Bukefalos 28 år!

Tips på turridningar för vana ryttare?

EKMK

Trådstartare
Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som många ställen är mest anpassade för nybörjare, så himla trist att skritta eventuellt trava lite i 2h. Jag utgår från Stockholm men kan tänka mig att åka en bit
 
Om du är i Skåne vid tillfälle kan jag tipsa om Tostarp Bed and Ride på Söderåsen. De är rätt småskaliga och har ca 4 hästar som går i verksamhet, dessutom kan det komma folk med egna hästar och är med på turerna. Jättefina ridturer upp till Kopparhatten mm i vacker och kuperad terräng, mest bokskog. De tar bara vana ryttare och håller lite tempo, en del långa galopper upp för åsen t ex. Jag har ridit några rundor med dem på egen häst.
 
Om du är i Skåne vid tillfälle kan jag tipsa om Tostarp Bed and Ride på Söderåsen. De är rätt småskaliga och har ca 4 hästar som går i verksamhet, dessutom kan det komma folk med egna hästar och är med på turerna. Jättefina ridturer upp till Kopparhatten mm i vacker och kuperad terräng, mest bokskog. De tar bara vana ryttare och håller lite tempo, en del långa galopper upp för åsen t ex. Jag har ridit några rundor med dem på egen häst.

Oj, jag hade varit skeptisk att rida turridning med folk som kommer med egen häst! Har sett alldeles för många som har alldeles för dålig koll på sina hästar vid uteritt speciellt galopp i grupp plus att hästarna inte känner varandra så risken att någon kickar om nån annan råkar komma för nära ökar. Känns mycket tryggare, för mig personligen, om alla rider turridningens hästar som alla känner varandra, är vana vid rundorna och känner omgivningen. Så en sån hade jag undvikt. Men det är ju upp till var och en.
 
Rent spontant tänker jag att ridturen borde anpassas efter deltagarnas ridvana, så att det är en lugn tur om ryttarna är åt det mer ovana hållet och mer fartfyllt om det är erfarna ryttare.
 
Rent spontant tänker jag att ridturen borde anpassas efter deltagarnas ridvana, så att det är en lugn tur om ryttarna är åt det mer ovana hållet och mer fartfyllt om det är erfarna ryttare.

Absolut, men som van ryttare vill man ju veta på förhand så man kan besluta om man är intresserad. Jag hade inte velat betala för att skritta i två timmar utan vill ha lite mer fart och fläkt. Men de flesta turridningsföretagen har väl olika rundor för ovana ryttare och för vana ryttare? Tycker att det på vissa rundor står "Obs! Endast vana ryttare" eller motsvarande.
 
Mitt tips är att titta bredare än klassiska turridningsföretag, mindre ställen kan vara mer flexibla. Pm:ar dig tips om ett ställe jag var hos nyligen!
 
Oj, jag hade varit skeptisk att rida turridning med folk som kommer med egen häst! Har sett alldeles för många som har alldeles för dålig koll på sina hästar vid uteritt speciellt galopp i grupp plus att hästarna inte känner varandra så risken att någon kickar om nån annan råkar komma för nära ökar. Känns mycket tryggare, för mig personligen, om alla rider turridningens hästar som alla känner varandra, är vana vid rundorna och känner omgivningen. Så en sån hade jag undvikt. Men det är ju upp till var och en.
Och min bild efter att ha ridit i blandad grupp 4-5 ggr är att det är de som rider turridningshästarna som begränsar, inte privatryttarna. De brukar vara vana att rida ut och hålla lite tempo och är i det här fallet ute efter guidningen på ett väldigt naturskönt ställe. (sen går de här turerna mycket långsammare än när jag rider själv, men jag är nog rätt extrem med mängden galopp/konditionen på min häst. Men så är det ju alltid i grupp, det är även en social grej. När jag rider själv är det mer träning)
 
Och min bild efter att ha ridit i blandad grupp 4-5 ggr är att det är de som rider turridningshästarna som begränsar, inte privatryttarna. De brukar vara vana att rida ut och hålla lite tempo och är i det här fallet ute efter guidningen på ett väldigt naturskönt ställe. (sen går de här turerna mycket långsammare än när jag rider själv, men jag är nog rätt extrem med mängden galopp/konditionen på min häst. Men så är det ju alltid i grupp, det är även en social grej. När jag rider själv är det mer träning)

Jag menar inte att de är de med egna hästar som begränsar. Jag menar att jag tror att risken för att en olycka sker är större om det är ryttare med egna hästar där. Jag har sett för många som tror att de har bra koll men som sen rider som dårar på hästar de inte har koll på. Med turridningshästarna känns den risken lägre då de är vana vid rundan och lite mer bara följer kompisarna och gör som de alltid gör på den aktuella rundan.
 
Mitt tips är att titta bredare än klassiska turridningsföretag, mindre ställen kan vara mer flexibla. Pm:ar dig tips om ett ställe jag var hos nyligen!
Jag tar gärna tips också, kanske är det nära mig :)

Skulle så gärna rida ut på lite större häst.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Jag menar inte att de är de med egna hästar som begränsar. Jag menar att jag tror att risken för att en olycka sker är större om det är ryttare med egna hästar där. Jag har sett för många som tror att de har bra koll men som sen rider som dårar på hästar de inte har koll på. Med turridningshästarna känns den risken lägre då de är vana vid rundan och lite mer bara följer kompisarna och gör som de alltid gör på den aktuella rundan.
Jag har som sagt inte sett det. Men samtidigt vet jag ju att det finns folk som tycker att min heta men väldresserade häst kan "se läbbig ut". Jag brukar förvarna om att han är het och försöka lägga mig på lämplig position, nära erfarna ryttare.
 
Min erfarenhet av turridning, som dock var ett bra antal år sen sist, var att det anpassades efter gruppens vana. Alltså om man bokade och var en grupp och alla var mycket erfarna så utgick ridningen från det. Men det är nog svårare om man är ensam eller bara två som bokar in sig på turridning och då kanske måste rida i en grupp med andra som har varierande vana. Det är väl kruxet. Det är kanske svårt att fylla en grupp med endast erfarna ryttare?

Men du kanske kan ringa runt och höra? Det kanske finns de som kan anordna en liten turridning som inte annonserar det, men att det kanske kostar mer per person då.
 
Min erfarenhet är att dom flesta verkar köra blandade grupper och den minst erfarna får styra, vilket jag förstår givetvis pga säkerhet och jag fattar varför man hellre tar en hop nybörjare/halv-vana pga ekonomisk vinning, men det blir så vansinnigt trist när man själv är erfaren och vill ha lite fart. Jag betalar hellre en rejäl slant för att få en rolig ridupplevelse.
 
Annat tips från just Söderåsen är "Söderåsens turridning". Red en av deras "tempoturer" för ett par år sedan och de har ordentlig sprätt på hästarna på de turerna. Mycket fart hos tidvis väldigt taggade hästar som dock alltid kändes väldigt trygga och stabila. Stencoola, inga tendenser till luftakrobatik och aldrig några problem med att använda rumpan framför som nödbroms. De gör att även jag som en hyfsat feg ridskoleunge kunde åka med även i högre hastigheter, samtidigt som mina f.d hästägare till vänner kände att de kunde rida på ordentligt. Vi var väldigt nöja allihop!
 
Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som många ställen är mest anpassade för nybörjare, så himla trist att skritta eventuellt trava lite i 2h. Jag utgår från Stockholm men kan tänka mig att åka en bit
Men visst borde väl turridningsstallen dela upp i nybörjarturer som är mer lugna och fartfyllda där ryttarna är mer vana? Så är det i af på Gibraltar turridning på islandshäst i östergötland.
 
Men visst borde väl turridningsstallen dela upp i nybörjarturer som är mer lugna och fartfyllda där ryttarna är mer vana? Så är det i af på Gibraltar turridning på islandshäst i östergötland.
De försöker väl, men även när vi anmält oss till mellanvana turen kommer ändå en massa folk som inte sett en häst sedan de var 7 :( Och föredrar att inte ta supervana turen utan vara ärlig om man har med en unge som bara ridit 4-5 år.
 
Men visst borde väl turridningsstallen dela upp i nybörjarturer som är mer lugna och fartfyllda där ryttarna är mer vana? Så är det i af på Gibraltar turridning på islandshäst i östergötland.
Det går nog, men jag tror det kan vara en ekonomisk fråga i vissa tillfällen. Om det är lönsammare att fylla x antal turridningar per dag, än fler turer i små grupper (fler timmar som anställda ska ha lön för, kanske mer arbete för en del hästar).
 
Det går nog, men jag tror det kan vara en ekonomisk fråga i vissa tillfällen. Om det är lönsammare att fylla x antal turridningar per dag, än fler turer i små grupper (fler timmar som anställda ska ha lön för, kanske mer arbete för en del hästar).

Det måste ändå vara billigare än att duktiga ryttare åker någon annanstans för sin nästa turridning för att man buntades ihop med nybörjare som knappt vågar trava?
 
De försöker väl, men även när vi anmält oss till mellanvana turen kommer ändå en massa folk som inte sett en häst sedan de var 7 :( Och föredrar att inte ta supervana turen utan vara ärlig om man har med en unge som bara ridit 4-5 år.


Förstår vad du menar var på turridning en gång där det var alla gångarter. En person hade uppenbarligen knappt suttit på en häst innan, hen ramlade av två gånger när vi skrittade rakt fram på plan mark, vi hade inte hunnit långt från stallet. Men de hade extra ledare med på turen och en av dem fick rida tillbaka med hen. Sen fick vi andra vad vi hade betalat för.
 
Det måste ändå vara billigare än att duktiga ryttare åker någon annanstans för sin nästa turridning för att man buntades ihop med nybörjare som knappt vågar trava?
Jag tänker att de flesta som rider turridning kanske är nybörjare eller har liten vana, och jag tror inte det blir en brist på kunder. Möhippor, familj, after work. En del turridningsstall är kanske inriktade på framförallt en bred målgrupp? Nu är jag nyfiken på att ta reda på vilken erfarenhet medel-turridningsryttaren brukar ha. Jag tror det har betydelse.

Jag har ridit turridning med familj och ett annat tillfälle med kollegor som en after work. Båda gångerna hade vi som red blandad erfarenhet och hade man mer erfarenhet fick man en lite "hetare" och yngre häst. Jag tror det var deras sätt att ge något för alla. Och vi galopperade vid båda tillfällena, vilket är helt sjukt egentligen för en del hade noll erfarenhet. :nailbiting:
 
Jag tänker att de flesta som rider turridning kanske är nybörjare eller har liten vana, och jag tror inte det blir en brist på kunder. Möhippor, familj, after work. En del turridningsstall är kanske inriktade på framförallt en bred målgrupp? Nu är jag nyfiken på att ta reda på vilken erfarenhet medel-turridningsryttaren brukar ha. Jag tror det har betydelse.

Jag har ridit turridning med familj och ett annat tillfälle med kollegor som en after work. Båda gångerna hade vi som red blandad erfarenhet och hade man mer erfarenhet fick man en lite "hetare" och yngre häst. Jag tror det var deras sätt att ge något för alla. Och vi galopperade vid båda tillfällena, vilket är helt sjukt egentligen för en del hade noll erfarenhet. :nailbiting:

Jag har bara varit en gång. Jag och en vän som båda ridit länge och ville ha lite mer fart åkte iväg på en 5 timmars tur. Vi var 10 pers totalt. Alla erfarna ryttare. Vi hade jätteroligt! Ledarna sa t.o.m. att det var en mycket rolig grupp eftersom ingen var en bromskloss utan att sa bara ja till allt de föreslog. Jag tror att vi fick lite extra busig runda just för att alla var med på det.

Jag hade inte varit så intresserad av att betala för att skritta i 2 timmar om det inte var tydligt vid bokningen att det var det som skulle ske. Då hade jag å andra sidan aldrig bokat det heller för egen del.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp