Avstängd tills vidare – efter hårda drivningen

Under Eskilstunas tävling under gårdagen blev Pierre Nyström avstängd med omedelbar verkan. Det blev han efter att banveterinären Caroline Eklund inspekterat hästen Timo Lane efter en drivning.
– Jag har jobbat som banveterinär i 31 år och aldrig sett så många märken på en häst, säger hon till facktidningen Travronden.
 
Det har blivit uppmärksammat och det sker hårdare granskning på banorna.
I och för sig bra att det granskas, bara att hoppas de fortsätter göra det så de inte bara gör det nu och sen släpps det och det återgår till hur det var innan all det senaste hände, tänker propulsion och den där travtränarens vars lärling piskade hästen osv.
 
Altså, jag börjar bli allt mer övertygad i min inställning att det bästa vore att förbjuda både sporrar och spön, samt se över regler för nosgrimmor och bett.

Att verkligen säkerställa att det ALLTID utan undantag är 2-3 cm mellan nosgrimma och nosrygg och att vissa bett (Typ Pessoa och bett med liknande inverkan) förbjuds.

Jag har ingenting emot tävlandet i sig själv och tror att det stora flertalet tar hand om sina hästar ordentligt (rötägg finns alltid, tyvärr) men att ganska många, i stridens hetta, lägger på spö och sporrar i onödan.

Så, ta bort spö och sporrar, så skulle nog ridsporten bli mycket "renare" och roligare att titta på.
 
Önskar ridsporten var lika övervakad med spödriving, vet vid alla tävlar och vet kontroll vid dålig prestation.
Är det inte alltid vetkoll vid tävling?!

Håller på med vinthundssport och det är vetkoll före alla lopp, och om hunden springer två lopp ska den kollas däremellan också samt om den rör sig konstigt efter lopp eller går omkull. Men det kan hända att Sverige inte är lika noga, jag tror att vintehundssport I Sverige inte heller har vetkoll ( @Red_Chili ?)
 
Är det inte alltid vetkoll vid tävling?!

Håller på med vinthundssport och det är vetkoll före alla lopp, och om hunden springer två lopp ska den kollas däremellan också samt om den rör sig konstigt efter lopp eller går omkull. Men det kan hända att Sverige inte är lika noga, jag tror att vintehundssport I Sverige inte heller har vetkoll ( @Red_Chili ?)
På hundkapplöpningen är det alltid veterinärkontroll, på lure coursing är det veterinärkontroll vid internationella lopp. De nationella lure coursing-tävlingarna har vanligtvis inte veterinärkontroll. Totalt på ett år är det ca 10 LC-tävlingar i Sverige, varav 4 brukar vara internationella.
 
Så, ta bort spö och sporrar, så skulle nog ridsporten bli mycket "renare" och roligare att titta på.
Jag tror det finns ett mer effektivt sätt. Ta bort alla stora vinstpengar från tävlingar med djur. Så fort det finns mycket pengar att tjäna blir djuren lidande, det ser vi ju när det gäller all typ av djurhållning.
 
Jag tror det finns ett mer effektivt sätt. Ta bort alla stora vinstpengar från tävlingar med djur. Så fort det finns mycket pengar att tjäna blir djuren lidande, det ser vi ju när det gäller all typ av djurhållning.
Jag håller med dig, men tänker samtidigt ett steg längre.

Om det inte finns några vinstpengar så skulle eliten inte kunna hålla på (En stor del av deras försörjning är ju vinstpengar).

Hur skulle ridsporten se ut om säg 10-20 år, om det inte finns några stora internationella tävlingar?

Sen med tanke på djurvälfärden kanske det på ett sätt hade varit bra... Tror inte hästarna egentligen mår så bra att åka jorden runt för att tävla.

Sen tror jag inte heller vinstpengar är enda orsaken till problemet. Se bara alla amatörtävlingar med små vinstpengar där spö, sporrar, skarp betsling och hårt åtdragna nosgrimmor tyvärr är vanligare än man (vill) tro...
 
Är det inte alltid vetkoll vid tävling?!

Håller på med vinthundssport och det är vetkoll före alla lopp, och om hunden springer två lopp ska den kollas däremellan också samt om den rör sig konstigt efter lopp eller går omkull. Men det kan hända att Sverige inte är lika noga, jag tror att vintehundssport I Sverige inte heller har vetkoll ( @Red_Chili ?)
Nej, beror på gen och nivå på tävling och är väl bara på internationell nivå som någon kollar hästen efter start på ridhästtävlingar så spö och sporrmärken kommer aldrig till ytan.
 
Jag tror det finns ett mer effektivt sätt. Ta bort alla stora vinstpengar från tävlingar med djur. Så fort det finns mycket pengar att tjäna blir djuren lidande, det ser vi ju när det gäller all typ av djurhållning.
Då skulle hela travsporten i Sverige dö ut. En stor bransch som sysselsätter många personer. Det tror jag att är fel väg att gå.

Granskningen i travet under en tävling är bra. Det finns dels en ekipagekontrollant, som tillsammans med veterinär kontrollerar utrustning och hästar innan start. Sen tittar veterinären på alla hästar när de gör provstart innan lopp. Veterinär tittar på hela loppet och kontrollerar en del hästar efteråt. Det finns ett helt gäng funktionärer som tittar efter spödrivning och andra problem. Hästarna får startförbud och krav på friskintyg om veterinären bedömer det som rimligt.

Ridsporten har en del att ta efter!

Och diskussion sporrar/spö. Jag ser hellre en liten sporre/spö som man petar till med och får en reaktion istället för ett konstant nötande/sparkande med skänkeln. Men allt kan missbrukas.
 
På hundkapplöpningen är det alltid veterinärkontroll, på lure coursing är det veterinärkontroll vid internationella lopp. De nationella lure coursing-tävlingarna har vanligtvis inte veterinärkontroll. Totalt på ett år är det ca 10 LC-tävlingar i Sverige, varav 4 brukar vara internationella.
Galet.
 
Det är bara veterinär på plats på de internationella tävlingarna (kanske SM med?) i andra hundsporter med vad jag vet.

Det hade blivit för dyrt annars i tex IGP att ha vet ute vid alla tävlingar tyvärr, det är ju inte så många starter som kostnaden ska splittas på. Antar att det är en hel del hundar som startar på hundkapp?
Och @Red_Chili

Ja galet. Alltså en hund är ju samma hund med samma risker oavsett nivå. Och vissa människor gör allt för att få certifikat och tävlar in i det sista även om hunden går på tre ben.

Och ja, det är dyrt med veterinär. Det är ju nåt klubben som ordnar får ta. På LC har vi kanske 70-100 hundar och på hund kapp kanske 35 lopp med 2-6 hundar i varje. Men då startar ju speciellt whippet i fler än ett lopp. Pris brukar vara 250-350kr/start
 
Jag tror det finns ett mer effektivt sätt. Ta bort alla stora vinstpengar från tävlingar med djur. Så fort det finns mycket pengar att tjäna blir djuren lidande, det ser vi ju när det gäller all typ av djurhållning.
Jag ser del inom ungdomsidrotten, t ex där spelare spelar fastän de har svullna fotanklar, svullna handleder etc. Senast en 16 åring som jag följt i 6 år på nära håll, skickade tränaren in fastän denne haltade. Så onödigt. Spelaren hade inte kraften att säga emot. Jag gick och pratade med en annan förälder som är barnsjuksköterska att gå och stämma av vid tränarbåset, med tränarna hann skicka in spelaren. Inga prispengar där inte.

Prispengar är bedrövligt, jag håller med dig.

Mycket psykisk ohälsa inom idrott har kommit fram i dagsljuset❤ vilket jag tycker är ett bra tecken. Idrottare har börjat visa vad ständiga krav på prestation gör med människor.
Barn, ungdomar och djur är så såbara i dessa miljöer. Även vuxna idrottare har väldiga krav på sig, då inkomsten, laget, sponsorer, fanclubs och media är ohälsosamt starka drivkrafter.

Ibland tänker jag på Justin Bieber som kräktes på scenen gång. Några dansare ställde sig framför honom. Stackarn hann inte gå av. The show must go on. Han var väldigt ung då. Man vet ju själv hur illa man mår just innan man kräks. Det var en enorm koncert, så att ställa in var inte på kartan för dem som ägde varumärket Justin Bieber.
Det där tycker jag är så oerhört plågsamt, att vi pressar människor och djur för en show, oavsett om det är en fotbollsmatch, ett event eller ett travlopp.
Sorry om jag svävade ut i ämnet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tränaren och kusken Pierre Nyström stängs av i tre månader. Anledningen: drivningen bakom egentränade Timo Lane i ett lopp på...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp