Avslappnad hund

Erikaa

Trådstartare
Idag är jag på besök hos min mamma, och jag fick nyss reda på att min syster ska komma också, med en valp. Och som jag vet att min hund beter sig de första 2 minuterna när hon blir så glad vill jag inte dra in en valp i det där. I vanliga fall brukar jag sätta ner henne, ha ögonkontakt tills jag märker att hon slappnar av. Men jag tänkte, är det något som har flera avslappnings tips till en hund som blir för glad så hon kan lugna sig lite snabbare? ifall det inte skulle fungera att sätta henne. Har hört att vissa lägger sig på golvet med sin hund och bara ligger där nära tills den slappnar av, fungerar det? Behöver en massa tips! :D

Sv: Avslappnad hund

Det där är ju mycket en lydnadsfråga, att lägga sig och ligg still tills annat kommando ges.
Men visst funkar det att sätta sig på golvet och helt enkelt hålla i sin hund. Däremot är aktiviet=ögonkontakt, passivitet=ingen ögonkontakt.

Ögonkontakt ska vara hundens sätt att fråga "vad ska vi göra nu?", eftersom det inte ska vara någon aktivitet så skall ingen ögonkontakt hållas.

Sen ska din hund hälsa på valpen på rätt sätt, är det en liten valp presenteras bakdelen på valpen först, genom att man helt enkelt håller valpen mot den vuxna (naturligvis säkra/snälla hunden) med rumpan först sas.
Då slickar den vuxna hunden i sig valpkiss, som både innehåller information om att det här är en valp, plus värdefulla lung-hets-hormon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 962
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
812
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 757
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår