Avlastningssits

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Yrja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 972

Yrja

Trådstartare
Tänka sig, nu har "AR" också givit något till ttl. :D

En lite positivare tråd efter min lite anti:ga tråd. ;) Jag har iof aldrig klankat ner på AR, mest på hur överreklamerat detta verkar vara. Men men, nog om det.

Igår... Vi skulle träna lite sits. Jag har redan på ridskolan fått höra att jag ska sitta på framsidan av låren, och det gjorde man ju då, men sen har man kommit från det under sitt exprementerande med vikthjälper. Lite för aktiv sits har jag. Jag fick heller aldrig veta varför man ska sitta så, eller att man ska lyfta en smula från ryggraden.

Passet började med att frodo blev lite putt på mig för att han inte fått utföra sin vanliga rutin med fritt underökande i ridhuset i några minuter, och han bestämde sig att göra det ändå. Hade aldrig trott det för några år sen, men har visst inga spärrar numera, och matte uppmuntrade lite också. ;) Så han damp ner i sanden och rullade sig riktigt skitig så att matte fick hoppa av. Funderade på att hoppa på honom i nästa rullning men det var lite för avancerat för oss än, ville inte skrämma honom.

Men för att gå vidare till det som jag ville säga. I alla våra 5 år tillsammans har han, under perioder, haft problem med sin galopp. Dåligt musklad, felvinklade hovar, ont i ryggen, ja ni vet hur det är när man skaffar sig en travare. Lyckades dock ganska bra att bygga upp honom, tills hans hovar (som vi då inte visste var så fel) orsakade ledinflammationer och han blev stående 6 månader = omusklad igen.

Nu har hans galopp iof fungerat men sista tiden har det varit tungt för honom - han har lite för mycket övertramp vilket ställer till det en del för honom. Han har varit obalanserad, tappat bort benen och inte orkat hålla galoppen.

Iaf, under alla dessa år med tränare och försök till bra galopp har ingen någonsin lagt ner någon tanke på att det kanske kan fungera med avlastningssits!

Denna tränare som jag red för nyligen tog iaf upp detta med avlastningssits igen för mig och NU fick jag veta också varför. Dock gick vi aldrig in på galoppen utan vi jobbade i skritt. Iaf var det det vi tränade på igår. Mycket givande. ;)

Slutade med att jag skulle ta en galopp och plötsligt gick det upp ett ljus. Det var ju det han behövt hela tiden. Han har haft problem med galoppen senaste veckorna som sagt men nu var det som bortblåst. Båda varven gick hur enkelt som helst, hur balanserat som helst och hur lugnt som helst. Trots att jag satt dåligt, framåtlutad och hade en longerpisk viftande i ena handen. Tidigare har vi gjort tvärt om - ridit aktivt i galoppen för att hjälpa honom att orka och balansera.

Så efter 5 år med olika tränare var det så enkelt. Vad säger det om hästvärlden? :smirk:

Sv: Avlastningssits

:) Men visst är det härligt då man kommer på hur enkelt det är egentligen.
Det pratas ofta om hur ofantligt svårt det är att rida. Men då man kommer på vad som fattas och hittar den rätta lösningen på problemen, då är det ju så lätt!:banana:

Och så kan man ju sjunka ner i en kortare depression över hur trög man varit egentligen, mend et gör ju ingen nytta, jag har börjat bara släppa tankarna på alla år och ridpass jag gjort fel och i stället jubla då poletterna trillar ner. Hästar är ju som tur är inte långsinta. De jublar nog inombords då de fått oss att komma ett steg längre i vår utveckling!!

Men nog är ridvärlden lite rigid, man ska behöva bli generad, som någon berättade i en annan tråd, över att ändra på sitt sätt att göra, tex prova att bya handställning eller luta sig framåt i stället för bakåt.

Jag kände på senaste kursen, för bra länge sedan iofs...:crazy: att jag bara skulle strunta blankt i alla kritiska ögon som följde vartenda hovsteg. Då jag tidigare ridit inför folk har jag haft en tendens att rida genom andras ögon. Blivit oerhört medveten om när hästen rör sig fel, spänner sig, eller inte lyssnar på hjälper.
Den medvetenheten har gjort att jag missat det vesäntliga, att bara känna av hästen och omedelbart reagera på rätt sätt för att komma förbi problemet.

min känsliga arabdam sa blankt nej då jag gled in i den där pretantiösa "frökenduktig"ridningen och bara la av. Hon kunde reta gallfeber på mig med sitt provocerande sätt att helt strunta i mig och göra skitdumma saker och vägra göra det jag vet hon kan... men nu börjar jag fatta.

Så skönt att tordas sitta skitfult, vifta på armar o ben om det behövs, bara för att hitta rätt sätt att hålla kroppen och påverka hästen. Det kan man bjuda omvärlden på!:D

Ja, lösningar är alltid lätta och jag har förstått att ju mindre man tänkte desto bättre går det. ;) Ffa när det gäller hantering.

Depressioner är inget vi håller på med inte. :D Vem har tid för sånt? Nä, efter som att man verkar vara tvungen att kunna och lära sig allt på egen hand är depressioner inget alternativ. ;)

Så skönt att tordas sitta skitfult, vifta på armar o ben om det behövs, bara för att hitta rätt sätt att hålla kroppen och påverka hästen. Det kan man bjuda omvärlden på!
haha.. ja men visst är det så? Folk höjde lite ögonbrynen i början när jag satte igång med min underliga hantering, att de ibland kunde hitta mig konstant gåendes utan mål med en lina som hängde och slängde. Eller ligga platt på marken... Men vad gör man inte för en djupare förstålse! :D Jag kom ju framåt!

Och väcker man uppmärsamhet hos människor så gör man det hos hästarna, och det är ju dit vi vill komma.

avlastningssits är så bra! vi sitter aldrig ner på hästen på våra lektioner förrens hästen är balanserad, arbetar rätt och stadigt. så fort hästen spänner sig går man "upp" i avlastning igen.

visst är det kul när poletten faller ner och allt bara stämmer!

Väldigt. Och en sån sak som varända människa kan sen. Varför har ingen tränare ägnat en tanke åt att det kunde, om inte annat, underlätta? :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka