Sv: avlivning av häst.
när jag avlivade min häst var det första vi gjorde (efter att vet. hade dömt ut henne) att skicka in papper till försäkringsbolaget. minns inte exakt och har inte jättestor koll men det var veterinärpapperet där han skrev att han ansåg att hästen skulle avlivas för att hon var obrukbar och kostnader etc. när försäkringsbolaget godkänt detta kontaktade vi vår vet. igen och bestämde en dag för avlivning.
för mig var slakt inget alternativ, dels pga sentimentala skäl och dels för att hon fått så mkt medicin som gjorde det omöjligt. det var också självklart att hon skulle begravas i skogen ovanför stallet och vill man ha tillstånd till det är det länsstyrelsen man tar kontakt med.
veterinären kom sen ut (samma som haft hand om henne sen hon var unghäst, så hon kände honom väl), fast ett par dagar för tidigt pga att hon blev sämre. jag vet ärligt talat inte om han använde bultpistol eller spruta

eftersom jag inte var med vid själva avlivningen, och jag har aldrig kommit mig för att fråga pappa heller..
det är dock delade meningar om vilket som är "bäst" för hästen, finns lite att söka på på forumet om det...
tråkigt för dig att du måste avliva din häst, men modigt av dig att våga fatta det svåra beslutet!
*styrkekram*