Avla på äldre islandshäst med problem på ett framben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Crown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 004
C

Crown

Jag har funderat på att ta ett föl på min 21-åriga islandshäst nu i vår/sommar då jag verkligen vill ha ett föl efter henne. Men, hon har lite problem med ena frambenet, hon blir halt ca en gång om året och blir "svampig" i senan, men har blivit bra emellanåt och verkar inte ens ha så ont när hon väl är halt utan brukar frivilligt galoppera i hagen osv. Hältan syns endast i trav och galopp. Hon har haft föl innan, dock rätt länge sen och fick eksem efter fölningen. Tror ni det finns risk att fölet ärver hältan och eksemen? Har hört av några att eksemen kan gå tillbaka av ett till föl, stämmer det? Hur stor risk är det att fölet får eksem? Tacksam för svar. :)

Sv: Avla på äldre islandshäst med problem på ett framben?

Jag skulle inte betäcka stoet.
Vid senaste fölet bröt exem ut = nedsatt immunförsvar och jag antar att hon fortfarande kliar sig och att det inte bara var något pga dräktighet/fölning? Då kommer det bli värre med ett föl till eftersom det blir ännu en smäll på immunförsvaret.
Ang hältan, har ni kollat upp vad det är för något? NÄR på året händer det eftersom det är återkommande?
Jag hade satsat på att antingen köpa ett föl eller unghäst istället för att utsätta stoet för ev komplikationer..

Det är väldigt tungt för stoet i slutet av dräktigheten. Även om det dåliga benet inte är ärftligt kan det göra att hennes kropp inte klarar av dräktigheten, tyvärr kan hon till och med bli så dålig att du måste ta bort henne som högdräktig.

Var det jag misstänkte! :-/
Har kommit två vårar i rad nu då hon varit igång, april/Maj. Tagit ut veterinär och hon har fått metacam och blivit bra igen. Innan dess har jag ingen aning om när hon blivit halt då jag inte har ägt henne då, vet bara att hon varit det tidigare också. Går dock lite orent i vanliga fall men mer som "rörelsestörning" enl vet inget att anmärka på. Haltar mest vid longering i ena varvet och har lika mycket hälta på böjprov som när man bara springer med henne, hon ska iaf inte gå något hårdare numera i vilket fall pga ålder och problemen. Hon verkar inte ha så jätte ont vid hälta iaf, utan springer mer än gärna omkring i hagen. Men hon kanske är väldigt smärttålig. Ingen aning.

Jag hade aldrig betäckt när du faktiskt inte vet vad som orsakar hältan.

Sen är det inte säkert att det är så enkelt att få en 21-årig häst dräktig.

Håller med övriga.

Jag skulle absolut inte betäcka stoet, av tre skäl
1. Eksem. Det är ärftligt och risken är klart stor att fölungen också får eksem
2. Hältan. Som Görel skriver, det kan gå käpprakt åt skogen
3. Åldern. Det är svårare att få gamla ston dräktiga

Liknande trådar

Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 064
Senast: Balahé
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 184
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd... 2
Svar
25
· Visningar
5 004
Senast: Grazing
·
A
Avel Hej! Någon som har ett sto som används i avel, som sen fått fång (foderfång)? Undrar hur ni gör efter det, fortsätter ni att avla? Ni...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Pisan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka