Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jaha, då har jag hittat spolmask i hästens bajs :yuck: :wtf: Ett 9-årigt sto som mig veterligen aldrig haft spolmask i vuxen ålder förut. Efter att ha läst lite på SVA bland annat gissar jag mig till att hon smittats i det stallet hon står i nu. Jag ska snart flytta hem igen, i månadsskiftet mars/april, och vill ju helst inte släpa med mig massa spolmask tillbaka till det nyagamla stallet (hästen har stått där tidigare). Hur ska jag göra? Ska givetvis kontakta veterinär för att få maskmedel utskrivet men finns det någon bra avmaskningsrutin? Ska man avmaska med Axilur flera gånger i intervall?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jaha, då har jag hittat spolmask i hästens bajs :yuck: :wtf: Ett 9-årigt sto som mig veterligen aldrig haft spolmask i vuxen ålder förut. Efter att ha läst lite på SVA bland annat gissar jag mig till att hon smittats i det stallet hon står i nu. Jag ska snart flytta hem igen, i månadsskiftet mars/april, och vill ju helst inte släpa med mig massa spolmask tillbaka till det nyagamla stallet (hästen har stått där tidigare). Hur ska jag göra? Ska givetvis kontakta veterinär för att få maskmedel utskrivet men finns det någon bra avmaskningsrutin? Ska man avmaska med Axilur flera gånger i intervall?

EN mask eller många? På en vuxen häst är det nästan alltid symtom på något annat, alltså masken är inte problemet utan hästen är av någon anledning nedsatt så maskarna kunnat växa till sig. Spolmaskägg finns i stort sett överallt där hästar finns så smittad kan hon ha blivit precis var som helst. En omgång med Axilur om det var fler än en, sen skulle jag göra en allmän hälsokontroll på hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inte så många som jag sett, 3-4 stycken igår och idag. Det gäller ju ur högarna jag mockar ur boxen, vet tyvärr inte hur många som kommer ur henne när hon går i hagen.

Fick ett recept av veterinären idag men fick Cydectin utskrivet vilket jag förstår inte riktigt är rätt? Läste på SVA och där står det att spolmaskarna börjat visa resistens mot detta så jag ska be om ett nytt recept och be om Axilur istället.

Av olika anledningar har jag mina aningar om var smittan kommer ifrån. De andra hästarna i stallet kommer det också tas träckprov på så det återstår att se om det bara är min som är ansatt eller om andra blivit det också. Men du har nog rätt i att jag bör kolla upp min häst oavsett för att se om det finns någon anledning till att hon blivit smittad.

Tack för dina tips och att du delar med dig av din kunskap!
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Absolut inte Cydectin, det tillhör makrocykliska laktoner och tar inte spolmask, har man otur ökar de i aktivitet istället. Axilur eller Banminth/Fyrantel. De har inte "börjat" visa resistens, utan det är påvisad utebliven effekt hos många stammar. Byt veterinär i parasitfrågor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har ingen "egen" veterinär för hittills har jag haft sån tur med hästen att jag inte behövt ha någon innan så jag vände mig till hästsjukhuset på orten. Har inte hämtat ut eller använt Cydecin som tur är.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Jag köpte nyligen en tvååring som var mager, bukig och helt full med mask och som avmaskades med noromectin som jag fick utskrivet av veterinären. Efter avmaskningen hittade jag fyra olika sorters mask i träcket; tjocka röda larver, långa grå, långa vita och långa röda maskar, vet inte vilka sorter dock. Borde jag avmaska igen om ett tag? Har kvar en dos av maskmedlet jag använde.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tjocka röda larver = styngflugelarver, de har du fått bort nu. Långa grå... hur långa och hur tjocka? Långa vita - hur långa och hur tjocka? Långa röda - hur långa och hur tjocka? Tog du bilder? Du kan alltid få dem typade av t.ex. Vidilab om du lägger maskarna i en påse med lite vatten och skickar in till labbet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej jag kan erkänna att jag inte vågade kolla så noga i bajset utan det var syrran som kollade:o Men nu kommer det iallafall inte ut maskar längre, avmaskade för en vecka sedan. Har inte kvar nåt som jag kan skicka iväg.
Noromectin tar väl i princip allt utom bandmask? Jag tänkte mer på om det ligger mask i olika utvecklingsstadier som inte försvann denna gången.

Är det någon idé med träckprov när man nyss avmaskat?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Noromectin tar inte spolmask och springmask särskillt bra så även om det kom ut sådana (långa vita 10 resp mer än 10 cm långa vitaktiga). De långa rödaktiga skulle vara intressant att veta längden på, om det var stora eller lilla blodmasken, det som är långt för mig behöver ju inte vara långt för dig.

Lilla blodmasken kommer du inte åt alla stadier på, om 8v kan det komma ut ägg igen. Jag skulle göra ett prov om drygt 8v och se vad som finns. Om hästen hade stora blodmasken har du iofs kommit åt allt, men det är klart en fördel att veta om hästen varit smittad då den masken kan ge permanenta skador med återkommande koliker och bakbensproblem i framtiden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ska givetvis prata med veterinär också men jag frågar här för att få lite på fötterna innan. :)

Nu har jag i alla fall fått Axilur utskrivet mot spolmask istället för Cydektin. I samband med att jag upptäckte spolmasken så skickade jag in ett träckprov och det visade att hon har så mycket blodmask så hon måste avmaskas mot det också. Odlingssvar på stora blodmasken har inte kommit än. Då är min fråga: Kan man avmaska med Axilur samtidigt som med något annat maskmedel som tar blodmask? Jag ska ju flytta hästen snart och vill helst ha henne nymaskad i och med det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Nu börjar det komma gräs i vinterhagen (och sommarhagen såklart). När är lämpligast att avmaska och byta hage egentligen? Vill gärna byta tidigt men hur tidigt är "för tidigt" map maskar? Jag gissar friskt att det redan är fritt fram att få representativa träckprovssvar i Skåne?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ska givetvis prata med veterinär också men jag frågar här för att få lite på fötterna innan. :)

Nu har jag i alla fall fått Axilur utskrivet mot spolmask istället för Cydektin. I samband med att jag upptäckte spolmasken så skickade jag in ett träckprov och det visade att hon har så mycket blodmask så hon måste avmaskas mot det också. Odlingssvar på stora blodmasken har inte kommit än. Då är min fråga: Kan man avmaska med Axilur samtidigt som med något annat maskmedel som tar blodmask? Jag ska ju flytta hästen snart och vill helst ha henne nymaskad i och med det.

Svarar mig själv. :) Jag skickade samma fråga till SVA och fick det här svaret:

"I en studie vi gjorde för många år sedan fick hästarna Axilur och ivermektin samtidigt och det var inga problem. Axilur har dock väldigt god effekt mot ev stora blodmaskar och det är den viktigaste parasiten att avdöda innan man kommer till nya hagar. Axilur avdödar också 70-85% av små blodmaskar. Alltså skulle du kunna ge Axilur nu och ivermektin någon vecka senare när du flyttat om det känns olustigt att ge två maskmedel samtidigt."
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Nu börjar det komma gräs i vinterhagen (och sommarhagen såklart). När är lämpligast att avmaska och byta hage egentligen? Vill gärna byta tidigt men hur tidigt är "för tidigt" map maskar? Jag gissar friskt att det redan är fritt fram att få representativa träckprovssvar i Skåne?

Det är helt lugnt både att ta prov och ev. avmaska redan nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga till experten på avmaskning. Jag har en tvååring som hade 725 epg lilla blodmasken efter betet i höstas ( oktober) och avmaskades då, nytt prov efter 8 v ( dec) gav 0 epg, men maskarna kan likaväl ha vilat då antar jag. Nu tog jag träckprov igen och då har han 925 epg lilla blodmasken. Inga andra maskar påvisade. Han avmaskas i dag med ivermektinpreparat, och han beräknas gå på bete från maj, ska jag ta prov innan eller avmaska oavsett innan betet, för avmaskas ska han väl ändå då eftersom han byter hage? Nuvarande hage är ca 3 ha, så det är svårt att mocka hela den också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med så pass högt skulle jag avmaskat igen efter 8v och sen prov i höst igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra, tack då gör jag det.
Två treåringar´hade 0, och likaså fyraåringen, de går i samma hage och har gjort så sedan i höstas, så han är väl en sådan som alltid kommer ha antar jag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Häst som i maj 2013 hade 325 epg blodmask, avmaskades med Noromectin.
Går i enskild hage som efter avmaskningen øutökades med en bit hage som annan häst gått i. Hagen mockades ren innan utökning. Hagen har mockats hela året, minst 2 gånger per vecka.
Nu har vi gjort nytt prov - 1325! epg:wtf:

Hur hade ni resonerat kring detta? Med noga mockning av hage trodde vi inte att vi skulle få ett sådant resultat...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i flera år, så det som dyker upp nu behöver inte vara smitta från sommaren som var.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det läge att bli av med blodmasken som har varit vilande nu i så fall?
Tänkte avmaska och sedan ta nytt prov för att kolla att medlet verkat. Tror du att jag ska räkna med att avmaska en gång till under sommaren?
Vi fortsätter att vara flitiga med att mocka hagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Herregud du är ju helt otrolig som svarar på alla frågor här! Och du verkar kunna hur mycket som helst, till skillnad från de flesta veterinärer och hästägare (inklusive jag själv!) som man träffar på. Känns nästan fräckt att utnyttja detta och ställa frågor till dig här, du borde ju ha betalt för all service du ger! Men eftersom du verkar vara snäll nog att svara så prövar jag med ;)

Jag var på en väldigt bra föreläsning med en "mask-expert" från Distriktsveterinärerna för några år sedan. Efter den kände jag att jag hade mer kött på benen då hon verkade ha bra koll och anände aktuell forskning, men nu har jag såklart glömt en massa igen... Plockade dock fram anteckningarna idag och där har jag skrivit med stora bokstäver att "stora blodmasken är resistent mot Ivermectin-preparat!!!"

Dock tycker jag mig ha läst på flera ställen bland svaren här att man kan ta Ivermectinpreparat mot stora blodmasken, eller? I första inläggets FAQ står det att Axilur tar stora blodmasken? Vilket medel bör man då välja om man har stora alt. stora och lilla?

Har en stallkompis vars häst alltid haft mycket mask och de har tydligen aldrig fått bukt med det. Enligt ägaren hade hon på senaste provet både stora och lilla blodmasken och har avmaskats med Noromectin, men utan (tillräcklig?) effekt. Vet inget om vilka intervaller det givits med, men det var tydligen flera gånger på en sommar, så någon form av rekommendation fick hon ju. Vad bör hon använda i år? Jag tipsade om Axilur efter att ha läst här, med tanke på stora blodmasken, men blev nu osäker...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
154 988
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp