avvänjning

S

semlis777

när man har avvant ett föl från sin mamma helt i ca 6månader kan man släppa ihop dom sen igen??? hade nämligen tänkt att ha dom isamma sommarbete nästa år. eller är det då bättre att mamman själv stöter bort han??
 
Är han kastrerad då?då går de ju bra att släppa ihop dem. det har vi gjort,inga problem,det kan verkligen bli ett kärt återseende :love:,plus att unghästen få veta sin plats! alltså inget snuttande här inte :D
 
Jag avvänjer oftast mina föl den snälla metoden...D.v.s. under 14 dagar står de i egen box på natten och sedan får de gå hos mamman dagtid.
Därefter under c.a 14 dagar - 1 månad får de gå i hage med andra kompisar, dock utan mamma. Givetvis fortfarande egen box till natten.
Därefter släpper jag samman hela flocken igen...Och eftersom stoet sinar så pass fort så är detta inga problem och fölet sugbehov försvinner ju när inte mamma finns i närheten med mjölkbaren!

Årets stoföl blev dock lite mer abrupt avvant....I egen box nattetid i en vecka, sedan fick hon byta stall eftersom som mitt nya stall inte är klart än. Så syrrans märr och detta halvårgamla föl går/bor nu 9 km bort hos en kompis. De går inte med hennes hästar utan det är bara dessa två. Och det går kanonbra. Fölet försökte dia syrrans sto i början men det ville hon inte veta av. Tar hem dem igen i mitten av november då stallet är klart och då släpps hon in tillsammans med hela flocken.
Stoet sinade på 2 dagar.......utan problem....
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp