Bänkskiva i kalksten

Antagligen vanlig matolja, efter varje "skurning" (Grundlig rengöring med borste och rengöringsmedel) av bänkskivan tar man en trasa med matolja och "impregnerar" ytan, Behövs sällan efter att "bara" torkat av skivan med en trasa om ytan inte känns sträv.

Inte alls. Det ar en "sealer" som "stanger" ytan ... liksom en fernissa stanger ytan av tra fran att dra at sig vatskor och liknande. Har "sealas" alla sten bankskivor och trots att jag inte alls ar sarskilt noga med min (fake Norska svart granit med vita "moln" och rosa flackar) har inga flackar fran vin, citron, eller liknande uppkommit. :p
 
Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills vi såg priset….. 46000 kr för den bänkskivan, medan kalkstensskivan (som jag utseendemässigt gillar mer!) kostar 26000 kr.

Men det enda som avskräcker är känsligheten i en kalkstensskiva. Men samtidigt är vi rädd försiktiga av oss, och vet man att rödvin lämnar fläckar så får man ju se till att inte lämna rödvin på diskbänken.

En annan sak är att om typ spisen går sönder så måste man beställa ny bänkskiva (planlimmad, så det är typ ”omöjligt” att ta bort spishällen utan att förstöra bänkskivan) och spisen lär ju gå sönder inom 10 år - och hur sliten kan bänkskivan bli på det tiden?

Bifogar en bild på den fantastiska bänkskivan! Det är en helt annan sak med kalksten, den har ett liv som en kompositsten inte har. Jag är kär men min kära make behöver övertygas. Köket kommer för övrigt vara greiget, med mattsvarta detaljer (diskho, kran, micro, ugn) 😍Visa bifogad fil 91282

Inputs? Erfarenheter? Tankar?

Varför väljer man att sätt ihop spis och bänkskiva så att om spisen går sönder måste man köpa ny bänkskiva? Då hade iaf jag inte köpt en dyr bänkskiva. Det är dyrt nog med en ny spis.
 
Varför väljer man att sätt ihop spis och bänkskiva så att om spisen går sönder måste man köpa ny bänkskiva? Då hade iaf jag inte köpt en dyr bänkskiva. Det är dyrt nog med en ny spis.

Jag tror att det ar silicon man har mellan bankskiva och en sadan spis har, i alla handelser gar det aldeles utmarkt att byta spis utan att byta bankskiva. Det gar sakert i Sverige ocksa om man gor lite research.
 
Varför väljer man att sätt ihop spis och bänkskiva så att om spisen går sönder måste man köpa ny bänkskiva? Då hade iaf jag inte köpt en dyr bänkskiva. Det är dyrt nog med en ny spis.

För att det är mycket snyggare och enklare att hålla rent när spishällen är nedsänkt i bänkskivan. Enligt företaget som gör bänkskivan är det dock svårt att ta loss spisen utan att skada bänkskivan, men klart man försöker 🙂
 
Vissa lager av Blue Pearl, är faktiskt Svart Granit när de polerats, Uppvuxen bredvid det största Larvikit stenbrottet fick jag som barn se hur de sorterade ut stenblocken för Blue Pearl och Svart Granit också kallad Black Pearl.

Åk en sväng till Larvik så får du se fasader i centrum med både Black, Blue, Pink och Red Pearl.
Du är verkligen expert på precis allt.

Om man googlar mansplaining får man eventuellt upp ditt nick.
 
Edit 2: Eländet de säljer som "svart granit" är INTE granit... en granit kan aldrig vara dominerad av mörka mineral :meh: Kan hända att jag fått lättare muttrande utbrott i köksbutiker när jag sett "svart granit" :rofl:
Tack för det. Jag har funderat då brorsan köpte en skiva i just svart granit, framförallt som det fanns några små fossiler i den och det går inte riktigt ihop med vulkanisk aktivitet för mig. Vet du vad det kan tänkas vara för sten. Supersnygg var den dock.

Till TS Angående bänkskivor i sten. Det är supersnyggt MEN ta dig en funderare till. Brorsan köpte som sagt stenskivor och ställde en flaska med olja på bänken. Tyvärr var det lite olja under den och det blev en rätt ful ring i skivan. Han lyckades få bort det mesta men.... Att ha en skiva till diskbänk som inte får bli annat än dammig tycker jag verkar vara dålig planering. Diskbänkar blir smutsiga och blöta.
 
Tack för det. Jag har funderat då brorsan köpte en skiva i just svart granit, framförallt som det fanns några små fossiler i den och det går inte riktigt ihop med vulkanisk aktivitet för mig. Vet du vad det kan tänkas vara för sten. Supersnygg var den dock.
Är inte utbildad expert som @athena_arabians , men har lärt mig att fossiler inte kan finnas i granit som är en magmatisk bergart. Fossiler finns bara i sedimentära bergarter, i magmatiska skulle de ha förintats av hettan från jordens inre, precis som du var inne på.
 
Tack för det. Jag har funderat då brorsan köpte en skiva i just svart granit, framförallt som det fanns några små fossiler i den och det går inte riktigt ihop med vulkanisk aktivitet för mig. Vet du vad det kan tänkas vara för sten. Supersnygg var den dock.

Till TS Angående bänkskivor i sten. Det är supersnyggt MEN ta dig en funderare till. Brorsan köpte som sagt stenskivor och ställde en flaska med olja på bänken. Tyvärr var det lite olja under den och det blev en rätt ful ring i skivan. Han lyckades få bort det mesta men.... Att ha en skiva till diskbänk som inte får bli annat än dammig tycker jag verkar vara dålig planering. Diskbänkar blir smutsiga och blöta.

Har, pa andra sidan atlanten sa har man alltid pa en "seal" pa alla stenskivor i kok. Sealen gor att det inte blir flackar av nagonting ... Vi har haft vara "svart granit" skivor :grin: i 6 ar och det finns inte en flack nagonstans, som inte fanns dar nar de lades in. Jag ar absolut inte ens lite forsiktig, det har spillts allt fran vinager, citron, och olja som legat som en liten pol over natten. Inga flackar finns kvar efter en enkel avtorkning med vatten och (om det behovs) diskmedel.

Skulle det handa att det blir marken, repor eller flackar, i skivan kostar det dock inte en formogenhet att fa den slipad igen.
 
Har, pa andra sidan atlanten sa har man alltid pa en "seal" pa alla stenskivor i kok. Sealen gor att det inte blir flackar av nagonting ... Vi har haft vara "svart granit" skivor :grin: i 6 ar och det finns inte en flack nagonstans, som inte fanns dar nar de lades in. Jag ar absolut inte ens lite forsiktig, det har spillts allt fran vinager, citron, och olja som legat som en liten pol over natten. Inga flackar finns kvar efter en enkel avtorkning med vatten och (om det behovs) diskmedel.

Skulle det handa att det blir marken, repor eller flackar, i skivan kostar det dock inte en formogenhet att fa den slipad igen.
Den här skivan behandlades helt enligt de rekommendationer som tillverkaren lämnade. Jag vet dock inte hur eftersom det inte var min skiva.
 
Den här skivan behandlades helt enligt de rekommendationer som tillverkaren lämnade. Jag vet dock inte hur eftersom det inte var min skiva.

Jag har ett par kompisar i Sverige som kopte en granitskiva nar de gjorde om sitt kok, nar de kom till den har kontinenten och sag sonen's granit skiva for 8-9 ar sedan och den var ny tyckte de att det var sa synd att granit sa latt fick flackar. De blev mycket overraskade nar vi talade om att man har har en "seal" (vad det nu kan heta pa Svenska) pa stenen sa det inte blir flackar.
Jag har bara sa svart att forsta varfor man inte gor sa i Sverige ocksa?

Har behandlar de som lagger in skivan den innan de lamnar.
 
Är inte utbildad expert som @athena_arabians , men har lärt mig att fossiler inte kan finnas i granit som är en magmatisk bergart. Fossiler finns bara i sedimentära bergarter, i magmatiska skulle de ha förintats av hettan från jordens inre, precis som du var inne på.

Det stämmer bra, magmatiska bergarter kommer från magma (dvs smält berg) som aldrig nått ytan utan stelnat innan dess.

Metamorfa bergarter innehåller generellt inte heller fossil, de har ju blivit omvandlade under stort tryck och temperatur. Dock finns det några extremt sällsynta exempel på fossil i metamorfiskt berg men då är det lågmetamorfa bergarter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp