Bukefalos 28 år!

Bästa fodret för njursjuk katt

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Jag har i veckan varit med min katt till veterinären för en "seniorkontroll". Katten är en övergiven bondkatt som jag tagit hand om, och skall enligt uppgift vara cirka 13-14 år.

Genom blodprov fick vi dessa värden:
UREA 13,7 mmol/L
CREA 263 umol/L
ALT 32 U/L
GLU 12,44 mmol/L

Veterinären förespråkade dietmat för njurarna och jag köpte med mig Hills K/D, både torrfoder och blötmat. Om två månader skall vi tillbaka för nytt blodprov.

Hur allvarligt tillstånd är min katt i?

Kan dietfoder bromsa upp förloppet så att njurarna håller fler år till?

I övrigt är katten som vanligt. Hon sover lite mer än förr och är inte riktigt lika aktiv som hon var i yngre år, men dricker inte mer än hon gjort tidigare, äter bra och har inga problem med toalettbestyren.

Undrar även om Hills K/D är det bästa jag kan ge min katt eller finns det andra "njurfoder" som är bättre?

Slutligen undrar jag om katten får äta egenfångad fisk (abborre och gös) som vi brukar koka och rensa till henne emellanåt?

Stort tack på förhand för svar angående min katt!
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Numera är jag fd njurkattägare min kisse fick tas bort, men hans njurar fungerade dåligt redan när vi upptäckte det och han överlevde sedan ytterligare 4 år varav 4 månader på luffen... Då var han sex år när det upptäcktes och båda njurarna var helt deformerade, troligen medfött.

Den typiska signalen för dåligt fungerande njurar förutom det extra drickandet och kissandet är att de börjar kräkas. Det är för att när reningen av blodet inte fungerar så får de mycket skräp (facklig term ;) ) i blodet vilket påverkar magen så de får lite magkattar ungefär.

Jag tror inte din kattsvärden är tokhöga, de borde också gå ned efter att kisse börjat äta sitt foder eftersom fodret inte innehåller lika höga mängder av de ämnen som samlas i blodet som man sedan mäter. Vad jag förstår är Urea det som kan visa på en akutproblematik min katt när han blev dålig på slutet låg på 1260 i crea och de tyckte ändå att det var värt ett försök med medicinering eftersom han i övrigt var pigg och fräsch.

Vad det gäller njurmaten, tror jag inte det finns en som är bättre än den andra. De kan dock bli lite kinkiga med maten (pga av kattaren) så min kisse ville helst ha Royal Canin mjukfoder i påse (beef). Det är viktigt att de äter hela tiden (en njurkatt får aldrig svälta ens lite grann) för att de ska få i sig tillräckligt med vätska. Sen får man ibland byta runt lite bland njurfodrena för att få igång aptiten på dem. Men om din katt glatt äter Hills, skulle jag köra på det.

Som tips så har både specific, Royal Canin och Hills njurmat både torrisar, blötmat på burk och på portionspåse. Royal canin har lite fler olika smaker på portionspåsarna vilket jag tyckte var användbart de gånger aptiten fallerade hos kisse (han föredrog brorsans mat).

Och Ja! dietfoder bromsar förloppet för njurarna.

P.S. mina föräldrars katter fick också dåliga njurvärden när de blev äldre men levde ändå till (18, 19 och 20 års ålder).
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

kl

Min barndomskatt (eller vad man nu ska kalla det) hade problem med njurarna och åt någon speciell njurmat (minns ej märke, men vi köpte det hos vet iaf). Hon levde flera år på det och det var inte njurarna som satte stopp för hennes liv.
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Jag korrigerar lite så man begriper vad jag menar...
Numera är jag fd njurkattägare min kisse fick tas bort, men hans njurar fungerade dåligt redan när vi upptäckte det och han överlevde sedan ytterligare 4 år varav 4 månader på luffen... Då var han sex år när det upptäcktes och båda njurarna var helt deformerade, troligen medfött.

Den typiska signalen för dåligt fungerande njurar förutom det extra drickandet och kissandet är att de börjar kräkas. Det är för att när reningen av blodet inte fungerar så får de mycket skräp (facklig term ;) ) i blodet vilket påverkar magen så de får lite magkattar ungefär. Din kisse visar alltså upp ganska milda symptom.

Jag tror inte din kattsvärden är tokhöga, de borde också gå ned efter att kisse börjat äta sitt foder eftersom fodret inte innehåller lika höga mängder av de ämnen som samlas i blodet som man sedan mäter. Vad jag förstår är crea det som kan visa på en akutproblematik min katt när han blev dålig på slutet låg på 1260 i crea och de tyckte ändå att det var värt ett försök med medicinering eftersom han i övrigt var pigg och fräsch.

Vad det gäller njurmaten, tror jag inte det finns en som är bättre än den andra. De kan dock bli lite kinkiga med maten (pga av kattaren) så min kisse ville helst ha Royal Canin mjukfoder i påse (beef). Det är viktigt att de äter hela tiden (en njurkatt får aldrig svälta ens lite grann) för att de ska få i sig tillräckligt med vätska. Sen får man ibland byta runt lite bland njurfodrena för att få igång aptiten på dem. Men om din katt glatt äter Hills, skulle jag köra på det.

Som tips så har både specific, Royal Canin och Hills njurmat både torrisar, blötmat på burk och på portionspåse. Royal canin har lite fler olika smaker på portionspåsarna vilket jag tyckte var användbart de gånger aptiten fallerade hos kisse (han föredrog brorsans mat).

Och Ja! dietfoder bromsar förloppet för njurarna.

P.S. mina föräldrars katter fick också dåliga njurvärden när de blev äldre men levde ändå till (18, 19 och 20 års ålder).
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Stort tack för era svar!

Jag hoppas verkligen att min katt och jag får ytterligare många fina år tillsammans. Det är som sagt min första katt, och jag hade mycket liten kunskap om katter när jag utan tvekan tog hem henne för att ge henne ett hem. Det är guld värt med hjälp och goda råd!

Jag köpte några portionspåsar blötmat av märket Royal Canin till henne, som komplement till torrfodret. Beef är den sort som hon gillar bäst av de tre jag har provat.

Vad tror ni om fisken, får hon äta det någon gång ibland?

Tack igen för svaren! :bow:
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Helst ska man hålla sig strikt till dietfodret, allt annat är ju extra belastning för njurarna hur mycket vet jag inte. Det viktigaste av allt är dock att de äter överhuvudtaget, nästa steg är att äta rätt ;).
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Eftersom det inte står några referensvärden så är det svårt att se vad blodproven i sig säger. I och med glukosen kan man i alla fall utläsa att katten var lite stressad (då får de höjd glukos, väldigt vanligt).
Det finns flera olika sorter. Blötfoder är väldigt bra då det "rensar" njurarna.
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Referensvärden är:
ALT 12-130
Urea 5.7-12.9
Crea 71-212
Glu 3.94-8.83

Hur menar du att blötmat rensar njurarna?
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Jag gav min katt k/d efter att hon fått njursvikt konstaterat. Hon levde 3 år till innan njurarna kraschade helt och jag fick ta bort henne. förra sommaren. Jag testade RC Renal också som foder men hon gillade k/d bättre. Jag har inte gett henne blötmat alls eftersom hon inte gillade det.
Jag gav lite skinkbitar ibland, max en gång i veckan för hon tyckte det var så gott. Men egentligen ska man inte ge något annat än dietfodret. Med tanke på hur glad min kisse blev av skinkan tyckte jag det gav henne lite mer livskvalitet.
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Hej,

Det har nu gått ett år sedan vi gjorde senaste kontrollen av min seniorkatt som nu har blivit cirka 15 år.

Vid första tillfället fick hon dessa värden (2012-05-08):
UREA 13,7 mmol/L
CREA 263 umol/L
ALT 32 U/L
GLU 12,44 mmol/L

Hon blev ordinerad speciell mat för njurarna och har sedan första kontrollen ätit Hill's K/D-torrfoder samt K/D- och Royal Canin Renal Feline-blötmat.

Vid andra tillfället (2012-08-02) fick hon dessa värden:
UREA 9,2 mmol/L
CREA 192 umol/L
ALT 32 U/L
GLU 8,12 mmol/L

Idag gjorde vi en ny kontroll, av samma veterinär men med en annan maskin som läser av blodprovet, om det kan ha någon inverkan (fick bland annat fler värden är de fyra ovan):

BUN: 17,2 (vad jag förstår är detta samma som UREA?)
GLU: 6,5
ALP: 0,98
T PRO: 65
GPT: 1,07
CRE: 182

Jag fick inga enheter efter dessa värden.

Urea/bun var alltså höjt. I övrigt säger värdena mig inte mycket, men enligt veterinären skall vi prova att ge henne Fortekor vet, 5 mg, en halv tablett om dagen tills vidare.

Jag tycker att kissen är piggare nu än förra året. Då hade hon även mjällig/skivad päls vilket hon inte har nu.

Hur sjuk är min katt?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få med att tyda hur sjuk min katt är! :bow:
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Ja, BUN är Urea (blood urea nitrogen).
Fortekor sänker trycket i njurarna. Har det tagits blodtryck och ev ultraljud för att kolla just blodtrycket och blodflödet i njurarna?

Urea visar på nedsatt njurfunktion medan krea visar på "bara" försämrad njurfunktion.
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Tack för ditt svar!

Nej, något blodtryck eller ultraljud har inte tagits/gjorts. Jag hämtade ut medicinen idag och tänkte prova att ge henne den i morgon bitti.

Är det alltså dåliga odds att just urea/bun har höjts? Jag tyckte att det var en så kraftig höjning som gör mig väldigt orolig.

Hur snabbt sjukdomsförlopp är det med njursvikt och hur illa ställt är det med just min katt?
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

En kort fråga : fick du info innan besöket att inte låta katten äta mat på ca 8 timmar innan ? Om de har ätit kan nämligen värdena visa lite högre värden utan att det är riktigt lika höga värden "egentligen" .
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

En kort fråga : fick du info innan besöket att inte låta katten äta mat på ca 8 timmar innan ? Om de har ätit kan nämligen värdena visa lite högre värden utan att det är riktigt lika höga värden "egentligen" .
Nej, det hade jag ingen aning om. Tack för informationen! Det skall jag tänka på vid nästa provtagning.
 
Sv: Bästa fodret för njursjuk katt

Se bara till att katten har vatten framme och gärna dricker. Uttorkning kan också påvisa ett högre krea-värde.
6 timmar kan räcka för fasta. Säg bara till veterinären innan så de vet ungefärlig tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp