avelsgodkännande?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ezze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 648
E

ezze

Hej det är så att jag har en frieser hingst på 2 år som ja skulle vilja få avelsgodkännd. Hur får ja det? Måste jag åka till holland? eller kan ja få honom godkänd här i sverige?
Jag har försökt att hitta svaren själv utan resultat. Snälla någon hjälp mig.:love:

Sv: avelsgodkännande?

Hej.

Du ska ta kontakt med Svenska Hästavelsförbundet.

I dag är det inget krav att avelsvärdera, hingsten är tillåten att avlas med i Sverige.
Men vill du ha en bedömning så visa honom på Grevagården.
Jag avelsvärderade min hingst på Greva.

Lycka till.

Nej, detta stämmer inte. Kravet på avelsvärdering är borttaget om hingsten är stamboksförd och godkänd för avel av sin "egen" stambok för rasen. Dvs om du har en frieserhingst som du vill försöka få godkänd för avel måste du först bestämma om du vill ha honom stamboksförd i KFPS eller FPZV. Kontakta sedan resp. förening för att få reda på tillvägagångssättet - www.frieser.se om du väljer FPZV. Du har fått länk till KFPS "representant" i Sverige i ett tidigare inlägg.
Lycka till!
/Lena Hulterström

Nu Lena vet jag att jag ger mig in i en diskution som varit på tapeten i flera år men jag kan bara inte låta bli!
Vissa krav på avelsvärderingarna har enligt EU-regler tagits bort men då måste man som hästägare bestämma var man vill ha sin häst och dess eventuella avkommor registrerade: I moderstamboken eller i en stambok som inte är medlem av internationella frieserhästförbundet.
Tyvärr, och nu kommer jag väl igen att få Ulla på halsen, kommer jag ALDRIG att anse att en hingst som godkäns av den tyska stamboken har samma kvalliteer som en hingst som genomgått alla led i KFPSs avelsgodkänning.
Med tanke på att frieserhästen har varit på vippen till utdöende så tycker jag att det är en skymf mot de Holländare, (som i motvind och motgång ändå fortsatte att avla frieserhästen med samma hårda krav som stamboken har haft sedan sin första dag,) att vissa tycker sig ha DEN hingsten som kan stå över dessa krav och ändå bli avelsgodkänd i ett annat förbund.
Hade det inte varit för dessa entusiaster på -60 talet hade det överhuvudtaget inte funnits några frieserhästar att tjafsa om.
Alla som har en hingst som de gärna skulle vilja avelsbedöma bör tänka efter:
Av vilken anledning skulle just din hingst vara den som har just det som varje stoägare väntar på? Varför behöll uppfödaren i Holland inte sin hingst om den nu var så bra att den utan problem ska bli godkänd? Har just din hingst den superkvallite sperma som krävs? Har just din hingst inga anmärkningar och är friröntgad för OCD? Och naturligtvis så har han väl inte fux-faktorn för det DNA-porvet har väl gjorts?
Det här är bara de tester som en hingst måste ha genomgått för att överhuvudtaget komma till hingstpremeringen i Holland. Om han sedan går vidare väntar 70 dagar av tester och sedan om han godkäns så kollas det efter 5 år hur hans avelsresultat har varit. Har han inte tillfört något positivt tas han ut aveln.
Som stoägare står jag definitivt inte och väntar på en hingst som importerats och sedan blir godkänd här i Sverige. Jag importerar sperman, oftas till en lägre kostnad än vad hingsägare här i Sverige frågar och jag vet vad jag får! Är man seriös i sin avel gör man på det viset och går inte genvägar...
Så reagera för det vet jag att ni gör!! men jag står för mina åsikter och anser att man ska avla rent.

FPZV är en erkänd och godkänd stamboksförening för frieserhästar. FPZV tillämpar exakt samma kriterier vid godkännande av avelshingstar som KFPS gör och de tillämpar dessutom alla gällande EU-regler för stamboksförande rasföreningar, vilket KFPS inte gör. KFPS negligerande av dessa regler har föranlett till ett möte med tyska och holländska jordbruksdepartementen, KFPS, FPZV samt en representant från FN (Federation Nationale i Tyskland).

Som ett resultat av detta möte har det gått ut en gemensam pressrelease från FPZV och KFPS (vilket jag får förmoda att du redan är insatt i eftersom du sitter med i styrelsen för SFHF), där det framgår tydligt att spelreglerna mellan föreningarna skall vara utredda senast 1/5-07. Enligt EU-regler är FPZV att betrakta som en dotterstambok till KFPS.

Med andra ord är en hingst godkänd för avel av FPZV likvärdig med en hingst godkänd av KFPS. Skillnaden mellan föreningarna är att i FPZV har du som hingstägare i alla fall en ärlig chans att få din hingst prövad OM han skulle vara tillräckligt bra för att bli godkänd. Den möjligheten finns tyvärr inte i KFPS om du inte är holländare....

Som du vet, tillämpar vi i FHSS inte pajkastning utan håller oss strikt till sakfrågor och fakta, vilket vi fortsättningsvis tänker hålla oss till. Om du har några åsikter om vår hingst Darco så är du välkommen att PM:a mig, så ska jag gärna besvara dina undringar.

Mvh,
Lena Hulterström, sekr. FrieserHästSällskapet

Hej Lena!
Missade helt att du svarat men det borde jag väl förstått att du gjort. Jag PM: ar dig inte för att vad jag tycker står jag för och jag gömmer mej definitivt inte bakom någon förening. Som alla kan se har jag aldrig gått ut med något annat än mina PERSONLIGA åsikter och det är du som påpekar vem/vad jag är.

Jag skiter fullständigt i vem som äger en hingst och som alla kan se i mitt förra inlägg har jag ALDRIG haft en enda åsikt om någon speciell hingst. För mej som stoägare och uppfödare handlar det bara om att få den hingst med de procentuellt bästa arvsanlagen som far till mina föl.
Vad jag söker är resultat: Resultat i avel med avkomme tester och premeringsresultat.Resultat i prestationer för både hingst och avkomma. Och dom vill jag ha DOKUMENTERADE och jämförda med resten av hingstpopulationen!

Vad du talar om att det ska vara rättvisare för att man visar hingstar hos er är rent och skärt Skitsnack! Jag har bott för länge i Holland för att gå på sådant. Du har aldrig ifrågasatt varför vissa hingstar sparas enbart för uppfödning till en eventuell premering och inte säljs vidare? Holländarna är inte dumma och säljer inte den som har potensiell möjlighet att komma någon vart.Förrän den är visad och funnen otillräcklig som fadersdjur.

Det är gjort ett officielt uttalande från alla berörda parter, där man gemensamt kommit överens om att inte säga mer än vad som finns i uttalandet fram tills dess att någon form av överenskomst är uppnådd.
Det finns inget som säger att KFPS är den felande gentemot EU-regler och inte heller något som säger att FPZV skulle ha en störee/mindre grad av fel. Så: Vänta med vad du säger om att allt är lika tills överenskommelsen ligger på bordet.

För i nuläget så är inte hingstar från KFPS och FPZV jämnställda och det är upp till var och en att välja vilken form av papper man vill att sitt kommande föl ska ha.
För mej står det helt klart att jag kommer ALDRIG att frångå de principer och krav som drivit en förening framåt i 125 år. Då måste grunderna vara mer än att det handlar om att det inte premeras "rättvist" och att "alla" får chansen. Jag är inte ute efter att hitta ett fadersdjur som fått chansen igen som de hingstar som blivit fråntagna betäcknings licens i KFPS och nu betäcker för FPZV. Har de en gång visat att inte avkomman var tillräckligt bra för att föra rasen framåt vad gör att de plötligt, bara för att de finns i annan stambok, är så bra att de för rasen framåt?
Jag är inte intresserad av att hålla på med en avel som styrs mer av missnjöesyttringar gentemot KFPS än av ett genuint intresse för en förstklassig avel.

nu blev det snurrigt för mig här.

jag ska också få en frieserhingst nu.
om man ska spara han som hingst.
(nu skriver jag om, för det kan hända att han blir valack)
och man kanske funderar på att ta emot ston av mkt liten skala.
Hur går man tillväga?

jag såg på svenska hästavelsförbundet att dom även har frieser med.
alltså är dessa då avelsvärderade i SH; regi?
Jag har en bekant som själv valt att avelsvärdera sin hingst (am.saddlebred) genom svenska hästavelsförbundet och denna blev nu godkänd för avel inom SH. Och får betäcka alla raser.

Men krävs det inte ens avelsvärderingar längre för att avla med sina hingstar :confused:

eller måste man gå den hårda vägen? och vad krävs då igentligen? hur ska man ha möjlighet att kunna lämna en häst 70 dgr på träning i annat land. Och vem tar hand om hästarna då och hur tränas dom? o framförallt, måste ju vara svindyrt? o sen antar jag att dom ska få en viss bedömning hemma i sverige innan dom får åka dit? och vad är det för bedömning?

hoppas ni orkar sammanfatta lite mera, för jag är totalt oinsatt.

Min hingst är reg i moderstamboken i holland eller va det heter.
jag har inte planerat att avla med honom men ställer dessa frågor ändå.

Senast ändrad av en moderator:

I september kommer det att vara premeringar i KFPS regi här i Sverige. Ta då chansen att visa upp din hingst och få homom premerad. Har du en hingst som håller måttet (lyckost) så blir din hingst inbjuden till de hollänska uttagningarna för vidare ev. träning och godkänande till avelshingst. Räkna med att blir du inbjuden kommer det att kosta ca. 20.000 kr bara att få tester, rtg, transporter o.d klart så han kan ställa upp i hingstpremeringen.
Om han inte håller måttet så kanske du iallafall har en hingst som blir klassad "ster" och om inte får du iallafall en bedömning på hur din hingst står extriört.
Att bedöma via SH ger inte automatiskt rätten att betäcka alla raser och hur som helst kan dessa korsningar bara få papper från "slaskregistret". Betäckningar med ett friesersto ger inga godkända papper från KFPS utan ett "bijboekII" papper som är mer en registrering av avkomman.
Jag talar här bara om KFPS eftersom det är det enda som för mej (och hoppas jag för andra som respekterar värdegrunder) den enda riktiga föreningen. / Gunilla

vad ska man visa upp för att få primerad här i sverige?
vad kollar dom på? och ja, vad visar man?
skritt o trav för hand? osv..

jag tänker inte sträva för o få godkänd, jag har inte direkt avelsmål.
Men det är kul o bara "ställa ut" räcker gott o väl för oss :)

min ska i stort sett bara användas som ridhäst är det tänkt.

men jag tänkte på en sak, det finns ju frieser som korsar i sverige.
Melle. Står så här på betäckningsinfo:
"Vår hingst Melle står till förfogande för avel med stambokförda ston. Även korsningsavel med lämpliga ston"

alltså är det ok att korsa då också eller? Den hästen är väl med i samma förening KFPS.
jag måste fråga för givetvis har man fått förfrågningar om sådant när man själv har hingst. (som dock inte betäckt!) och jag vet inte vad jag ska utgå efter själv o ge som svar.

kl

är de nån ide att ställa ut min 5åringshingst? han kommer väl inte bli godkänd ändå? eller?

Kl

Nillabjörn - jag har precis köpt ett 2-årigt friesersto som har holländska papper - jag vill avla på henne och vill ställa ut henne.

Kan du berätta mer om den utställningen i KFPS regi? Var kan jag hitta info om den?

Tacksam för svar!

det va dåligt tryck i denna tråd.
verkar inte vara så många med denna ras på avels sidan kanske?

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: Murray
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 254
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 927
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka