Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Boj

Trådstartare
Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären kunna ställa en diagnos. På en frisk häst är det genom träckprov, synliga maskar eller ägg från styngflugan. På en sjuk häst kan diagnosen ställas via symptom.


Det är individuellt hur mycket mask hästen plockar på sig, normal fördelning är att 20% av hästarna sprider 80% av smittan, räknar man bort hästar under 4 år sjunker det till 10% resp. 90%. Det är HELT normalt att alla hästar utom en i en hage inte behöver avmaskas alls, medan den sista behöver avmaskas regelbundet. Individuella prover är hjälpmedlet för att sålla ut de högsmittande individerna. Träckproverna skall ses som en del i ett långsiktigt parasitbekämpningsprogram.


Tillval som kan behöva göras är odling för stor blodmask, tidigast 6 månader efter senaste avmaskningen och möjlig återsmitta. Bandmaskanalys om hästen uppvisar symptom som avmagring, dålig päls eller förstoppningskolik.


Vanliga förkortningar: EPG = ägg per gram träck, ett mått på hur mycket smitta hästen släpper ut. ERP = egg reapperance period, dvs hur lång tid efter avmaskning det kommer nya ägg.


De avmaskningsmedel som finns idag är:


Fenbendazol: Axilur. Används mot spolmask, springmask och fölmask (ökad dos).


Pyrantelpreparat: Banminth och Fyrantel. Tar ett stadie blodmask (ERP 4 veckor), spolmask, samt vid dubbel dos vuxna bandmaskar. Lilla blodmasken börjar uppvisa resistens, här kan en prov efter avmaskning vara befogat.


Ivermektinpreparat: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell. Tar två stadier blodmask (ERP 8 veckor), styngflugans larver, nackbandmask, lungmask, magmask (spolmask och springmask uppvisar resistens mot detta medel). Se även nedan under prazikvantel kombi.


Moxiektinpreparat: Cydectin. Två stadier utvecklade blodmaskar och 25% av de inkapslade larverna (ERP 12 veckor), styngflugans larver, lungmask, magmask. Ingen återsmitta 2v efter hästen fått i sig medlet. Används med försiktighet då det dels har störst andel allvarliga biverkningar och lilla blodmasken utvecklar oerhört resistens mot detta medel. Bör sparas till sjuka hästar.


Prazikvantelpreparat: Droncit. Kombinationsmedel: Ivomec Comp, Noromectin Comp och Equimax (blandat med ivermektin, se ovan, max 2ggr/år), Cydectin comp(blandat med moxidektin, se ovan). Tar bandmask (samt rundmask enligt ovan).



Avmaskningperioder (exakt behov efter varje stalls situation och varje individ i detta stall):

Bandmask (en behandling vid behov)

Sommar: blodmask (intervall för medel följs oftast)

Sen höst: styngflugelarver (en behandling endast vid hög förekomst)

Vinter: ev. Spolmask på föl/åringar (träckprov först)

Tidigare tråd i samma ämne finns att tillgå här.
http://www.bukefalos.com/threads/avmasknings-faq-las-har-forst.1002443/
 
Senast ändrad:
Hoppar in med maskfråga då jag inte fått tag i Lötsberga ännu.

Ny häst sedan i höstas hade 30 EPG blodmask, odling satt. Min nollad.

I efterhand så har jag ju lyckats göra fel igen med nya häst. Den hade nollat på träckprov och sedan bara gått o grushage som mockats när den kom. Alltså kollade vi den inte då utan släppte bara in i vinterhagen. Sedan insåg jag att stället de skickat till inte kollar stor blodmask/bandmask utan bara liten blodmask.

Vågar man släppa ut i sommarhage eller ska man vänta på odlingen? Om hästen har stor blodmask, är det inte samma medel som mot liten fast 2 omgångar? Var ett tag sedan jag läste om det.

Pga min jäkla dåliga tajming som vanligt så är de invanda på gräs nu och har inte mycket gräs kvar på övriga ytor och det är inget regn så långt ögat kan nå och såklart MASSOR med gräs i sommarhagen. Tänkte ju släppa tidigt i år, suck på mig alltså.
 
Är det stora blodmasken är det samma medel som för lilla och en omgång räcker, däremot behöver ev. hagar den gått i saneras. Dessutom är det så extremt lite så skulle det vara stora blodmasken hinner det knappt komma ut någon smitta alls så jag skulle chansa och ta besväret med att leta skithögar om det skulle visa på stora.
 
Dessutom är väl stora väldigt ovanlig?

Hade varit härligt att kunna släppa dem på mer gräs, speciellt min börjar bli ganska odräglig med tappskor o skador som följd.
 
Jag har skickat in träckprov på båda hästarna, den ena hade 550 EPG och den andra 600 EPG, lilla blodmasken.
Har fått Cydectin utskrivet av vet.

Ska jag skicka ett träckprov igen efter 12 veckor och ev avmaska igen?
 
Cydectin rensar upp bra så det ska räcka med ett uppföljningsprov när du tar in från bete igen i aug-sept.
 
En liten fråga.
I höstas kom det en ny häst till stallet som hade stora blodmasken och inte var avmaskad när den kom :banghead:

Efter det kom fram så är hagarna mockade som den gick i (även mockade sen innan), men min häst har gått med den sen i höstas. Nu tog vi kolla masken och min häst hade 30 lilla och ingen stor blodmask och den andra hästen som hade stora blodmasken hade 0.

Är det säkert nu att min häst inte har stora blodmasken? Kan tillägga att vi mockar hagarna allteftersom.
 
@MonteRose Jajemen, det går jättebra! Kom även ihåg att pressa ur luften noga ur påsen, äggen behöver syre för att kläckas så bort med den :-)
 
@Olina finns det gräs i hagarna? Blodmasken behöver gräs att klättra upp på för att kunna smitta hästen. Om du gjort odling som visar negativt så har din häst ingen stor blodmask. NÄR hade den andra hästen stora blodmasken om den nollade nu?
 
@Olina finns det gräs i hagarna? Blodmasken behöver gräs att klättra upp på för att kunna smitta hästen. Om du gjort odling som visar negativt så har din häst ingen stor blodmask. NÄR hade den andra hästen stora blodmasken om den nollade nu?

Ja det finns ju lite gammalt gräs och det växer ju nu.

Den hade stora när den kom i höstas (aug-sep?) men avmaskades så fort vi fick reda på att den hade stora.

Hon fick även tillsägelse att mocka magen hästen gick i på en gång och sen hela tiden tills den avmaskades.
 
Men då är det lugnt, är den väl avmaskad så kan hästen inte plocka i sig ny smitta av stora blodmasken förrän nästa betessäsong om ni har det på era marker. Stora blodmasken har inga dolda stadier, utan är den avmaskad med ett ivermektin-preparat har alla stadier kommits åt i hästen så ni kan ta det lugnt.
 
Men då är det lugnt, är den väl avmaskad så kan hästen inte plocka i sig ny smitta av stora blodmasken förrän nästa betessäsong om ni har det på era marker. Stora blodmasken har inga dolda stadier, utan är den avmaskad med ett ivermektin-preparat har alla stadier kommits åt i hästen så ni kan ta det lugnt.

Ok så då ska det vara lugnt i år, bör vi vara oroliga inför nästa år?
 
Är det stora blodmasken är det samma medel som för lilla och en omgång räcker, däremot behöver ev. hagar den gått i saneras. Dessutom är det så extremt lite så skulle det vara stora blodmasken hinner det knappt komma ut någon smitta alls så jag skulle chansa och ta besväret med att leta skithögar om det skulle visa på stora.

@Madick

Fick ju fantastiskt bra svar av dig i den första masktråden, hoppas det är ok att utnyttja dig för lite rådgivning igen? Du är den enda som verkar ha riktig koll på det här ;-)

Har en hage med 4 stycken vuxna hästar. Träckprov visade 125-600-725-2000 EPG blodmask. De tre sistnämnda avmaskas med Noromectin. Idag kom odlingssvaret, och den förstnämnda (125 EPG) bär på stora blodmasken, men ingen annan. Hästarna ska flyttas till beteshage och inför detta bör ju den med stora blodmasken avmaskas antar jag? Ska jag ta Noromectin på henne också? Blev lite skraj nu, stora vill man ju inte ha...

Vinterhagen kommer att putsas och betas av får i sommar, räcker detta? Och sen tar vi nytt prov innan vi flyttar tillbaka till den för att veta att smittan inte finns i sommarhagen också? Något annat vi bör tänka på?
 
Har fått veta i dagarna att min häst eller något av de andra tre stona har stora blodmasken. Vi vet inte vem/vilka eftersom det gjordes en gruppodling. Min häst flyttade till stallet i december, en av de andra i januari, en i oktober tror jag och en har stått där i många år. Min häst har förutom första två veckorna typ stått i egen hage då de andra var dumma mot henne. De övriga har gått tillsammans i en stor hage fram till för sju veckor sedan då min häst blev sjuk och flyttade till sjukhage och ett av de andra stona tog över hennes hage. Även ett av de två stona som var kvar i ursprungshagen har nu blivit sjuk och står även hon i en ny hage. Sammanlagt har de alltså stått i fyra olika hagar med (delvis) gräs och två grusade sjukhagar.

Hur gör man egentligen med saneringen? Övriga 11 hästar i stallet hade inte stora blodmasken.
 
@superstar Noromectin tar stora blodmaskens alla stadier, så den är lämplig att använda. Har den med stora blodmasken gått i beteshagen förra sommaren? Det är där smittan finns i så fall och den behöver saneras. Odling för att se om sommarhagen är smittad kan ni inte göra förrän efter nyår eftersom livscykeln är 5-6 mån lång för stora blodmasken.
 
@ztsu Oj oj... i det här läget hade jag ju hellre sett uppdelade odlingar när de inte gått ihop i somras, nu vet ni ju inte om det är sommarhagen de ska gå i som är smittad eller en annan. Har ni redan avmaskat?

Mockning överallt och helst byta sommarhage för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 653
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp