Back on Track. Fleece eller nät?

Inka-90

Trådstartare
Jag ska köpa ett Back on Track täcke tänkte jag.
Men vet inte om jag ska välja ett i nät eller fleece. Vad skulle ni ha tagit? är det någon skillnad på dem?

Sv: Back on Track. Fleece eller nät?

Jag skulle tagit fleece. :)

Själva BOT tyget är ändå för varmt att ha på sommaren, och fleecetäcket har fin passform och går enkelt att tvätta. Något litet i stl.

Nät (vilket jag tog) av den enkla anledningen att det fastar så mkt skit på fleece. Spån m.m och man ska inte tvätta ett back on track för mycket.

Jag kommer använda täcket i transporten till och från ridhuset.

Ska man ta ett fleece och de kalla dagarna kan man väl lägga ett ylletäcke över?

Jag köpte nättäcket, då en stallkamrat har fleecet och det fastnade så himla mycket hår och skräp på det. Passformen är dock urusel (vi är tre i stallet som har BoT-täcken, två nät, ett fleece, på tre helt olika hästar. Alla tre får skav direkt när de har sina täcken på sig...)
Jag har knappt kunnat använda mitt, annat än lagt på det en stund innan ridning och någon natt eller två, det sitter så j*la illa så det skapar nog mer obehag för hästen än vad det gör gott:crazy: Jag ska försöka lämna in det till nån som kan sy in det lite, men det är svårt, för man vill ju inte sy så mycket i själva tyget:confused:
Annars är det bra, hästen brukar stå och gäspa när han har det på sig, t ex när han står på gången medan jag mockar. Nu när det är kallare har jag dock lagt ett stalltäcke över också, för att hålla värmen bättre.

Hmm det låter ju inge bra.. det ser ju ut att vara ganska högt skuret på bilderna och jag har bara hästar som är lite tunnare, inga grova.
Du har ingen bild på ditt täcke på hästen?

Nej, jag blev faktiskt lite besviken:( Har dock hört att passformen ska vara bättre på stall- och utetäckena, men jag vet inte om det stämmer.

Jag har en bild, om än en suddig sådan:
DSC_3561.jpg

Det ser ju iofs ut att ligga helt okej på bilden, men verkligheten är en helt annan, tyvärr. Det är alldeles för lågt skuret där fram, så så fort hästen rör sig kanar det bakåt och stramar där fram, samtidigt som det skaver på manken:crazy:

Jag har ett back on track stalltäcke 100gr som jag tycker har bra passform. Mycket bättre än nättäcket som jag sålde ganska snabbt.

Jag har fleecetäcket i storlek 145 cm och det är precis lagom åt min något rejäla häst som annars har 145 på t.ex. Horseware. Det sitter bra i bogen på henne och hela täcket har en bra passform på min häst.

Har fleecetäcket och är nöjd, sitter väldigt bra på travaren och helt ok på araben och ingen av dom får skav och ff travaren är grymt skavkänslig i vanliga fall.

Nej stalltäcket har inte alls bra passform! Jag har det och det är enormt i bogen, skulle passa en shire typ.... Jag har fått flytta spännena så det blev mindre.

Fleecetäcket däremot är snarare lite trångt, kunde ha 155 på häst som egt hade 145.

Tycker inte att det fastnar spån, endast om man har det där dumma hyvelspånet. Har sånt just nu och håller på att bli galen på det. :crazy:

Mitt fleece sitter jättebra, och skaver ingenting, vilket många täcken gör på min häst. Han har det på nätterna, tycker inte heller det fastnar speciellt mycket jämförelsevis med kompisens billiga vanliga fleccetäcke som ser ut som en halmbal på morron...
Däremot köpte jag 135 till min 135häst, det var på gränsen från början men tyvärr krympte det lite i första tvätten :cry: ( i rätt tempratur..) Passar bättre på en 125 nu, även om jag fortfarande använder det då egenskaperna mycket väl fyller sin funktion.

Jag tycker också det är urusel passform på täckena. Iofs har jag en häst som är knepig med täcken, men BoT´s täcken sitter skit rent ut sagt. Skav på bogen efter en enda natt.

Men hästen gillar dem, hon blir mkt smidigare i kroppen och främst ryggen när hon har dem på sig. Ska nog göra ett försök att sy om lite i täckena :)

Ang. när eller fleece så vet jag inte... använder båda. Fleece under höst/vår/vinter och nätet under sommaren.

Jag har båda två, föredrar nättäcket då det täcket har fasta gjordar. Den nya modellen av fleecetäcket har lösa gjordar som sitter väldigt dåligt (dvs åker ofta av). Men det beror ju på lite vad man tänker ha det till. Enligt BoT blev fleecetäcket med lösa gjordar så att man ska kunna använda det när man rider fram....

KL Jag har nättäcket och är nöjd med det, känns mer användbart än fleecetäcket. I transporten med fleece eller ylletäcke över, i hagen eller i stallet med utetäcke eller stalltäcke över. Min häst är väldigt grov så det sitter bra på honom men kan tänka mig att det blir stort i bogen på tanigare hästar.

kl

Jag har nättäcket och är jättenöjd. Har ett i strl 145 till min kallblodstravare som egentligen är 135 i ryggen men som har jättestort bröstomfång och därför alltid måste ha större täcken, och jag är nöjd med hur det sitter speciellt framme i bogen :)

Valde nättäcket eftersom det kändes mer användbart i.o.m att jag kan använda det större del av året än vad jag skulle kunna göra med ett fleecetäcke (min häst blir varm väldigt lätt).

Tack för all info!
Jag tror jag kommer hoppa över att köpa ett faktiskt, har tittat runt lite på bilder och de ser ut att ha dålig passform och de kommer inte passa mina hästar, de kommer hänga i bogen..
Så jag vill inte lägga 2000kr på ett täcke som jag vet inte passar.. Synd..

Så jag vill inte lägga 2000kr på ett täcke som jag vet inte passar.. Synd..

Håller med dig... men samtidigt inte eftersom jag märker att hästskrället gillar täcket trots att det sitter åt helvete :devil:

Har du funderat något på ryggtäcket, det man kan fästa i ett befintligt täcke?

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
138
Senast: aglaonema
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för... 2
Svar
20
· Visningar
1 100
Senast: __sofia__
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår