Back on Track

parellikusken

Trådstartare
Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och fotledsskydd från Back on Track på natten samt på dagen när jag inte längre behöver stöd.
Inbillar mig att det hjälper läkningen och tar bort svullnaden snabbare.

Men denna gång föll jag även hårt med knät i marken och har nu ett rejält svullet knä. Funderar på att köpa BoT till knät och se om det hjälper. Är lite sent påtänkt att kyla nu då jag skadade mig i fredags.

Hur som helst.. Det jag ville komma till är om någon här använder BoT på sig själva och inte bara på hästen?
Hur använder ni det isf?
Ger det önskad effekt?

Eller kallar ni BoT för kvacksalveri och dissar det helt? 😅
 
Jag fick (och får men använde det mer tidigare) mycket bra hjälp av bot. Jag använde nästan alla deras produkter utom kudden när jag var som sjukast och utan hade jag varit än sämre.

Det man ska tänka på är att bot ska vänjas in. Att ta på ett skydd ger ökat blodgenomflöde och det kan göra ont om man har på det för länge. Bot ska aldrig användas på färska skador utan på gamla, dvs. enligt devisen nya skador ska kylas och gamla värmas.

Numera använder jag mest nackkragen och den använder jag när det behövs. Ibland kan det gå veckor emellan och ibland behövs den många dagar i rad.

En av mina hästar har fått hjälp, på de två andra jag provade det på märkte jag inte någon skillnad. Min förrförra och förra hund gillade att ligga på bot och nuvarande har inte provat. I min mänskliga familj får jag och ena barnet hjälp medans två inte får det. Två har inte provat alls. Så, det är som med mycket annat, det hjälper för vissa och inget för andra. Typ som alvedon, ipren eller vad som.
 
Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och fotledsskydd från Back on Track på natten samt på dagen när jag inte längre behöver stöd.
Inbillar mig att det hjälper läkningen och tar bort svullnaden snabbare.

Men denna gång föll jag även hårt med knät i marken och har nu ett rejält svullet knä. Funderar på att köpa BoT till knät och se om det hjälper. Är lite sent påtänkt att kyla nu då jag skadade mig i fredags.

Hur som helst.. Det jag ville komma till är om någon här använder BoT på sig själva och inte bara på hästen?
Hur använder ni det isf?
Ger det önskad effekt?

Eller kallar ni BoT för kvacksalveri och dissar det helt? 😅
Har Bot till mitt ena knä. Nu har jag det när jag springer bara men har även haft på natten.
Jag upplever att det gör skillnad.


(Sen kan jag varmt rekommendera laser.)
 
Jag har ett BoT knäskydd till mig själv, men tycker det är sämre än andra. Märker inte av någon effekt och det sitter inte uppe. Föredrar definitivt tejpning med sporttejp eller kinesologitejp alt. knäskydd med skenor. Men då har jag permanenta knäskador, inte från islag. Där är det kyla som gäller för mig, avvägd rörelse och linda om möjligt.
 
Jag har BoT till mina vader när jag får känning efter vissa löppass. Funkar absolut! Vet dock inte om en annan, liknande, tygbit hade haft samma effekt. Känns som att det är värmen i kombination med lätt kompression som är grejen, och det kanske man hade kunnat få på annat vis också. Menmen, det funkar och jag är nöjd!
 
Jag har de gamla handledsstöden (ser typ ut som svettband) samt att jag ibland lånar vad jag tror är en hundbädd egentligen som jag köpte till min mamma. Den sistnämnda kan vi lägga över en kudde när man ska sova, vira runt en fot när man sitter i soffan eller vad man nu är ute efter. Nöjd med båda!
 
Jag har BoT till hunden och märker skillnad på henne. Och ihop med laser för hemmabruk blir det toppen! Ibland lägger jag hennes täcke runt min nacke och skuldror och jag märker skillnad.
 
Känner mig lite korkad nu.. Men gör det skillnad om man har BoT direkt mot huden eller har kläder emellan?
 
Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och fotledsskydd från Back on Track på natten samt på dagen när jag inte längre behöver stöd.
Inbillar mig att det hjälper läkningen och tar bort svullnaden snabbare.

Men denna gång föll jag även hårt med knät i marken och har nu ett rejält svullet knä. Funderar på att köpa BoT till knät och se om det hjälper. Är lite sent påtänkt att kyla nu då jag skadade mig i fredags.

Hur som helst.. Det jag ville komma till är om någon här använder BoT på sig själva och inte bara på hästen?
Hur använder ni det isf?
Ger det önskad effekt?

Eller kallar ni BoT för kvacksalveri och dissar det helt? 😅
Ja, BoT:s pseudovetenskapliga förklaringsmodeller är kvacksalveri.

Sedan om man dissar det eller inte som skydd eller inte är en annan sak. Det betyder ju inte heller att påhittet är sämre än alternativt sätt att göra skydden.

Men det är läskigt att de gjort sig så stora på och har kvacksalveriet renodlat kvar.

https://www.pkjonas.se/2012/08/12/back-on-track-ar-inte-pa-banan/
 
Jag tycker att BoT hjälper bättre än de hjälpmedel jag fått från vården och hjälpmedelscentralen. Jag har svår artrit och artos i de flesta av mina leder, stora som små, och jag använder t.ex de tunna vantarna, trosor/mameluckerna och polotröjan.
Så även om det är kvacksalveri så fungerar det för mig, och fungerar det så är det bara bra :up:
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 394
Senast: Marvin
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
1 987
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp