrädd för fåren).

jag tror vad det gäller vallningen att man får en lyckligare hund om man vallar men att det inte är nödvändigt på samma sett som en BC

precis som brandgul skriver har jag uppfattat det som att våran tik inte är något stort undantag då hon är rädd för allt, svårt att koncentrera sig, och behöver en lugn hemma miljö utan skrik och folk som far upp och ner, men det kan ju vara en"skada" från sitt tidigare hem.

aussien är också väldigt skällig vilket kan vara mindre uppskattad i tex freestyle (och lydnad?) men det går ju att träna bort mkt av iallafall

i våran vecka har vi ca 2 dagar när vi tränar freestyle , varje dag vänjer hon sig fortfarande med hästar och får, vi tränar på att träffa andra hundar och människor, försöker bege oss till evenemang med mkt stök och bök nu senast en marknad. nu i höst ska mamma anmäla sig till en vallningskurs

mer orkar inte lill tjejen ta in hon är ca 11 månader på bilderna
11462725.jpg

11462731.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Aussies kan vara mycket olika. Jag känner inte igen din i min.
Hon är ljudkänslig, men för övrigt helt orädd och en riktig arbetsmyra. Sedan är det ju en annan sak att aussies kan var mycket sena. Vet du vad din hund har varit med om? Omplaceras vid 7 mån pga stress, något måste ha fallerat. En aussievalp kan vara vild och galen, det gäller att hantera det på rätt sätt.
Lycka till med din vovve.

absolut är det nog så om jag skulle välja en ny hund skulle det oxå bli en aussie för jag tror att mkt kommer från tidigare hemmet som jag skrev men jag vill inte tala illa om förra ägaren men jag tror inte heller att det är jätte ovanligt att dom blir som våran med tanke på hennes uppväxt

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrar om det inte är ganska vanligt överlag att lite mer utpräglade vallhundar är skottkänsliga? Eftersom de brukar vara ganska veka. Men jag ska självklart kolla på hur föräldrar och närmare släktingar är innan jag bestämmer mig för en hund. Sedan tror jag att det blir en vuxen hund den här gången.

Nu har jag ju en bearded collie som är väldigt skotträdd och det vill jag inte ha igen, därför ska jag skilja på dem vid nyår och påsk.

Det är just en valhund jag vill ha. En lite tuffare och med mer skärpa än vad beardisen har. Med min nuvarande jag jag inte sikta så högt eftersom han har såna begränsningar. Kompisen föreslog en aussie när jag ojade mig för henne ;)

Ja det är nog många vallhundar som är det. De är ju väldigt signalkänsliga, kanske hämger det ihop?

Som de andra skrev så slår vissa över i stress. Vissa, inte alla ;) Men de jag har träffat på har vairt mycket högt i varv. Men har en bekant som föder upp Aussie (har aldrig träffat hennes hundar) och hennes hundar är enligt henne väldigt lugna :)

Det är väl så att man får hitta en balans mellan akivitet och pasivitet som passar hunden :)

Har läst allt mer om rasen och börjar nästan bli lite förälskad ;) Verkligen en allroundhund!

johann-a: Vilken vacker hund du har!

Ja de är underbara!! Jag skulle själv vilja ha en! Med alla för- och nackdelar, precis som med alla olika raser :) Antingen gillar man ju "vallhundar" eller inte. De är ju speciella, på ett positivt sätt :D

Lånar knapp och sticker in med en liten fråga ...

Jag funderar på att skaffa en hund till om något år eller så och då är aussie en av raserna på listan. Jag har läst att de ev kan vara vaktiga, är det något som stämmer? I vilken utsträckning vaktar de? Går det att träna bort?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 417
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 555
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 601
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 150
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka