Då är hästen uppvärmd när du skrittat dit och av skrittad på hemväg. Det är väll inte långt? Nu är jag lantis och 2,1 km är för mig nära.
Nu handlade inte min fråga om att hästen är lagom uppvärmd. Utan om man anser det är en vettig formulering att kalla det närheten. Alla har olika uppfattning men jag anser inte mer än 1 km om man skall kalla det närheten. /Också lantis
 
Förmodligen minst 10-30 min skritt på bilväg eller med släp 😬
Tänk vad olika man tolkar saker. Att ta fram släpet och lasta för att köra iväg tycker jag skulle verka galet att annonsera ut som närheten. Inte alla har släp eller ens bil. Nä mycket bättre folk skrev som det är och inte tolkningsfrågor i en annons.
 
Tänk vad olika man tolkar saker. Att ta fram släpet och lasta för att köra iväg tycker jag skulle verka galet att annonsera ut som närheten. Inte alla har släp eller ens bil. Nä mycket bättre folk skrev som det är och inte tolkningsfrågor i en annons.
fast det är ju inte jättesvårt, om man svarar på annonsen, att fråga hur nära ridbanan ligger.
 
Tycker det kan räknas som i närheten men är uppenbarligen en tolkningsfråga. Stort avstånd blir det för mig om man måste ha transport pga för långt å rida dit/jobbig väg å rida dit. Kan bero på hur hästen beter sig också, 4km kan variera väldigt utifrån hästen ;) Och 500-600 m tycker jag känns som att det blir på gården. Men menar kanske också lite annorlunda beroende på hur vägen dit ser ut :) Bästa är helt klart att bara beskriva avstånd och vägen dit och så kan alla tolka utifrån egen uppfattning eller så ja, som @kryddelydd sa kan man fråga det :)
 
Nu handlade inte min fråga om att hästen är lagom uppvärmd. Utan om man anser det är en vettig formulering att kalla det närheten. Alla har olika uppfattning men jag anser inte mer än 1 km om man skall kalla det närheten. /Också lantis

Det var min uppfattning om nära eller inte nära. Uppvärmd o sv skrittad är bonus.
 
Om någon annonserar ut en boxplats och det står paddock finns i närheten.
Hur långt skulle ni tolka en sådan formulering?
Jag tolkar det som typ rimligt skrittavstånd, enligt mig ca max 3 km. Skritta fram osv måste man ju ändå göra tänker jag. Men måste man åka dit med bil så tycker jag inte det är i närheten.
 
Max 1 km är "i närheten" för mig. Jag jobbar mycket avsuttet på banan och longerar gärna som uppvärmning, och vill inte att det ska vara ett tidskrävande projekt att ta sig dit.

Vi har 3,5 km och 4 km till närmaste ridhus från oss och jag skriver alltid ut avstånden så får folk avgöra om det är nära eller inte. Det är ingen från stallet som rider dit och hem en vanlig vardagkväll, trots att det är ridstig hela vägen (kan dock vara hårt delar av sträckan när det är torrt eller fruset). Det tar för lång tid. Men det funkar ju att rida eller leda dit hästen om man vill vara med på någon kurs eller tävling och inte har transport.

När jag var yngre hade vi 2,5 km till närmaste ridbana och ridhus, och det funkade rätt bra. Men när man gick i skolan hade man ju hur mycket tid och ork som helst att rida...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Jag tänkte kolla om det är någon som kan tänka sig att hyra ut ett lämpligt boende/hus till min mamma där hon kan bo så länge hon klarar...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Wille
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp