Bada kastrerad katt

banjo

Trådstartare
Hur snart efter en kastration kan man bada en hankatt?

Mina föräldrar uppskattar inte att katten går runt och luktar piss, men jag vågar inte bada honom.

Sv: Bada kastrerad katt

Det räcker kanske att en svamp eller fuktig trasa ev med lite schampo på och tvätta av där han är kissig, så blöter du inte ner hela katten och behöver inte oroa dig för att få in vatten/tvål/bakterier etc i såret. Innan du blöter på katten öht ska den vara ordentligt vaken, så inte tidigare än ett dygn efter kastrationen, skulle jag säga. Är han fortfarande trött, är det svårare för honom att hålla kroppstemperaturen uppe och att då blöta ner honom gör honom nedkyld.
Ska han helkroppsbadas, tycker jag inte att du ska göra det innan såren i huden har läkt, så om en vecka -10 dgr ungefär.

Senast ändrad:
Sv: Bada kastrerad katt

okej =) Jag tog ett litet dusch-munstycke och tvättade av bakbenen där han hade piss:) Tack för ditt svar!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
472
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 201
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 143
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur