Avla på kotledsinflammation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ansk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 039
A

ansk

Tycker ni att det är OK att avla på hästar som haft upprepade kotledsinflammationer och kanske är t-märkta för detta?

Så vitt jag vet är det väl inte bevisat att kotledsinflammation är ärftligt för det kan ju bero på så många olika saker men jag tror att det kan finnas en benägenhet hos en del hästar att lättare drabbas av det och då är det dumt att avla på dessa ston. Det har ju med hållbarheten att göra!

Sv: Avla på kotledsinflammation?

Eller kanske en viss benägenhet hos somliga ryttare att rida fram kotledsinflammationer...?

Om de inte var röntgenförändringar redan från början så skulle nog inte jag oroa mig. Så länge det inte finns exteriöra avvikelser som har betydelse.

Om veterinär ger sin tillåtelse tycker jag att det är ok.

Säger som lil-sis, det kan vara svårt att veta vad som beror på ridningen och vad som beror på hästens konstruktion.

Har en 7 åring som tyvärr haft ett par kotledsinfammationer redan trots varsam ridning.Tror att det beror på hennes konstruktion har en tendens att bli framtung (ej lågställd)+ att hon har långa kotor.

Hon är helt ren på röntg plåtarna.Jag avlar på henne då hon har mkt bar extriör för övrigt men väljer mkt högställda hingstar som har en stor lätthet fram.(det gäller att ta det säkra före det osäkra)

Jag avlar på ett sto som är t-märkt av den anledningen. Hon tävlade svår klass tom 12-13 års ålder och jag ser det inte som ett problem. Hon står rätt på sina ben och har bevisat tillräckligt.

Jag tycker det kan vara okej om stoet är någorlunda korrekt i benen och har egna tävlingsprestationer innan hon blir dålig i lederna.

Däremot är jag nog lite tveksam till lämpligheten att avla på ett sto som Jes nämner ovan
Har en 7 åring som tyvärr haft ett par kotledsinfammationer redan trots varsam ridning.Tror att det beror på hennes konstruktion har en tendens att bli framtung (ej lågställd)+ att hon har långa kotor.

Hon är helt ren på röntg plåtarna.Jag avlar på henne då hon har mkt bar extriör för övrigt men väljer mkt högställda hingstar som har en stor lätthet fram.(det gäller att ta det säkra före det osäkra)
Ett såpass ungt sto som redan har problem gör att jag skulle fundera tretton gånger extra bara det. Sen får jag inte riktigt ihop "Tror att det beror på hennes konstruktion har en tendens att bli framtung (ej lågställd)+ att hon har långa kotor." med "hon har mkt bar extriör för övrigt" i nästa mening... Hos mig klingar klockorna högt att detta sto nog inte är det lämpligaste att avla på. (utifrån den beskrivning som finns i denna tråd, något mer vet jag inte!!!) Tyvärr ser man ofta den här typen av förklaringar som försvar för varför man avlar på diverse halvdana ston som kanske hellre skulle hållits utanför aveln...

Kan inte göra annat än att hålla med föregående talare och trycka på skillnaden mellan athenas häst - som redan bevisat sin hållbarhet och sedan fått ålderskrämpor - jämfört med en sjuåring som inte håller för träning/tävling.

Den sistnämnda har en hel del att bevisa härstamningsmässigt för att jag ska tycka att den är något att avla på.

Jag håller med föregående ...man ska tänka sig för mer än en gång innan man använder sådana ston i aveln, en häst som bevisligen hållt för stora klasser i många år äe en helt annan sak än en unghäst som "gått sönder"!
En mkt bra stam kan kompensera en bra bit, men kanske inte hela vägen...

Håller med.

Jag lät ju själv betäcka mitt sto som då haft kotledsinflammation ett halvår, och som senare inte blev frisk förrän efter ett år. Hon hade haft det en gång tidigare, men är nu ohalt sen 1,5 år tillbaka. Hon gick på ridskola i 8 år, kotledsinflammation en gång där, och så en gång hos mig vilket troligen var efter en felaktig skoning. Behandlande veterinär gav sin tillåtelse.

Jag resonerade som så att mitt sto hade hållt så väl trots alla år på ridskola vilket bevisar hennes robusta konstruktion.

Har själv ett sto som haft kotledsinflammation när hon var ohalt tyckte min vet ta ett föl på henne så rids hon inte igång för fort och hårt hon är född -94 detta var i vintras,

Jag tycker det kan vara okej om stoet är någorlunda korrekt i benen och har egna tävlingsprestationer innan hon blir dålig i lederna.

Däremot är jag nog lite tveksam till lämpligheten att avla på ett sto som Jes nämner ovan

Ett såpass ungt sto som redan har problem gör att jag skulle fundera tretton gånger extra bara det. Sen får jag inte riktigt ihop "Tror att det beror på hennes konstruktion har en tendens att bli framtung (ej lågställd)+ att hon har långa kotor." med "hon har mkt bar extriör för övrigt" i nästa mening... Hos mig klingar klockorna högt att detta sto nog inte är det lämpligaste att avla på. (utifrån den beskrivning som finns i denna tråd, något mer vet jag inte!!!) Tyvärr ser man ofta den här typen av förklaringar som försvar för varför man avlar på diverse halvdana ston som kanske hellre skulle hållits utanför aveln...

Fast i många fall handlar det nog inte enbart hur en ryttare rider, även en sån sak som fel hovslagare spelar VÄLDANS roll... Vet många hästar med "oförklarliga" kotleds/hovledsinflammationer som blivit ohalta med rätt skoning. Och detta vet ju inte "gemene" ryttaren om utan deras utbildade hovslagare gör ju sitt jobb. MEN som sagt ibland kan en annan hovslagare se problemen på ett annat sätt och sko något annorlunda. Att en häst skos enligt konstens alla regler är inte alltid det bästa för just "den" hästen. (Även om man tar två eller fler utbildade hovisar skor de ju inte exakt likadant)

Sen spelar ju även andra faktorer in, såsom underlag och ridningen (som ju är den vanligaste "felande" orsaken... men som sagt även skoningen är ju viktig...

Tycker ärligt talat att det är bedrövligt dåligt av veterinärer att råda till avel på ston med kotledinflammation. :devil: Åtminstone om den varit kraftig, återkommande eller på flera ben. Ok om det var lindrigt en gång. Sedan undrar alla varför hästarna håller så dåligt. Inte konstigt med avel på alla skadade ston. Vi måste höja kraven på avelstona med, inte bara på hingstarna. Exteriör o prestationer i all ära men hållbarheten är väl bland det viktigaste förutom temperamentet då. Ofta är det ju när högre krav ställs i svår klass-träning som det visar sig vilka hästar som håller och vilka som inte pallar. Här sållas agnarna från vetet. När man då avlar vidare på sådana ston som gått sönder ngt senare i livet så kan utvecklingen mkt väl bli att avkomman får skadeproblem betydligt tidigare än modern, tror jag.

Vet en connemara som fick slaktas rätt ung för kotledsinflammation. När ägaren kollade upp stammen visade det sig att mamman till connemaravalacken tagits bort för precis samma sak som sonen.:(

Känner nu till stona i min hästs stam och deras avkommor och mitt sto är 13 år och hade kotledsinfl ena benet fram så om det är ärftligt tro inte min veterinär. i och med att vi inte vet om några fler fler släktingar med inflammation och att jag är både uppfödare på henne och hennes mamma är kanske lite skillnad om man köper en häst utan att veta bakgrund.

Det är ju också skillnad på om det är EN kotledsinflammation som inte återkommer sen - det kan vilken häst som helst få - eller om det är ideligen återkommande inflammationer, trots att man gör vad man kan för att undvika dem....

Men just kotledsinflammation kommer ju ofta i samband med att hästen rids eller i alla fall gör någonting. Hur skall vi veta om ston som används enbart för avel håller måttet, de blir ju aldrig utsatta för några påfrestningar. :angel:

Vi köpte en B-ponny som hade haft flera kotledsinflammtioner fram billigt för många år sedan, efter behandling, och långsam igångsättning med RÄTT ridning så tävlade min son honom i två år utan problem! sedan såldes han-där han tävlades i ytterligare två år, helt frisk. sedan bytte han hem igen, efter fyra månader stog han med kotledsinflammation båda fram... Tillfällighet??? Inte en chans!

Jag har ett paintsto som skadade sig redan som 3-åring och som har använts till avel sedan dess. Hon väntar nu sitt femte föl runt 16 maj. Hon har pålagringar efter kotledsinflammationen. Men vi röntgade första avkomman ¨ändå¨och hon var ren... Så jag tror att det pga olyckliga omständigheter(i vårt fall troligtvis en omkull springning i hagen) och att jag sedan väntade så pass länge innan nåt gjordes... Provade att sko henne då hon bara va lite halt på höger fram men då hältan övergick till vänster fram så kontaktade jag veterinären. Vi fick remiss och orsaken uppdagades. Men det har inte varit några som helst problem med dräktigheterna. Kan säkert va individuellt men ett ¨dåligt¨sto med ex inkorrekt benställning skulle inte jag avla på... Mitt sto är exteriört korrekt=bedömd me 5*8=40 poäng.

Hmmmm... om man inte skulle avla på ston som har haft kotledsinflammation/er så skulle nog inte många elithästar bli pappor el mammor.
Inom tävlingsvärlden är just kotledsinflammation bland det vanligaste åkomman,skulle nästan tro att det är det överhuvudtaget på alla ridhästar (kanske).
Många hästar sprutas om och om igen för återkommande problem efter varje tävlingsäsong.(är det hållbarhet trots tävling ?)

Mitt stos mamma har aldrig haft en kotledsinflammation på 19 år.
Sedan är det svårt att säga vad inflammationerna berott på då hon är så frisk i leder /skelett.

Som någon sa hovslag kan spela roll,nu har vi bytt hovslagare så vi får se vad som händer för lite av en gåta är det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 632
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 480
Senast: Edla
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
675
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka