Avliva eller inte ?

R

Rosabananer

Brukar inte vara på det här forumet, så va snälla:)

Till problemet;
Vi "fick" en katt förra vintren, vi kan kalla han Misse här ( heter eg. något helt annat).
Misse kommer från början från ett annat ställe i byn, där katthållningen inte är den bästa ( enligt mig då).
sen va det en annan i byn som tyckte synd om alla dessa katter på gården och tog med sig 3 till sitt stall där de var stallkatter.
Men sen så skaffade hans ägare hund och hundarna jagade bort honom.
Sen en dag när jag gick upp till stallet för att ge hästarna kvällsmat så va han bara där. Vi försökte lämmna tillbaks han till gammla stället, men han kom tillbaks till vårat stall hela tiden så tillslut gav vi upp och lät han vara stallkatt hos oss.
Så länge allt var så var allt bra, hästarna blev lite småirriterade när han sprang mellan benen på dem men de vande sig tillslut.
Men nu till sommaren när vi släppte ut hästarna så ville Misse inte bo kvar i stallet, även att vi fortfarande gav han mat och vatten där.
Så, Misse flyttade in till huset och bodde tsm med våra två andra katter.
Nu är det bara så att han och våra andra katter inte kommer överrens, han flyger på dom så fort han får chansen. Han flyger även på människor med, mig och mina föräldrar, min brorson på 6 år t.ex
Tycker detta är extremt jobbigt, har aldrig varit rädd för katter innan, men måste erkänna att jag har blivit det nu.
Jag har velet avliva han länge då jag inte tycker att han verkar vara helt frisk, eftersom han flyger på allt och alla helt utan anledning. Men, det ville inte min mamma... för hon tycker synd om han.


Många av hans syskon har varit likadana, har hört att katter kan bli så när dom är inavlade och så.. kan kanske vara därför kan är så knäpp ?

Men vad tycker ni ?
ska man ha kvar en katt som anfaller helt utan anledning? eller är det bättre att avliva ?
 
Sv: Avliva eller inte ?

Frågan är ju om han anfaller er för att han inte trivs. Om det går att omplacera honom till ett annat stall/en bondgård är väl det att föredra men går det inte är det klart ni får göra något annat. Avlivning i värsta fall. Det finns viss psykofarmaka man kan prova innan, men det får ni ta med veterinären.

Jag har haft en katt som blev aggressiv och han anföll allt och alla hos mig (människor och djur). Han kastrerades om omplacerades till en familj utan småbarn och han mår som en prins idag. Han är en katt med mycket integritet men han har inte visat några aggressiva tendenser i sitt nya hem.
 
Sv: Avliva eller inte ?

Kastrering kan hjälpa ja, även feliway (lugnande dofthormoner för katter). Om inget av de sammantaget fungerar så är det nog bara omplacering till rätt hem (utan andra djur och barn) eller att avliva. :(
 
Sv: Avliva eller inte ?

Min tanke är, trivs han verkligen inne? Det verkar inte så?!
Var han likadan när han bodde i stallet?
Om han inte var det så hade jag låtit honom flytta tillbaka till stallet och få leva sitt liv där. Det är ju du som människa som bestämmer om han får vara inne i ert hus och det fungerar ju inte så då kan han ju inte bo där.
Att han är kastrerad antar jag för annars är det ju det första ni får göra.

Jag får en känsla av att du inte vill ha honom i närheten och då tycker jag att ni i första hand diskuterar det med förra ägaren och sedan omplacerar honom.
Att vissa katter är "knäppa" och att alla i kullen har varit likadana tar jag med en nypa salt, det är fler än en katt som har blivit helt normal här som har varit "knäppa" i sina gamla hem.

Katter är självständiga djur och inskränker man deras frihet så får de alla möjliga symptom.

Jag tycker att alla har lika stor rätt till livet. Till ett bra liv.
 
Sv: Avliva eller inte ?

Vet inte om det framgick, men han är redan kastrerad ;)

Vi har åkt med han hem till där han va ifrån innan han kom till oss, men han kommer alltid tillbaks, det hade han väl inte gort om han inte trivits?
 
Sv: Avliva eller inte ?

Om han inte nu trivs inne, varför springer han då in så fort dörren öppnas?

Vi har flyttat han till stallet men han kommer alltid in igen ( stallet är bara över vägen)
Inte jag som betsämmer om han får bo inne eller inte, det gör min mor ;)

på vilket sätt har jag inskränkt hans frihet?:crazy:
 
Sv: Avliva eller inte ?

Som jag skrev innan, han är redan kastrerad;)

Jo, det bästa vore om man kunde placera om honom, har kollar runt om någon vill ha han, men det är ju ingen som vill ha en katt som anfaller hela tiden utan anledning:grin:
 
Sv: Avliva eller inte ?

Om han inte nu trivs inne, varför springer han då in så fort dörren öppnas?

Vi har flyttat han till stallet men han kommer alltid in igen ( stallet är bara över vägen)
Inte jag som betsämmer om han får bo inne eller inte, det gör min mor ;)

på vilket sätt har jag inskränkt hans frihet?:crazy:

Han springer förmodligen in av samma skäl som man kan hitta katter på de mest märkliga ställen, han är nyfiken;)
Vår ena stallkatt (en av våra alla hittekatter eller de-kom-och-stannade-katter) smiter gärna in om dörren är öppen, väl inne går han och nosar och allmänt kollar läget.
Men, skulle jag då inte släppa ut honom ganska omgående igen med milt tvång så är han strax i någons säng och bajsar:grin: han flyger även på de katter som vi har skaffat frivilligt, alltså de som är både inne och ute.
(Lite ot men trots att han har bott här i nästan fyra år så kommer varken han eller någon av de andra hittekatterna överens med de vi valt att skaffa, de har sina revir och går någon över så blir det slagsmål.)

Vad jag menar med att ni inskränker hans frihet är när ni stänger dörren, då har han inget val längre, släpp bara ut honom igen varje gång han kommer in, gå över vägen och ge honom mat i stallet istället om det är där ni vill att han ska bo.
 
Sv: Avliva eller inte ?

Med tanke på hans beteende och att han redan har flyttat en del så tror jag att jag hade fattat det tunga beslutet faktiskt och valt avlivning... för det verkar antingen som att hann fått en knäpp pga inavel eller så vill han köra iväg katter och familjemedlemmar från ert hus och det brukar vara svårt att placera om katter som söker sig tillbaka hela tiden... hehe låter kanske konstigt... vi hade en honkatt här förra året som hade bott här innan vi flyttade hit... men familjen lämnade kvar henne... men hon betede sig lite så... jagade iväg o hoppade på våra katter och oss ibland... men henne tog min mamma hand om å det funkar jättebra med henne nu...
 
Sv: Avliva eller inte ?

Hej jag har en kompis vars katt också flög på folk utan anledning. Han hade dock alltid haft ett bra hem och inga elaka människor omkring sig. Han hade troligtvis en hjärnskada enligt veterinären så hon tog bort honom. Jag skulle ta bort honom, ingen mår bra av en oberäknelig katt, allra minst katten. Jag skulle inte vilja ha en sådan katt hemma, jag var skiträdd för hennes katt han gjorde en riktigt illa.
 
Sv: Avliva eller inte ?

Alltså, ibörjan så bärde vi jämmt ut han när han kom in, men han ville alltid in igen, och om han vill gå ut så ställer han sig vid dörren och då släpper vi givetvis ut honom, alltså han kommer alltid ut när han vill.
Allstå, han har inte varit bara innekatt, han är ju både och men häromkring så säger vi innekatt även om dom bara får vara inne ibland, han har alltså alltid ett val om han vill vara inne eller ute.

Vi ger han mat i stallet, men har ju katter som bor mestadels inne med, så då måste det ju finnas mat inne med, om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Avliva eller inte ?

Fungerar det inte tycker jag att ni ska awliwa katten. Att omplacera denna kisse som redan har sökt sig nya hem, flyttat därifrån osw känns inte schysst, bättre att ta answaret och awliwa än att lassa öwer problemet på nån annan. Psykofarmaka till katt tycker jag är inhumant. Feliway wore nog bra, men war?

Bäst wore förstås om han kunde tänka sig att bo i stallet på heltid igen, om det funkar.
 
Sv: Avliva eller inte ?

Har flyttat upp han till stallet massor av gånger, gett han mat&vatten där, men han kommer alltid och vill gå in igen, annars så hade det varit bra..


Vad är feliway för något ?:)
 
Sv: Avliva eller inte ?

Alltså, ibörjan så bärde vi jämmt ut han när han kom in, men han ville alltid in igen, och om han vill gå ut så ställer han sig vid dörren och då släpper vi givetvis ut honom, alltså han kommer alltid ut när han vill.
Allstå, han har inte varit bara innekatt, han är ju både och men häromkring så säger vi innekatt även om dom bara får vara inne ibland, han har alltså alltid ett val om han vill vara inne eller ute.

Vi ger han mat i stallet, men har ju katter som bor mestadels inne med, så då måste det ju finnas mat inne med, om du förstår vad jag menar?

Då är jag med;)
 
Sv: Avliva eller inte ?

Feliway är feromoner (= luktämnen) som har en lugnande effekt på katten. Feromonerna ska likna de doftsignaler som kattmamman förmedlar till sina ungar, lugn och ro och trygghet.

De finns att köpa hos weterinär eller apotek och finns i små bägare som kopplas till ett wanligt wägguttag. Sedan sprids feromonerna öwer ungefär 40 kwadratmeter under 4 weckor, därefter kan man köpa en refill.

Feliway finns också som spray.

Hursomhelst, denna produkt fungerar mkt bra på katter som kissar här och där aw stress, de werkar lugnande på en kattgrupp som inte fungerar bra ihop osw. I ert fall är ju bara frågan war ni skulle ha Feliwayen; i ett wägguttag inomhus skulle förstås wara perfekt om ni tänker er ha katten inomhus, men om det inte wistas inne så mkt tror jag inte att det kommer att funka. Då skulle man ju wilja ha det på själwa katten, liksom! För hundar finns det som halsband, men ännu ej för katt.

Sedan funkar förstås inte Feliway på alla problem, men det är förwånanswärt hur många som ändå blir hjälpta. Bra på katter med stressblåsa bla.

Du kan läsa mer här (där står det säkert bättre förklarat än owan):
http://www.cevavetpharma.se/corpora...44EC1256F250038110C?OpenDocument&Expand=2.2.3
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp