Avlivning på klinik?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 026
T

Tjalfe

Kan man lämna in en häst på en kliniken för att få den avlivad?
Tycker att alla där är så snälla där, vill inte köra till slakt och tycker det känns för jobbigt att ta ut någon som gör det hemma på gården. Hästen har dessutom varit så mycket på kliniken nu så han stressar inte upp sej eller nått. Står bara lugnt och vilar för det mesta.
Kan man lämna dom där eller tar dom bara bort hästar som skadat sej akut? Kanske är olika på olika kliniker?

Sv: Avlivning på klinik?

slakteriet behöver inte vara en hemsk upplevelse!
Är hästen van att åka och komma till nya ställen så är ju slakt minst lika bra som på klinik.. den som ska ta bort hästen kommer ut på gårdsplanen om man vill det, och de brukar oftast vara väldigt lugna vid slakt, (de har ju ganska stor vana)
Om du inte vill åka till slakt för att de säljer köttet sen är en annan sak,
men annars behöver det inte vara sämre än klinik.
Vet inte så mycket om när man tar bort på klinink, men det är nog ganska vanligt,
Hoppas att du kan fatta ett beslut som känns bra för dej och hästen
Tröstkramar :bump:

Jag vill absolut inte att han blir mat.:eek:

nä, men då ska du inte åka till slakteriet.
Vad är det som är så hemskt med det??
du får ju betalt i stället för att betala, men det är ju så olika vad man tycker..
Varför vill du inte ta bort hästen hemma? :confused:
det tänker jag göra när det blir dags för min gammel märr..

nä, men då ska du inte åka till slakteriet.
Vad är det som är så hemskt med det??

Jag vill inte att min bästa kompis ska bli mat helt enkelt. Borde vara ganska lätt att förstå.

du får ju betalt i stället för att betala

Jag bryr mej inte om pengarna.

Varför vill du inte ta bort hästen hemma? :confused:
det tänker jag göra när det blir dags för min gammel märr..

Visst KAN jag göra det hemma. Men jag skulle nog hellre göra det på kliniken då jag vill slippa vara i närheten(klent psyke). Vill inte se någon blodpöl eller se någon container komma och hämta honom. Vill att min familj ska slippa ta smällen och stå med honom in i det sista. Skulle kännas bra om dom på kliniken skötte det istället då jag tycker det verkar vara väldigt bra folk där.

Jag har lämnat 4 hästar för avlivning på djursjukhuset i Skara (2 egna, 2 som jag körde dit åt kompisar...) och är verkligen JÄTTENÖJD med mottagandet! De har alltid tagit emot (efter överrenskommelse) på morgonen, innan ordinarie öppettider. Jag har lämnat mina hästar i daguppstallningen, tagit ett ordentligt farväl och sedan åkt innan slaktbilen kommer och tar hand om dem (de avlivas på plats och körs sedan till destruktion). Då minns jag dem fortfarande som de var, och slipper se dem döda (jag vet, en del uppfattar det som fegt att inte vara med vid avlivningsögonblicket, men jag har fullt förtroende för personalen som hanterar dem på kliniken).
Skulle inte vilja avliva på hemmaplan om det inte var akut.

Det är just Skara jag ska till i såfall! Det lät ju "bra". Tror det skulle passa oss, eller mej iaf.
Gäller bara att ta steget och bestämma när. Är så svårt när det inte är akut. Man drar på det, är svårt att ta steget och ringa.

ok hoppas du inte tar det som kritik!! Jag bara undrar..
ja de på klinik brukar vara väldigt bra med hästarna, oftast när man avlivar på klinik tar dom spruta, vilket jag aldrig skulle välja till min häst!har både hört och varit med om när det inte har gått så bra till!! och det är inte det bilden på näthinnan man vill ha!

När man avlivar på klinik kan man välja på att vara med och se på när hästen tas bort eller lämna hästen och åka därifrån. De sköter om allt från och med att du har lämnat hästen,
Men det bästa sättet är förstås att ringa till din närmaste klinik och fråga hur det går till!
Lycka till (eller hur man nu säger)

Det är just Skara jag ska till i såfall! Det lät ju "bra". Tror det skulle passa oss, eller mej iaf.
Gäller bara att ta steget och bestämma när. Är så svårt när det inte är akut. Man drar på det, är svårt att ta steget och ringa.

Dom är jättetrevliga där, så jag tror inte du kommer bli besviken på omhändertagandet. Lugnt och proffsigt. Vet hur svårt det är att ringa det samtalet, men det blir tyvärr inte lättare om man väntar.
Lycka till (kan man säga så i det här sammanhanget :crazy:) och tröstkram.

I skara får de lugnande + avlivas med bultpistol (iaf när jag frågade dem vid min första inlämning (1999).

Senast ändrad:

Är lite svårt än så länge för jag känner mej inte riktigt säker på att det är rätt att ta bort honom. Därför drar jag ut på det ännu mer.

Han har varit allvarligt senskadad i 1-1½år år. Veterinärerna har varit väldigt negativa. Senaste tiden har det verkat bättre från och till men långt ifrån bra, tills igår då han sprang igenom staketet och in till en ny ponny som flyttat hit. Av någon anledning tålde han inte ponnyn så han jagade som en idiot där ute i hagen och innan vi hann få isär dom så var han jätte halt... Så skadan har troligtvis gått upp. Och om det är något annat än den gamla senskadan så finns ju fortfarande senskadan kvar, och som sagt, både vi och veterinärerna är väldigt negativa till att det kommer bli bra. Det är som sagt en allvarlig skada som troligtvis gör ganska ont.

Men det är inte enda anledningen. Jag kan inte kontrollera honom och jag är väldigt rädd för honom. Han har övertaget helt och jag vågar knappt handskas med honom mer än ta in honom från hagen, rykta och sånt. Han är jätte lugn och snäll när det passar honom, sen är han stentuff och svår att "påverka". Finns redan massor av trådar om just det så det är inget jag tänker diskutera om här. Jag har iaf försökt sälja honom redan innan han fick skadan. Har försökt nu efter också att sälja(och på foder) honom som sällskapshäst men vem vill ha en halt gammal fjording som kan vara lite jobbig att hantera?
Pengar finns också med i bilden... hade jag haft mer av det så hade det ju varit ett problem mindre iaf.

Dock tycker jag jätte mycket om hästen och vill ge honom det allra bästa. Men vad är det bästa i den här situationen?

Om hästen är aggresiv och svårhanterad plus skadad och gammal så tror jag det bästa är att avliva hästen.
Vad jag kan förstå har du gjort så mycket du kan för att få honom bra!
Har han varit aggresiv länge innnan skadan med??
annars kan det ju komma i samband med en skada, att de blir aggresiva!
Hoppas det löser sig för dej!

Jag sa inte att han var aggresiv. Igår när han kom in till den nya hästen är enda gången jag sett honon aggresiv. Därimot så springer han över mej, han brukade sticka med mej när ag red, sticker när jag leder honom, trycker in mej i väggar osv. men han är inte aggresiv. "Bara" oerhört bufflig och har dålig respekt. Därimot skulle han aldrig bita eller sparka. Eller bocka när man rider.
Så aggresiv är helt fel ord för honom.
Han var sån redan innan skadan men han har blivit mer "bråkig" nu när han stått så länge och inte blivit riden. Jag har ju även hanterat honom mindre senaste tiden vilket gjort ledarskapet ännu sämre.
Min Nh-tränare sa att jag troligtvis aldrig skulle få kontrollen över honom igen, så jag känner mej inte speciellt peppad att försöka med det... Eller ja, försökt har jag redan gjort. Men ju mer jag försökte sätta mej upp mot honom desstå värre blev han.

Jag menade vad du har tänkt ska hända med hästkroppen efteråt, eftersom den inte ska bli mat.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
558
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 268
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 313
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31