Bukefalos 28 år!

Av och på i vatten.

V

Vaccan

Funderade på en grej, ni som tränar i vatten med apportraser, typ labbe, tollare etc. -hur är era hundar i vatten annars?
Anledningen till att jag undrar är för att jag var ute och badade igår efter en lång prommis i skogen tillsammans med en kompis och hennes hundar, bland annat en jaktlabbe.
Hon visade noll glädje alls i vattnet och gick knappt i, hon stod på strandkanten och såg sur ut och min vän förstod inte vad det var för fel. Men jag tänkte att det kanske är för att hon har fått jobbat så mycket i vatten att hon tänker vatten = arbete och när det inte blir något arbete ser hon ingen vits med att bada heller.

Men måste det bli så? En förut badglad hund som helt plötsligt slutar att plaska runt, så tråkigt :p
Det måste ju finnas något utrymme för att leka med familjen också och inte bara träna med matte...eller?

Min hund badar iofs inte heller för att leka. Jag har en njuffe och hon badar inte mycket alls om jag står på stranden, då går hon bara i för att svalka sig. Om jag badar däremot då kliver hon aldrig upp förens jag gjort det.

Så hennes badande är kopplat till en form av arbete det också, för i hennes värld är det ju hennes uppgift att hålla koll på mig och andra badande.
Hon blir sur och orolig om man simmar för långt ut, gör man det vill hon valla in en och känner hon att man simmat så långt ut att hon tycker det är för jobbigt att simma ut själv står hon och piper ;)
Det är rätt kul att bada med min hund, hon simmar längder fram och tillbaka mellan matte och stranden som en riktig liten pensionär på simhallen och förväntar sig att man ska ta tag i bak och åka med in :p
 
Sv: Av och på i vatten.

Såhär ser det ut när vi inte jobbar i vattnet;

Iver badelibadar

Jag märker ingenting som tyder på att Iver bara ser vattnet som jobb, han älskar vatten och är gärna i mest hela tiden och roar sig med diverse bottengrävningar eller jagavågorlekar.

När det vankas arbete blir han dock heltänd vid åsynen av apportbytet och intar sin utgångsposition. :)
 
Sv: Av och på i vatten.

Jag tränar iofs inte mina hundar så strängt eftersom jag mest kör apporteringen för vattenträningen och för praktisk jakt.

Men jag kan mycket väl lattja med pinnar och bollar i vatten, har gjort det 2 dagar i sträck vid havet, och de funkar ändå. Jag tycker det handlar om på-och-av-knapp, det har båda mina hundar. Men jag vet många retrivers som saknar den knappen och hade gått upp i för hög stress om de hade fått lattja för mycket, så det kan säkert ha med det att göra.
Sen påstås det att mycket av precisionen i apporteringen, hårdhet i munnen, dirigering osv, påverkas negativt om hunden blir för uppspelt.
Jag tycker inte att mina påverkas av något av det, men de är inte retrivers.
 
Sv: Av och på i vatten.

Min ena spaniel hatar vatten så det finns nog ingen av och på knapp på honom vid den punkten. Sen apporterar han inte något annat heller. Icke rastypisk så det skriker om det.
 
Sv: Av och på i vatten.

Vår labbex (arbetande jakthund) leker gärna i vattnet men hon plaskar inte runt helt planlöst som terriern och lurchern utan simmar hellre efter en boll eller efter matte. Men vatten är absolut inte sammankopplat med enbart arbete på samma sätt som en åker eller skogen heller inte betyder strikt arbete. Har husse bössa med sig eller en apport vet hon att det ska jobbas, är det tennisboll eller annat är det lek.
 
Sv: Av och på i vatten.

Min golden föredrar att bada genom att jag kastar ut något som hon ska hämta. Det extremt sällan som hon simmar/plaskar runt lite planlöst bara för att det är kul. Ofta står hon vid strandkanten och tjuter om jag simmar ut, hon hoppar inte i efter då inte.:grin:

Inte beror det på att hon ser vatten som arbete utan det sker snarare rent instinktivt.
 
Sv: Av och på i vatten.

Hunden kan helt enkelt vara för mycket apporterad i vatten. Den kanske jobbats så hårt att den inte orkat o då vill den helt enkelt inte bada när det är frivilligt.

Min golden simmar inte självmant visst kan den ta ett varv någon gång men är på sin höjd i i kanten o plaskar. OM det inte kastas något till den då simmar den o hämtar. Är lugn o fin om man binder upp henne även om någon annan jobbar.

Min flatte badar o simmar hej vill även utan jobb. Kan stressa upp sej lite när någon annan jobbar o han är uppbunden. Men han är inte så myckte tränad o bara 1 år.
 
Sv: Av och på i vatten.

Okidok, då e det lite si och så då :laugh: Jag tyckte bara det var ett konstigt beteende då jag har inte tänkt på det förut :cool: :laugh:
 
Sv: Av och på i vatten.

Våra hundar (inkl. träningkompisar) har enorm vattenpassion hur mycket de än tränat innan. De leker, springer och plaskar helt utan "hjälp". En del hundar har kanske inte avlats med vattenpassion? De ränderna går inte ur hur mycket hunden än tränat. Våra hundar ser det dessutom mer som ett straff att INTE få träna...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 251
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: AW
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 787
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp