Avel-antal valpar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ChristinA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 755
C

ChristinA

Jag hörde i dag att antalet valpar kan bli mindre om parningen sker i slutet av höglöpet.
Exemplet var en tik som fick 3 valpar och var parad lite efter det tillfället som enligt vet. prov var det optimala.

Någon som kan styrka eller dementera?

Sv: Avel-antal valpar

ChristinA skrev:
Jag hörde i dag att antalet valpar kan bli mindre om parningen sker i slutet av höglöpet.
Exemplet var en tik som fick 3 valpar och var parad lite efter det tillfället som enligt vet. prov var det optimala.

Någon som kan styrka eller dementera?

Det har att göra med ägglosningen. På slutet har fler ägg som inte blivit befruktade hunnit dö. I början är det samma situation, antalet mogna ägg är inte så många. Vid höglöpet har tiken flest antal mogna ägg, men det kan variera något - precis som med människor. Alla har inte ägglossning på exakt samma tid.

Sv: Avel-antal valpar

Jaha!
Jag är inte så insatt i kvinnas biologi heller så jag hade inget att associera till.
Men tack för det!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025