Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bara att fråga på! Stora blodmasken är inte resistent mot något medel, kan du ha blandat ihop det med spolmasken? Lilla blodmasken är däremot kraftigt resistent mot Axilur. Noromectin finns det idag ingen resistens mot, ger hon tillräcklig dls? Hellre överdosera än försöka pricka rätt och ge för lite. Annar kanske det är läge att inse att hästen är en individ med låg immunitet, ca 20% av hästarna är så.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det läge att bli av med blodmasken som har varit vilande nu i så fall?
Tänkte avmaska och sedan ta nytt prov för att kolla att medlet verkat. Tror du att jag ska räkna med att avmaska en gång till under sommaren?
Vi fortsätter att vara flitiga med att mocka hagen.

Visar provet positivt är det den mängden mask du blir av med. Om du använder ett ivermektinpreparat och ger tillräcklig mängd behöver du inte kolla efteråt. Det kan vara lämpligt med ytterligare en avmaskning när medlets intervall gått ut.
 
Jag fick mitt provsvar idag.
1514628_10152751965059428_4653018288863063493_n.jpg


Funderar lite över om jag ska avmaska ändå? Visst, 125 är ju inte mkt iofs, men det skulle ju ändå vara skönt att få bort det lilla som är.
Förra året så hade hon 50 epg, åringen vet jag inte eftersom han bara var några veckor och avmaskades sedan vid två månader enligt veterinärs inrådan. De andra två nollade allt förra året också.
 
20140417-150532.jpg
Äntligen! Sen 2012 har vi kämpat med att få bort kräken! Mockningen av hagen som tog mig över 8 timmar har gett resultat och så himla skönt att verkligen få ett kvitto på att det jag sagt/säger stämmer.
Så övre proven 2012
Mellersta 2013
Undre 2014
 
Ja hade man vetat om denna träckprovcirkus så hade jag köpt aktier i tex. Vidilab ab.
Om folk avmaskade med rätt medel vid rätt tillfälle och framför allt TILLRÄCKLIGT MYCKET så hade inte ressistan uppkommit i lika stor mängd som som träckprovbolagen säger att det är. Jag har inte det problemet med varken hästar eller maskar. Det största problemet är den höga kostnaden för detta jippo. Jag säger inte att det är fel att träckprova men någon måtta får det väl vara. Har man unghästar och vuxna tillsammans så klart smittar dom äldre ner dom yngre, även fast dom nollat på träckprov. Några veckor senare så hade dom inte nollat. Man invaggas i en falsk säkerhet som kostar hutlösa summor. För det är inte hållbart i längden att träckprova regelbundet 10-20 hästar eller fler. För så pålitliga är inte träckproverna.
 
Ja hade man vetat om denna träckprovcirkus så hade jag köpt aktier i tex. Vidilab ab.
Om folk avmaskade med rätt medel vid rätt tillfälle och framför allt TILLRÄCKLIGT MYCKET så hade inte ressistan uppkommit i lika stor mängd som som träckprovbolagen säger att det är. Jag har inte det problemet med varken hästar eller maskar. Det största problemet är den höga kostnaden för detta jippo. Jag säger inte att det är fel att träckprova men någon måtta får det väl vara. Har man unghästar och vuxna tillsammans så klart smittar dom äldre ner dom yngre, även fast dom nollat på träckprov. Några veckor senare så hade dom inte nollat. Man invaggas i en falsk säkerhet som kostar hutlösa summor. För det är inte hållbart i längden att träckprova regelbundet 10-20 hästar eller fler. För så pålitliga är inte träckproverna.

Eftersom 80% av hästarna INTE behöver avmaskas så undrar jag vad du grundar "rätt medel vid rätt tillfälle" på. Det är knappast träckprovslabben som påstår något om resistensen utan bevisen på detta, alltså medeln tar inte maskarna som de ska, även om man ger tillräcklig mängd. Den första stora resistensen (mot fenbendazoler) kom efter att hästägarna själva kunde börja avmaska och vi skulle "utrota" maskarna.

Vuxna hästar har normalt hög immunitet och smittar inte unghästarna, däremot har unga hästar inte hunnit bygga upp immuniteten än vilket är normalt, precis som att småbarn får förkylningar titt som tätt. Det är ytterst få som nollar för att sen några veckor senare inte göra det om det hunnit bli tillräckligt varmt ute. Däremot ska analyserna ses som en del i ett bekämpningsprogram. Varje häst har SIN nivå som normalläge och det kan ta ett par år innan den hittas. Det viktiga är att hitta de 20% av hästarna som inte har immunitet tillräckligt och därmed är smittospridare.

Träckprovet visar exakt vad som finns i tarmen vid provtillfället (gäller rundmask) och en häst som nollar är det ingen mening att avmaska eftersom du inte har något att nå just då, då hur kan det vara onödigt? En provtagning på enskild häst kostar mindre än vad folk lägger på ett nytt schabrak, ett blingat pannband eller nytt träns.

Hästar ska inte behandlas och medicineras utan diagnos. Det går inte att ställa diagnos på vilken mask hästen har och i vilken mängd utan provtagning. Det är MÅNGA som plötsligt upptäcker att ingen häst i stallet behöver avmaskas, år efter år. Utan provtagning hade de fortsatt att avmaska i onödan. Resistensen är och förblir ett problem. Värst är lilla blodmasken eftersom den har stadier i hästen där inget avmaskningsmedel dödar den men den känner av medlen vi använder, för varje avmaskning byggs resistensen upp lite till, oavsett om vi ger tillräcklig dos eller inte.

Det finns nu fall av resistens mot pyrantel även i Sverige. Då har vi alltså EN preparatgrupp kvar som fungerar mot lilla blodmasken. En. Vad gör vi när den heller inte fungerar?

Slå ut träckprovskostnaden per månad så är det inte många kronor. Ta kontroll över parasitläget genom att börja bekämpa parasiterna med biologiska medel (sambete, mockning, vilande hagar, kunskap om parasiterna) istället för att medicinera friska hästar som inte behöver det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)



Visar provet positivt är det den mängden mask du blir av med. Om du använder ett ivermektinpreparat och ger tillräcklig mängd behöver du inte kolla efteråt. Det kan vara lämpligt med ytterligare en avmaskning när medlets intervall gått ut.

Tack, för dina råd! Har pratat med vet idag och hämtat ut Noromectin på Apoteket. Hästen får en dos nu och en om 8v? (Måste kolla upp om det var 8v med detta medel)
Tycker du inte jag behöver ta prov förrän nästa vår?
Vi fortsätter mocka hagen noga.
 
Om det var min häst och mina hagar skulle jag även ta ett prov i höst när det är dags att byta till vinterhage igen. Noromectin har 8v intervall.
 
Tack för din hjälp. Jag har läst lite här i tråden och är imponerad av din kunskap OCH glad att du vill dela med dig av den.
 
Eftersom 80% av hästarna INTE behöver avmaskas så undrar jag vad du grundar "rätt medel vid rätt tillfälle" på.

Det är knappast träckprovslabben som påstår något om resistensen utan bevisen på detta, alltså medeln tar inte maskarna som de ska, även om man ger tillräcklig mängd.

-Och hur har man kommit fram till det? Jo genom att ta träckprov och skicka till labb även efter avmaskning.
Men har man då gett tillräcklig mängd?
Jag har sett massor med underdoseringar och jag tror inte att det är bättre i resten av landet.

Den första stora resistensen (mot fenbendazoler) kom efter att hästägarna själva kunde börja avmaska och vi skulle "utrota" maskarna.

-jag har i allafall inte försökt utrota några maskar för det går av naturliga skäl inte att göra. Men man måst hålla dom på en lägre nivå.

Vuxna hästar har normalt hög immunitet och smittar inte unghästarna,

-vuxna hästar kan bara skaffa sig egen immunitet men inte åt andra. det säger sig skälv.
Och smittar visst andra hästar som inte har det skyddet. Det är också därför unghästarna ska avmaskas på veterinär inrådan. Där e jag med. Det som är lite motsägelsefullt är att unghästarna utsätts för högre smittryck när dom går med äldre hästar. Samtidigt vill jag att hästarna ska gå i blandflock för att få en bra uppväxt.

däremot har unga hästar inte hunnit bygga upp immuniteten än vilket är normalt, precis som att småbarn får förkylningar titt som tätt. Det är ytterst få som nollar för att sen några veckor senare inte göra det om det hunnit bli tillräckligt varmt ute. Däremot ska analyserna ses som en del i ett bekämpningsprogram. Varje häst har SIN nivå som normalläge och det kan ta ett par år innan den hittas.

-skälvklart. Men alla hästar är inte kvar samma flock hela tiden, byter stall etc.

Det viktiga är att hitta de 20% av hästarna som inte har immunitet tillräckligt och därmed är smittospridare.

Träckprovet visar exakt vad som finns i tarmen vid provtillfället (gäller rundmask) och en häst som nollar är det ingen mening att avmaska eftersom du inte har något att nå just då, då hur kan det vara onödigt? En provtagning på enskild häst kostar mindre än vad folk lägger på ett nytt schabrak, ett blingat pannband eller nytt träns.

-en provtagning kostar fem gånger mer en avmaskningsmedel + lägg på kostnad av.medel på detgånger 15-20 hästar så fattar du nog att det inte är skitsummor vi pratar om. Några blingade pannband etc finns inte med i min budget.

Hästar ska inte behandlas och medicineras utan diagnos. Det går inte att ställa diagnos på vilken mask hästen har och i vilken mängd utan provtagning. Det är MÅNGA som plötsligt upptäcker att ingen häst i stallet behöver avmaskas, år efter år. Utan provtagning hade de fortsatt att avmaska i onödan. Resistensen är och förblir ett problem. Värst är lilla blodmasken eftersom den har stadier i hästen där inget avmaskningsmedel dödar den men den känner av medlen vi använder, för varje avmaskning byggs resistensen upp lite till, oavsett om vi ger tillräcklig dos eller inte.

- Som sagt, jag sa inte att det är fel med träckprov.
MEN, den ger inte fullständigt svar för den ganska höga grundsumman utan man måste beställa extra utöver det om man vill veta exakt.

Det finns nu fall av resistens mot pyrantel även i Sverige. Då har vi alltså EN preparatgrupp kvar som fungerar mot lilla blodmasken. En. Vad gör vi när den heller inte fungerar?

- men varför använder man nya preparat så länge dom gamla fungerar ? När man har problem så ska träckprov tas skulle medlet inge fungera får man ta till det nya och inte förr. Det verkar som att så fort det kommer ut ett nytt medel så ska det användas direkt.

Slå ut träckprovskostnaden per månad så är det inte många kronor. Ta kontroll över parasitläget genom att börja bekämpa parasiterna med biologiska medel (sambete, mockning, vilande hagar, kunskap om parasiterna) istället för att medicinera friska hästar som inte behöver det.

-så mycket vet man om maskens livscykel och när vissa stadier är mest mottagliga. Det är bara och hålla sig till det. Låta hagar ligga i träda och ta hö vissa år istället. Släppa ut fölstona på rent bete för att minska parasitrycket på fölet/ åringarna. Mocka små hagar-/sjukhagar gör man naturligtvis. Men hagarna på 5-13 hektar kan man av naturliga skäl inte springa och mocka förhand.

- Sen kan man fråga sig då hur hästen kan stå och skita spolmask när den blev nollad på träckprovet två veckor tidigare?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bara att fråga på! Stora blodmasken är inte resistent mot något medel, kan du ha blandat ihop det med spolmasken? Lilla blodmasken är däremot kraftigt resistent mot Axilur. Noromectin finns det idag ingen resistens mot, ger hon tillräcklig dls? Hellre överdosera än försöka pricka rätt och ge för lite. Annar kanske det är läge att inse att hästen är en individ med låg immunitet, ca 20% av hästarna är så.

Tack - antingen har jag blandat ihop det eller så sa föreläsaren fel. Hon kommer nu att ge Noromectin i "rejäl dos" (dvs inte för liten).
 
-så mycket vet man om maskens livscykel och när vissa stadier är mest mottagliga. Det är bara och hålla sig till det. Låta hagar ligga i träda och ta hö vissa år istället. Släppa ut fölstona på rent bete för att minska parasitrycket på fölet/ åringarna. Mocka små hagar-/sjukhagar gör man naturligtvis. Men hagarna på 5-13 hektar kan man av naturliga skäl inte springa och mocka förhand.

- Sen kan man fråga sig då hur hästen kan stå och skita spolmask när den blev nollad på träckprovet två veckor tidigare?
Med skötsel av markerna behövs ytterst sällan avmaskning alls. Spolmasken kan du dels kolla för tidigt, då pratar vi väldigt unga hästar, föl ska avmaskas innan masken syns på träckprov. Är det en äldre häst så ska den inte ha spolmask, om den har det är ngt annat fel i hästen som sänkt immunförsvaret.

Lilla blodmasken har ett stadie där inget medel kommer åt den och där den kan ligga i många år utan att aktiveras. Så mycket vet vi om lilla blodmaskens livscykel... alltså meningslöst att avmawka en häst som nollar på prov, och provet gör du ju när du tänkt avmaska. En avmaskning där gör alltså varken till eller från mer än nöter ut medlet du använder.
 
Med skötsel av markerna behövs ytterst sällan avmaskning alls. Spolmasken kan du dels kolla för tidigt, då pratar vi väldigt unga hästar, föl ska avmaskas innan masken syns på träckprov. Är det en äldre häst så ska den inte ha spolmask, om den har det är ngt annat fel i hästen som sänkt immunförsvaret.

Lilla blodmasken har ett stadie där inget medel kommer åt den och där den kan ligga i många år utan att aktiveras. Så mycket vet vi om lilla blodmaskens livscykel... alltså meningslöst att avmawka en häst som nollar på prov, och provet gör du ju när du tänkt avmaska. En avmaskning där gör alltså varken till eller från mer än nöter ut medlet du använder.
Jag undrar hur jag ska göra med mitt högdräktiga sto?

Jag vill också veta vilken vikt man ska ta på stoet. hon väger normalt 800, men vad tusan väger hon sen?
Hon har också helnollat sista åren. Ska man avmaska ändå? Med vad?
Hon går ju med en ny som inte nollar. Den ska givetvis maskas innan bete.

Mockar dagligen året om.

Tacksam för svar
 
Vikt är ju jättesvårt men jag skulle lätt lägga på 200 kg för att vara på säkra sidan. Jag skulle göra prov innan fölning och du behöver bara avmaska OM det visar på provet att det behövs, och då väljer du ett ivermektin-preparat som även tar ev. fölmask i juvret (den är mkt ovanlig men om man ändå avmaskar så kan det ju vara läge att ta den också). Fölet däremot avmaskar du vid 8 och 16v ålder med Axilur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
155 015
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 083
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp