avmaskning - unghäst

misan

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar i ämnet, men jag hittade ingen passande. Jag har bara en kort fråga; vilka ska avmaskas i januari/februari? Jag har läst och läst, men ibland står det föl & åringar, och ibland att vuxna inte får spolmask, så unghästar ska avmaskas. Och då borde väl en nybliven 3-åring höra till dem som ska avmaskas? Eller?

Föl och åringar brukar man avmaska. Normalt sett ska en tvååring o över ha fått tillräcklig motståndskraft. Däremot kan gamla hästar behöva avmaskas de med, pga minskad motståndskraft. Bästa är ju att göra ett träckprov!

En treåring ska inte behöva avmaskas nu. Den ska ha fått tillräcklig motståndskraft.

Jag tycker inte att någon häst ska avmaskas nu utan att man är SÄKER på att det är nödvändigt!

Så gör ett träckprov först!!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 176
Senast: MayGrace
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 282
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur