Avmaskningsproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 602
F

FiaH

Avmaskningsdags igen då, dessutom ser min häst ut att behöva avmaskas. Problemet är att de som äger stallet vill vänta till i alla fall månadsskiftet eller tills de går ute dygnet runt. Hur fungerar det om jag avmaskar min häst samt ytterligare en häst i stallet (det är 3 hästar i stallet) nu, och ägaren till stallet väntar ett litet tag? Vet ju att man bör avmaska alla hästar samtidigt.. Kan man lösa det på något sätt? Vi kan i så fall använda oss av del av hagen de går i idag, och då stänga av den från den andra hästen, sen har vi ju hagen de ska flyttas till. Eller boxen? Jag kan ju i så fall avmaska min och den andra hästen, och låta hyresvärden avmaska sin häst när han tycker. KAN det fungera? Vad jag har hört från veterinär ska ju hästarna stå i boxen andra dagen efter avmaskningen, men inte heller det vill hyresvärden, utan han tycker de kan gå kvar i den hagen de går i nu även den dagen. Någon som har förslag eller uppfattningar om detta?! :confused: Tacksam för alla svar!!:bow:

Sv: Avmaskningsproblem

Oops... blev visst två ex av denna tråden... Sorry.. :angel:

"Ser ut att behöva avmaskas", hur menar du då? De allra flesta hästar syns det inte på hur mycket mask de har. Vilken mask misstänker du?

Börja med träckprov så har du något konkret att komma med till stallägaren.

Går de kvar i samma hage när de går ut dygnet runt? Ett dygn inne gör ingen skillnad, 3-4 dagar om man nu ska göra någon åtskillnad, och det är ju inte riktigt praktiskt möjligt att ha hästen inne så länge. En mindre hage som är lätt att mocka ur kanske, eller om de ska byta hage så avmaskar man 3-4 dagar innan hagbytet.

Vi avmaskar alltid dagarna innan vi byter till "sommarhagen".

Ska era hästar gå kvar i samma hage efter avmaskningen oxå?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 473
Senast: lundsbo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka