Back on track sommartäcke

Sv: Back on track sommartäcke

det satt hur illa som helst på mitt fullblod. Krävs en bred bog (min har djup gob, hjälper inte).
satt typ bakom manken på morgonen :crazy:

fleecetäcket och nättäcket är de med bäst passform.

tydligen har de slutat sälja med bogveckan, de satt annars asbra (men alla annonser är med bogveck så jag hajjar nada).

nättäcket ska jag införskaffa på globen :love: (det är inte nät NÄT, så det går inte sönder i första taget) :p

Jag har det!
Köpte det för någon månad sedan bara faktiskt. Ryggproblem på hästen...
Eftersom min häst har klen bog valde jag den "normala" bogen - misstag... De är verkligen snäva över bogarna!
Täckena är också aningens små i storlekarna. Min häst är en 145-150 cm häst i täckesstorlekar, 155 cm passade perfekt i längd.

Hållbarheten kan jag inte uttala mig om än, men det verkar väldigt stabilt.

okej. tack för era svar. :)

det är ju olika bogstl, så jag tänkte ta den breda, båda mina hästar har kraftiga bogar.

funderade på fleecetäcket också men fleece är så himla tråkigt material att ha i boxen, det fastnar en massa spån, hår och hö, även om man har annat täcke över... :crazy:

ta nättäcket istället för fleece isf!!!

asså finns det olika bogstrl? fanns det inte när jag köpte förra året... suck å stön för passform säger jag bara :cool:

kom igen nu då, måste väl vara fler som har back on track täcken???

Finns en tråd om back on track, läs den det är många som skrivit i den och som har många av de olika produkterna.

hittar inte den, är massa trådar där det står om bot.. men jag är intresserad av just täckena och deras passform etc, inte hur benpaddarna funkar...

hittar inte den, är massa trådar där det står om bot.. men jag är intresserad av just täckena och deras passform etc, inte hur benpaddarna funkar...

Okej, nej jag läste om dessa täcken i någon tråd, det var därför jag skrev så.

Väcker den här tråden igen, känns onödigt att göra en ny då jag hade gett den exakt samma rubrik.

Ska köpa ett sommartäcke men vet inte vilken "modell" jag ska välja. Nr 1 går bort då min häst inte har särskilt bred bog. Men det jag funderar på är hur nr 3 "vertikalt veck vid bogen två tvärveck" påverkar täcket och hur det ser ut. Jag vill ju ha en bra passform men ändå ha nr 2 "mycket luft- och fuktgenomsläppligt". Vilken har ni? Är det ngn skillnad i bogbredd på nr 2 och 3? Nr 2 har ju även bomull i yttertyget, är det hållbarare då? Fastnar det mer spån på det?

På BoT's hemsida stor det:

UNDER/ SOMMARTÄCKEN

Under/sommartäcken svarta med ett tyg som andas (inomhustäcke). Finns i tre modeller:
1. Bred bog (Classic), såsom dressyrhästar. 3st halsveck.Tål viss väta och andas , har yttertyg av polyester
2. Normal bogbredd FT (Fold Transfer) såsom hopphästar. Mycket luft- och fuktgenomsläppligt. Har yttertyg av bomull och polyester
3. Normal bogbredd FD (Fold Durable ), såsom hopphästar. Vertikalt veck vid bogen två tvärveck. Tål viss väta och andas , har yttertyg av polyester

Jag har nummer 3 till min klent byggda häst (smal över bogarna).
Täcket sitter uselt och är väldigt stramt över bogarna, så inte vet jag hur hästarna är byggda som den "normala" bogstorleken ska passa...
Rekommenderar alltså starkt nr 1, även om du inte tycker dig ha en kraftig häst.

Angående yttertyget i Nr 3 så är det ganska lätt att borsta rent från t ex lera om hästen har haft det i hagen.
Spån och dyl tror jag inte fastnar så lätt.

Okej, jag som fått för mig att det va stort i bogen... skumt att de inte har samma passform på alla sina täcken! Just nu lutar det nog åt nr 2 då det andas bäst. Jag kommer i princip bara ha täcket inne och då behövs snarare luftighet än rörlighet (han står ju ändå mest still då).

Men det kanske är sommartäcket bara som är små i bogen? Har du erfarenhet av hur något annat täcke sitter?

Om de är din snygge store så hade jag kört på Rime till honom. Jag tror de blir svårt att få sommartäcket att sitta bra på honom helt då jag tror de blir svårt runt bogen för din kille.

Jag hade Rime till min lite grövre halvblod kille och den satt super på honom.

Bäst blir nog Rime faktiskt..

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
142
Senast: aglaonema
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
994
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31