Avbryta studieuppehåll ?

Elektronen

Trådstartare
Någon som avbrutit sitt studieuppehåll och hoppat tillbaks till sin gamla utbildning ? Eller vet någon som gjort det. Det jag tänker är väl mest hur svårt det är att komma in i plugget igen...

Står ju i valet och kvalet om jag ska byta tillbaks till min gamla utbildning, och det är väl åt det hållet de lutar.
Då kommer ju frågan om man ska byta nu till våren eller till nästa höst ?
Har pratat med studievägledaren så har möjlighet att göra vilket som :).

Byter jag till våren, får jag läsa vårterminerna med min gamla klass och höstterminerna med de som går i 1:an nu. Kommer sakna viss förkunskap i vissa kurser, inte jätte många, vad jag lyckats läsa mej till. Men ska kolla upp det mer noga.

Byter jag till nästa höst, känns det som att jag kommer komma ifrån den utbildningen mer och att det kan bli svårare att komma in i det igen ? Får ju då läsa allt i "rätt" ordning, men inget med min gamla klass.
Får ju iof mer tid att fundera över mitt beslut, vilket kan vara både bra och dåligt ;).
 
Sv: Avbryta studieuppehåll ?

Vi hade en tjej i min klass som läste några kurser med oss. Hon hade varit sjuk och missat stora delar. Hon skrev uppsats med oss och läste ett par andra kurser. Det var ju lite svårt i början när det kom in en ny som dessutom valde att skriva själv när de flesta andra skrev i par. Vi träffades så sällan i början. Ändå var det nog en väldigt lätt klass att komma in i jämfört med många andra eftersom vi redan från början haft personer som hoppade in och ut. Vi träffades inte så ofta, träffades i smågrupper som blandades huller om buller hela tiden så det var ju inte en jättetight klass utan många som kände varandra lite och en del som kände varandra bättre.


Jag har också tagit sgudieavbrott, till stor del för att jag kom helt ur fas när jag var sjuk och just den kursen jag missade var väldigt avgörande för att klara många av de som kom efter. Det var alldeles för mycket att läsa ikapp så jag la det på hyllan, läste klart de kurser som inte byggde på den jag missat och sen tog jag ett avbrott.
Jag har fortfarande inte gått tillbaka, trivs alldeles för bra med mitt jobb och vacklade redan innan jag blev sjuk. Så idag känns det mer lockande att fortsätta jobba för att senare, när det känns bra, ta en fil. kand inom de ämnet jag läst tidigare men med en i riktning som passar bättre i det området jag jobbar idag, så att jag kan fortsätta i den riktningen.
 
Sv: Avbryta studieuppehåll ?

Jag tog studieuppehåll från min universitetsutbildning för att läsa annat på folkhögskola i två år. Hade läst 2/4år på uni när jag tog uppehållet. När jag gick tillbaka till universitetet (planen hela tiden) fanns inte mitt program längre (och min "klass" hade redan tagit examen), men jag hade ju rätt till examen, så fick lägga upp resten av utbildningen själv (tillsammans med studievägledare) och läste först ett år med en ny "klass" där många inte kände l varandra innan heller, och sedan strökurser och ex-jobb sista året.

Tyckte inte det var svårt att gå tillbaka och fortsätta plugga, men å andra sidan handlade mitt uppehåll ju om studier, bara på annat plan ;) Och klass fanns det inte direkt någon på mitt program ändå, så de två sista åren lärde man ju känna nytt folk i de olika kurserna! Klart tacksamt att det även där inte fanns en färdig "klass", utan alla var i samma sits!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 111
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 613
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp