Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

( delvis)
Har tagot träckprov på de tre föl som finns i stallet
Föl 1 nollade på både blodsmask och spolmask( dock hade jag fysiskt sett långa maskar i avföringen på just detta föl bara en vecka innan prov- så litar inte på det resultatet riktigt!

Föl 2 700 spolmask 550 blodmask

föl 3 500 spolmask 350 bodmask

Slickade provet v slus studie om resistans på axilur

De ville nu ha fler prover på de två som fick mask påsvisat och jag ska ju öven maska med just axilur sedan och ta nytt prov efter ca 10 dagar.

Min fråga vad ska jag göra åt blodmasken, för just den tar ju inte axilur?

Vill ju inte låta det bara vara, eller vad tycker ni?
samtidigt ska ju fölen ingå i stidien och blandar jag in ett annat medel lär det kanske störa reultaten?

Spontant skulle jag vilja maska med ivermectinmedel efter denna axilursprutan, allstå om tidigast 4 veckor
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför inte höra med Eva? Men ett ivermektinpreparat påverkar inte Axilur-studien.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Rådet jag fick på den av mina som hade både spolmask och blodmask var att avmaska med både Axilur och Ivermektinpreparat och det stör som sagt inte varandra. Dock blev jag lite perplex över att hon tyckte jag skulle avmaska mot båda då fölet bara hade 50 epg av både spolmask och blodmask, men hon skulle ändå avmaskas nu pga all styngfluga vi har så...

Fick precis svar på uppföljande träckprov och nu är hon ren på allt. Det andra fölet var ren från början. *nöjd* (med tanke på den spolmasksmitta stallet/markerna blev utsatt för för några år sen)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Rådet jag fick på den av mina som hade både spolmask och blodmask var att avmaska med både Axilur och Ivermektinpreparat och det stör som sagt inte varandra. Dock blev jag lite perplex över att hon tyckte jag skulle avmaska mot båda då fölet bara hade 50 epg av både spolmask och blodmask, men hon skulle ändå avmaskas nu pga all styngfluga vi har så...

Fick precis svar på uppföljande träckprov och nu är hon ren på allt. Det andra fölet var ren från början. *nöjd* (med tanke på den spolmasksmitta stallet/markerna blev utsatt för för några år sen)

Ok men ska man köra båda preparaten samtidigt? så jag ska ge ivermectin dosen samma dag?

Får be om ursäkt för dålig stavning i förra inlägget, satt på mobilen och skrev utan glasögonO_o
Hoppas det vart begripligt ändå:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nja jag hade nog väntat nån vecka eller två mellan kanske. I mitt fall blev det så automatiskt eftersom jag ville vänta med Ivermektinet tills det hade varit en frostnatt.
Madick kan nog svara bättre men jag tänker att det är ändå ett gift man trycker i dom och små föl så kanske inte allt på en gång?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det spelar ingen större roll. Jag skulle ge båda på en gång för att det är smidigast.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Måste få fråga, våra egna hästar har nollat varje träckprov. Fick ny inackordering för en vecka sedan, som går i egen hage. Fick precis svar på träckprov.... 3500 på blodmask! :( vad gör vi? Maskar nu? Mockar och låter hästeb vara kvae i egen hage? Sen nytt träckprov igen? Ska ringa vet på måndag, men du verkar vara något av e exåert på detta :) (och det är inte jag....)
Tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskar nu med ett ivermektinpreparat. Igen om 8v. Nytt prov i mitten av juni. Mocka hagen han går i, en vecka efter avmaskningen kan han gå ut med de andra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!!! Och förlåt för mina fina felstavningar i förr inlägget... Mobilen ville inte lyda :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det springmask min häst har nu? Borstade min häst idag och såg nåt lite vit/gult gegga bredvid anus och han tycker det var skönt när jag tvättade bort det. Han kilar inte sig vid boxvägg eller liknande.

Har gjort träckprov (grundanalys och bandmask analys) i höstas och det var negativ på dessa prover.

Bör jag göra tejpprov för springmask? Eller ringer till nån veterinär direkt och be om avmaskningsmedel mot det?
 
Sv: Nytt stall

Fick svaret igår em. Förekomst av bandmask, ingen blodmask. Blev nästan glad, den är väl svår att se? Om man maskar en gång nu innan byte till vinterhage, blir hästen/hagen ren då eller vilka åtgärder behöver göras? Tänker om det är svårt att se igen om den finns kvar eller inte eller hur funkar det?

Finns det medel som bara ta bandmask? Hittade bara Droncit (?) och gav inte många träffar?

Japp, Droncit är det enda som bara tar bandmasken. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd så det kan finnas kvar på markerna. Men den smittar också bara där det finns gräs så din häst blir onte återsmittad förrän tidigast nästa år, OM den ens blir det.

Hur blir man av med återsmittan/kvalster då? Erkänner att jag är lite nojig med bandmask för jag har hört att den är står att se på träckprov. Min häst maskades senast våren 12 mot bandmask. Nollade träckprov våren 13. Går i gräshage året om men delat i sommar resp vinter.

I våras flyttades han dock sent till sommarhagen, slutet på maj. Kan smittan funnits redan i vinterhagen då? Och finnas kvar nu? Ska flyttas typ nästa vecka efter avmaskning o så.

Som ni kanske märker hann jag inte ringa vet igår :-P

Låt ett gäng får beta så kanske de käkar upp alla kvalster.

Men om din häst inte har några symtom på bandmask så behöver du inte oroa dig. Ett fåtal bandmaskar stör inte hästen.

Kopierade några inlägg från i höstas. Är lite halvt besatt av att det finns äckliga små kvalster i gräset i hagen :o

Nåja. Är det bandmaskkoll på båda hästarna (min som är kommenterad ovan och en ny som kom sent i höstas, troligtvis ej kollad för bandmask och stor blodmask insåg jag när jag kollade upp stället där hästens träckprov var inlämnat tidigare enl ägare. Att jag aldrig lär mig!) vår och höst som gäller nu ett tag? Om en häst visar förekomst ska fortfarande bara den maskas likt i blodmaskfallet även om marken är smittad?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det springmask min häst har nu? Borstade min häst idag och såg nåt lite vit/gult gegga bredvid anus och han tycker det var skönt när jag tvättade bort det. Han kilar inte sig vid boxvägg eller liknande.

Har gjort träckprov (grundanalys och bandmask analys) i höstas och det var negativ på dessa prover.

Bör jag göra tejpprov för springmask? Eller ringer till nån veterinär direkt och be om avmaskningsmedel mot det?

Det låter tyvärr som springmask, men tejpprov först. Ivermektiner verkar inte ta springmasken men Axilur har funkar bättre på de vi haft kontakt med i år. Och så tvätta rumpan med avag jodopaxlösnong varje dag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag beställt hem prov men får svar nästa vecka pga helg som kommer, räcker det med att avmaska honom en gång om provsvar visar att han har springmask? Tack för tips om tvättning och jag återkommer med provsvar!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag beställt hem prov men får svar nästa vecka pga helg som kommer, räcker det med att avmaska honom en gång om provsvar visar att han har springmask? Tack för tips om tvättning och jag återkommer med provsvar!

Tvätta och avmaska en gång, kom ihåg att tvätta även boxväggar, krubba o vattenkopp där det kan ha fastnat ägg.

Håll koll om ca 4 månader, livscykeln är 4-5 månader och det brukar vara ett återkommande problem.
 
Sv: Nytt stall

Om dina hästar inte visar några symtom på bandmask finns ingen anledning att ta prov för den.

Inte ens med tanke på alla de där bandmaskfynden hos kolikhästarna det skrevs om? Så dags när hästen väl fått kolik liksom :) Tycker det är skitsvårt att se sådana symptom "i tid". Nya hästen är lite konstig i magen i bland a la kolik-aktigt men väldigt lätt. Min blev mer än vanligt rubbad när vi bytte grovfoder senast. Men det är ju apsvårt att veta om just bandmask ligger i lurar?
 
Sv: Nytt stall

Inte ens med tanke på alla de där bandmaskfynden hos kolikhästarna det skrevs om? Så dags när hästen väl fått kolik liksom :) Tycker det är skitsvårt att se sådana symptom "i tid". Nya hästen är lite konstig i magen i bland a la kolik-aktigt men väldigt lätt. Min blev mer än vanligt rubbad när vi bytte grovfoder senast. Men det är ju apsvårt att veta om just bandmask ligger i lurar?

Ca 65% av Sveriges hästar har bandmask. Det är bara några få som får problem och ännu färre som får kolik, även om bandmask kan vara en anledning så finns det långt många fler anledningar till att hästen får kolik.

Den tidigare studien om bandmask där hela 500 hästar användes hade INGEN av hästarna några magproblem, trots bandmask. Några stycken gör ingen skada på hästen, det är om de blir många och täpper till övergången mellan tunntarm och blindtarm. Misstänker du att din häst har det så gör ett prov, men det finns ingen anledning att plötsligt börja ta prover och avmaska friska hästar för att en liten studie använder statistik för att påvisa ett svagt samband.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tvätta och avmaska en gång, kom ihåg att tvätta även boxväggar, krubba o vattenkopp där det kan ha fastnat ägg.

Håll koll om ca 4 månader, livscykeln är 4-5 månader och det brukar vara ett återkommande problem.

Nu har jag fått provsvar, det var springmask som min häst har fått nu. Så det är bara ringa veterinär imorgon och ordna avmaskningsmedel.

Hur gör jag med hage? Jag mockar nästan varje dag men nu mindre pga snön men mockar där bajs syns. Men ägg dör väl när den ramlar ur pga kallt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått provsvar, det var springmask som min häst har fått nu. Så det är bara ringa veterinär imorgon och ordna avmaskningsmedel.

Hur gör jag med hage? Jag mockar nästan varje dag men nu mindre pga snön men mockar där bajs syns. Men ägg dör väl när den ramlar ur pga kallt?

Se till att få Axilur, det är inte alltid de andra medlen fungerar. Staket eller träd kan vara bra att spraya med jodopaxlösning, alltså där hästen kunnat klia sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
154 685
Senast: Nevermind
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 725
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp