avmaskning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 633
M

Mithra

jag avmaskade ett av mina föl vid två veckors ålder, efter rekomendation från vetrinär. Fölet fick diarre vid fölbrunsten som inte gick över. Hon fick Pyrantel en halv tub, ....diarren var borta dagen efter! Men ska man avmaska som sagt när fölet är 8 veckor ändå? Det borde väl vara lika bra men man vill ju inte göra det för ofta heller! Någon som vet? :confused: :confused:

Ta fölet när du tar stoet nästa gång. Pyrantel har ju bara ett spann på 4v mot blodmasken så det är lugnt att ta när den är 8v.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 528
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 186
Senast: MayGrace
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 872
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025