Avbetalning

S

Strumpan_20

Hur vanligt är det att man köper häst på avbetalning?

Har funderat på finansieringen utav stundande hästköp, och kommit fram till att avbetalning vore den bästa lösningen. Hur vanligt är det att säljare går med på detta?

Har någon här köpt eller sålt häst på avbetalning, och i så fall, på hur lång tid?

Tacksam på svar och funderingar kring detta ämne!
 
Om jag vore säljare och en köpare bad att få hästen på avbetalning skulle jag inte gå med på det. Varför? Jo, 1)jag kan inte vara säker på att få alla pengarna.2) Om jag inte får alla pengarna och vårt avtal skulle säga att jag då har rätt att ta tillbaks hästen: Vad har jag för garantier att hästen är i samma skick som när den "såldes"?=Inga. 3) Om köparen inte har råd att köpa hästen direkt, hur vet jag då om det finns pengar till övriga omkostnader? Kommer hästens behov att tillgodoses? 4) Varför lånar inte köparen pengar på banken istället? Beviljar inte banken en kredit så skulle definitivt inte jag göra det heller. Det var mina argument till att inte sälja häst på avbetalning!
 
Kan inte annat än hålla med dig. Skulle aldrig sälja en häst på avbetalning av just de orsaker du nämnt.
Inte ens till en vän tyvärr :crazy:
 
Ja, det är ju precis det som jag har tänkt på, att säljaren kanske känner sig osäker.

Anledningen till att inte köpa hästen direkt är att jag ej kan få lån då jag inte är fast anställd, jag har dock inkomst till att klara häst!

Jag har blivit erbjuden gratis stallplats med foder och strö m.m. mot att jag hjälper kompisen med träningen utav hennes hästar, så jag skulle lätt kunna spara ihop pengarna till hästköpet på 3-4 månader (Handlar om ca 15000 i inköp)

Så anledningen till att jag inte vill vänta med köpet är att jag står här med gratis stallplats m.m. och det vill man ju inte vara sen med att utnyttja ;)

så vad gör man?
 
Väntar med att köpa hästen tills du har pengarna. Är ni bra kompisar håller hon nog stallplatsen till dig 3 månader om du under tiden hjälper henne med hennes hästar.
 
finns det ingen som kan gå i borgen för dig då?? någon förälder eller släkting??
 
Jag fick ett LO-lån när jag var arbetslös. Pengarna skulle gå till hästköp. :bump: Detta var för ca 8 år sedan, men tror inte att det är svårare idag. Det är då facket som går i borgen. Det krävs att man är Lo-medlem.
 
jag har köpt min häst på avbetalning.. eller kanske snarare delbetalning. Jag betalade mer än halva summan vid kontraktskrivningen, resterande belopp ska jag betala om ca 1½ månad.. anledning till detta var att jag saknade de sista 10.000 vid köpet, men VISSTE att jag skulle få de pengarna snart. Jag förklarade situationen för gamla ägaren, och hon gick med på delbetalningen!
 
Skulle bara vilja kommentera detta!

"Så anledningen till att jag inte vill vänta med köpet är att jag står här med gratis stallplats m.m. och det vill man ju inte vara sen med att utnyttja
"

Just en sådan deal har jag också med en i mitt stall, tyvärr har inget av det som bestämt hållts så jag hoppas innerligen att du är mer ärlig än min bekanta! För att stå och betala för någon annans 2 hästar är inte kul!
 
Har funderat på finansieringen utav stundande hästköp, och kommit fram till att avbetalning vore den bästa lösningen.

För vem är det den bästa lösningen? Knappast för säljaren i varje fall. Har du kravet avbetalning så blir dit urval av hästar tämligen litet.
 
Jag har köpt några av mina hästar på avbetalning. Sedan beror det ju på vad man menar med avbetalning. En av dom tog jag ett banklån. Och det är ju en slags avbetalning också.
En ponny jag hade på foder i 2 1/2 köpte jag på avbetalning när ägaren sedan skulle sälja honom och jag inte hade pengar just då att köpa honom. Hon tyckte att jag kunde ge honom ett gott hem, och hellre än att sälja honom till någon hon inte kände så erbjöd hon sig att jag kunde betala 1500 kr / månad tills han var betald.(han kostade bara 15000 kr). Hon fick sina pengar punkligt varje månad. Och när det var färdigtbetalt så fick jag papprena på hästen.
En annan häst (föl) köpte jag på samma sätt, men även där hade jag köpt en häst av henne tidigare, så hon visste att hästen skulle få det bra där, och hon hade svårt att bli av med hästen av olika anledningar. Hon hade haft många annonser ute och behövde bli av med den så fort som möjligt.
Så bara för att man inte kan få fram pengarna som det kostar att köpa hästen, behöver det inte betyda att man har det så dåligt ställt att man inte skulle ta hand om den på ett bra sätt, och inte ha råd med den vård som krävs.
Men jag skulle nog inte själv sälja en häst på avbetalning om det inte vore att jag kände köparen riktigt väl. Eller skulle jag bli tvungen att göra det, så skulle jag nog se till att hästen står kvar i mitt stall tills i alla fall det mesta är betalt, men att köparen ändå har hästen som sin egen, med alla kostnader och ansvar. Och naturligtvis ett bra kontrakt vad som händer om köparen inte slutför betalningarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 474
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp