Back on Track täcke!

Sanette

Trådstartare
Är det någon som har eller har provat ett back on track täcke? Tänkte köpa ett sådant täcke till mina hästar. Eftersom det är ganska dyrt så skulle jag vilja höra vad ni tycker om det innan jag köper det. Tacksam för alla svar! :banana:

Sv: Back on Track täcke!

JAg stod själv och tittade på ett Fleccetäcke med BOT trådar i... Såg ju roligt ut för en pryltoking som jag...
Har själv paddar och ryggplatta. Tar man sig tid att använda det så tycker jag att det fungerar rättså bra...
Är det ngn som vet vilken insida det är på de vanliga täckena?
JAg vill inte ha ngt annat än nylon då hästen blir så ruggig i pälsen... Ska dom med det över natten så ser dom ju inte kloka ut sedan... hihi...

JAg är som sagt nöjd med det jag har!

Jag skulle nog inte lägga ut 2-3000:- på ett helt täcke när det finns filtar man kan köpa för 6-700:- som man kan lägga där det behövs. Dessutom blir det ganska varmt med ett helt täcke. Jag provade att lägga ett vaddstycke på min rygg och det var VARMT.
Jag skulle isåfall hellre lägga ut lite mer på att skaffa ett magnettäcke som man kan ha på en stund i taget på varje häst (förutsatt att det är tillräckligt stort ;) ) men nu har jag bara en häst så det är lite onödigt. Jag litar iaf mer på magneternas effekt än BOT eftersom BOT "bara" verkar genom värme och det kan man få lika bra med liniment.

Nu är jag inte någon expert utan går mest efter tidigare erfarenheter.

*lånar litet hörn av knappen*

Bad är Back On Track för något Har ju hört alla prata om det men har faktiskt inte tagit reda på vad det är.. så nu får jag ju fråga vad det är då!
;)

Har ett och använder ofta :)
Jag kan ju bara tala för mig men för min häst var det väl investerade pengar...
BoT och linement tycker jag inte är jämförbart
Fördelen med BoT är att det går på hästens kroppsvärme och den blir inte "överhettad"
Magnettäcken skulle inte gå att använda på samma sätt ju

hmm..jag vet att två Hippologer som gick ut för 22 år sedan tror jag. Gjorde en studie på hur dessa täcken påverkade hästen i ridning. De gjorde en cross over undersökning på ridskolan strömsholms hästar.

tyvärr vet jag inte om det går att hitta deras resultat på internet

Jag har två innetäcken. Tycker inte det ger någon märkbar effekt. Själva passformen är bra, men det är ganska dåligt sytt (sömmar har spruckit) och designen av t.ex maggjorden är rätt kufisk. Men jag har påtalat detta för dem så förhoppningsvis är det bättre design på den nuvarande versionen.

Ett magnettäcke behöver man inte ha på lika länge. Och inte lika ofta. Kostar sisådär 4000
Visst, liniment går inte riktigt att jämföra med BOT men det verkar på samma sätt - värme. Ett vintertäcke är också varmt ;)

Patricia, jag tror på placeboeffekten:) Fast Sanette är väl värd allt kan jag tro! Hur går det med den lille? Kommit ut än?

Haha, jag tror inte på placeboeffekten eftersom hästarna inte vet om att det är tänkt ska vara läkande :p Däremot tror jag våra hjärnor skapar mer problem än vad det egentligen finns.. Om man överhuvudtaget bryr sej vill säga.
Skulle gissa på att majoriteten av alla hästägare inte alls skulle märka såna små saker som jag inbillar mej att det finns :D

Det funkar verkligen, jag var skeptisk till en början men är nu helt övertygad. Speciellt underläggen till lindorna är toppen och minskar problemen avsevärt. Eller förebygger.

Man kan ju först prova med vanliga lindor och paddar och se om det blir någon skillnad. Min förra häst brukade vara väldigt gallig och ibland varm i kotorna och det blev bättre av att "bara" linda vanligt några nätter i veckan. Det är ganska mycket pengar att lägga ut om man inte har en häst med en skada exempelvis.

Jag har inget täcke men ett ryggstycke/ryggpadd. Ganska stor (1*1 meter) så på mina araber så täcker det ganska stor del av ryggen samt hela länden.

Ffa använt det på unghästen när hon hade muskelproblem. Innan hade jag provat vaaaaarmt täcke, varmt täcke + liniment, varmt täcke + värmesalva och varmt täcke + värmelera.

Och det BLEV faktiskt allra bäst - och markant bättre än de andra - effekt av BoT ryggstycket. Märkbart varmare under, och mjukare muskler.

Haft det på valacken med enstaka nätter men då inte märkt någon större skillnad mer än att det blir varmt och gosigt.

Sen, när det hade kommit och låg inne innan jag tog ut det i stallet så nästan SLOGS hundarna och katterna om att få ligga på det..

Cockney skrev:
hmm..jag vet att två Hippologer som gick ut för 22 år sedan tror jag. Gjorde en studie på hur dessa täcken påverkade hästen i ridning. De gjorde en cross over undersökning på ridskolan strömsholms hästar.

tyvärr vet jag inte om det går att hitta deras resultat på internet

För 22 år sedan 'fanns' inte BoT..

Tänkte mest använda back on track täcket till min ena häst som är otroligt frusen på vintern. Linn! Hon har inte fölat ännu! Har gått över en vecka nu.

Jag tycker ryggtäcket har hjälpt min ryggömma dam - den här vintern har jag lagt mycet mindre tid på massage och hon har generellt varit mjukare i ryggen. Det kan säkert ha flera anledningar, men om inte annat slipper jag hålla på med liniment var och varannan dag.

Ryggtäcket är bra - men lite bökigt att fästa i täcket - i alla fall om man vill kunna byta mellan olika täcken.

Veredus har ett magnettäcke för ca 2500:- JAg har det men tycker nog nästan bättre om BOT värmeplattan... Men det är som de flesta säger... Jobbigt om man ska byta under flera täcken... Kanske kan man sy in det i ett sommartäcke och ha året om.. Tvätta fungerar ju ändå...

Det kostar inte mer än vilket utetäcke som helst, det är fantastiskt bra, jag har utetäcket med hals.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
137
Senast: aglaonema
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?
  • Födda -21
Tillbaka