Bukefalos 28 år!

Avstånd till förskola

domesticus

Trådstartare
Hur långt tycker ni känns ok att ha till förskolan? Jag syftar nog mest på den "extraresa" som blir, dvs om den inte ligger på vägen mellan hemmet och arbetet.

Anledningen till min fråga är att vi ska flytta. Vi fick inte vårt förstahandsval vad gäller förskola, vilken ligger på vägen mellan hem och arbete, utan en annan förskola som ligger en mil "åt fel håll". Denna förskola verkar dock mycket bra och det är även där dottern senare kommer att få gå i skolan (får då skolskjuts), så av denna anledning är jag mycket positiv till att hon ska gå där! Men, jag funderar ändå på om vi ska fortsätta att försöka få den andra förskolan? Vi vill dock inte byta mitt i, för hennes skull, utan i sådana fall om hon kan få plats där redan från start. Men samtidigt är det ju bra att hon går där hon sedan kommer att gå i skolan, även om det blir mer resor för oss föräldrar. Grannbarnen går i den som "ligger på vägen", men dem kommer hon ju att lära känna ändå (en miniliten by på landet :D ). Jag tror att vi kommer att släppa försöken om den andra förskolan, då den vi har fått verkar bra, men ändå. Hur ser ni på resorna?
 
Hur långt tycker ni känns ok att ha till förskolan? Jag syftar nog mest på den "extraresa" som blir, dvs om den inte ligger på vägen mellan hemmet och arbetet.

Anledningen till min fråga är att vi ska flytta. Vi fick inte vårt förstahandsval vad gäller förskola, vilken ligger på vägen mellan hem och arbete, utan en annan förskola som ligger en mil "åt fel håll". Denna förskola verkar dock mycket bra och det är även där dottern senare kommer att få gå i skolan (får då skolskjuts), så av denna anledning är jag mycket positiv till att hon ska gå där! Men, jag funderar ändå på om vi ska fortsätta att försöka få den andra förskolan? Vi vill dock inte byta mitt i, för hennes skull, utan i sådana fall om hon kan få plats där redan från start. Men samtidigt är det ju bra att hon går där hon sedan kommer att gå i skolan, även om det blir mer resor för oss föräldrar. Grannbarnen går i den som "ligger på vägen", men dem kommer hon ju att lära känna ändå (en miniliten by på landet :D ). Jag tror att vi kommer att släppa försöken om den andra förskolan, då den vi har fått verkar bra, men ändå. Hur ser ni på resorna?
Gångavstånd vore optimalt men vill man bo på landet som vi är det en mil drygt. Åt helt fel oss, och inga ärenden i den "stan" har vi heller, men men. Måste man ändå åka bil kan vi lika gärna åka 15 som 5 min, när man ändå sitter i bilen sas.

Dock har vi inget emot att åka bil, men när man har 7 mil till jobbet vore det smidigast att ha förskolan närmre, men det är olika län tyvärr.
 
En mil är väl ingenting? Är det inte hårdtrafikerat tar det ju bara 10 min att köra.

Jo, visserligen (och hårdtrafikerat är det definitivt inte!:D) Men tio min x fyra gånger om dagen är 40 min dyrbar tid och fyra mil extra i körkostnad varje dag. Men, jag borde kanske inte lägga energi på att grubbla på det utan bara vara glad över att förskolan verkar bra!
 
Hur långt tycker ni känns ok att ha till förskolan? Jag syftar nog mest på den "extraresa" som blir, dvs om den inte ligger på vägen mellan hemmet och arbetet.

Anledningen till min fråga är att vi ska flytta. Vi fick inte vårt förstahandsval vad gäller förskola, vilken ligger på vägen mellan hem och arbete, utan en annan förskola som ligger en mil "åt fel håll". Denna förskola verkar dock mycket bra och det är även där dottern senare kommer att få gå i skolan (får då skolskjuts), så av denna anledning är jag mycket positiv till att hon ska gå där! Men, jag funderar ändå på om vi ska fortsätta att försöka få den andra förskolan? Vi vill dock inte byta mitt i, för hennes skull, utan i sådana fall om hon kan få plats där redan från start. Men samtidigt är det ju bra att hon går där hon sedan kommer att gå i skolan, även om det blir mer resor för oss föräldrar. Grannbarnen går i den som "ligger på vägen", men dem kommer hon ju att lära känna ändå (en miniliten by på landet :D ). Jag tror att vi kommer att släppa försöken om den andra förskolan, då den vi har fått verkar bra, men ändå. Hur ser ni på resorna?

Jag har 40 minuter enkel resa till förskolan - man vänjer sig. Jag skulle säga att tiden snarare än avståndet är det viktiga, är det inga köer går det ju rätt fort att köra en mil.
 
Vi har ca 7 km till förskola och skola och det är åt fel håll sett till våra jobb. Men vi tycker det är mer värt att våra barn får gå på förskola och skola just där så vi åker gärna de extra minuterna per dag :)
 
Det beror väl på. Jag är inte ett dugg sugen på att köra bil 4 mil extra om dagen. Dels för kostnaden och tiden men även miljön. Jag vill ha cykelavstånd. Cykelavstånd för mig på morgonen är kanske 10-15 min på cykel. Ligger förskolan bara en liten bit från lämplig kollektivtrafik kan jag ta några minuter till. Hade jag behövt bilpendla hade nog smärtgränsen varit runt 5 min med bil. Man ska dit, lämna av vilket tar några minuter det med, tillbaka.. Nä, en mil då hade den fått vara förjäkla bra för att det ska bli värt det.
 
Det beror väl på. Jag är inte ett dugg sugen på att köra bil 4 mil extra om dagen. Dels för kostnaden och tiden men även miljön. Jag vill ha cykelavstånd. Cykelavstånd för mig på morgonen är kanske 10-15 min på cykel. Ligger förskolan bara en liten bit från lämplig kollektivtrafik kan jag ta några minuter till. Hade jag behövt bilpendla hade nog smärtgränsen varit runt 5 min med bil. Man ska dit, lämna av vilket tar några minuter det med, tillbaka.. Nä, en mil då hade den fått vara förjäkla bra för att det ska bli värt det.

Absolut tar det tid, men å andra sidan - efter dagis har åtminstone inte jag så mycket annat för mig än att vara med barnen. Det spelar ju mindre roll om vi sitter hemma eller på buss och tåg, det är ju inte direkt tid man kunde använt till annat än att vara med barnen oavsett.
 
Hur långt tycker ni känns ok att ha till förskolan? Jag syftar nog mest på den "extraresa" som blir, dvs om den inte ligger på vägen mellan hemmet och arbetet.

Anledningen till min fråga är att vi ska flytta. Vi fick inte vårt förstahandsval vad gäller förskola, vilken ligger på vägen mellan hem och arbete, utan en annan förskola som ligger en mil "åt fel håll". Denna förskola verkar dock mycket bra och det är även där dottern senare kommer att få gå i skolan (får då skolskjuts), så av denna anledning är jag mycket positiv till att hon ska gå där! Men, jag funderar ändå på om vi ska fortsätta att försöka få den andra förskolan? Vi vill dock inte byta mitt i, för hennes skull, utan i sådana fall om hon kan få plats där redan från start. Men samtidigt är det ju bra att hon går där hon sedan kommer att gå i skolan, även om det blir mer resor för oss föräldrar. Grannbarnen går i den som "ligger på vägen", men dem kommer hon ju att lära känna ändå (en miniliten by på landet :D ). Jag tror att vi kommer att släppa försöken om den andra förskolan, då den vi har fått verkar bra, men ändå. Hur ser ni på resorna?
Ska barnet gå i skolan där sedan hade jag nog stått ut med den extra resvägen. Det kan vara en trygghet att ha lärt känna de blivande klasskompisarna sedan :)
 
@Mabuse Ptjau, jag själv känner inte att jag umgås med mina barn när jag cyklar eller åker bil. Däremot kan det vara väldigt trevligt att åka buss/tåg för då har vi tid att se varandra och prata.
 
@Mabuse Ptjau, jag själv känner inte att jag umgås med mina barn när jag cyklar eller åker bil. Däremot kan det vara väldigt trevligt att åka buss/tåg för då har vi tid att se varandra och prata.

Så är det förstås, man kan vara mer social när man åker kollektivt, så det är trevligt. Men annars hinner man ju umgås när man kommer hem, man har ju hela kvällen på sig.
 
Vi bor på landet, och har 2 mil till yngsta sonens förskola. Kommunens enda nattomsorg, men vi har iofs turen att sambon arbetar inne i stan där förskolan ligger. Blir rejäl omväg för min del när han ska börja 15-timmars förskola då jag kommer köra drygt 8 mil per dag enbart för hans förskolevistelse.

Äldsta sonen går kvar på skolan inne i stan, trots att närmare alternativ finns, så honom hämtar jag i ett litet samhälle 1 mil bort varje dag efter skolan då vi inte har skolbuss förrän vid 16-tiden igen. Han slutar runt 14 varje dag.
 
Vi hade 8 km åt fel håll till fsk när vi bodde på landet. Det är lite så det är med att bo off. Om fsk verkar bra o dessutom det är de barnen barnet hamnar i skolan med, så kör! 1 mil i bil är ju inte långt.
He he, numer har vi 300 m till fsk :-), men så har vi oxå flyttat från hästgård till villa.
En bra fsk är massor värd, och tyvärr är det stora skillnader mellan olika ställen.
 
Jag hade tyckt det var apdrygt att ha två mil extra att köra och sen behöva köra förbi en annan förskola på väg till jobbet. Jag har 850 m till förskola och skola.
 
Har en kilometer, i villakvarter. Ligger bredvid skolan. Ligger visseligen åt fel håll, men det kan jag leva med.

Jag var väldigt bitter över första förskolan vi blev tilldelade. Fem km åt fel håll, kollektivtrafik saknas och en sambo utan körkort...
 
Då vårt 3:e barn skulle börja förskolan var det fullt på vår vanliga förskola som ligger ca 70 steg från vår ytterdörr...
Vi hade under ett års tid en resa på knappt en mil åt fel håll innan han fick plats på vår vanliga förskola. Surt men överkomligt.
För mig som är bortskämd med att ha förskolan så nära känns all transport till och från förskolor som ett slöseri med tid.
 
Vi har två fsk att välja på inne i samhället och sedan en tredje som ligger i en "by" i andra änden av det område som vi bor i (socken?). Både samhället och byn ligger ganska exakt en mil från oss men åt olika håll. Sambon jobbar på andra sidan gatan från den ena fsk:n i samhället och om han fortsätter jobba där är det såklart väldigt bekvämt att låta dottern börja där när det är dags. Men tycker vi att by-fsk:n är bättre känns det ändå överkomligt med den där extramilen för att köra dit. Det tar knappt en kvart hemifrån till vardera fsk.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 485
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
774
Senast: Queen
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
624
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp