Bästa hö-förvaringen?

Ishest

Trådstartare
Hej,

Jag måste bygga förvaringsplats för hö till mina tre (snart fyra) islandshästar. Idag hämtar jag hö i småbal i transporten (förvaras alltså i den också), då jag helt saknar lador eller andra uthus, utan bara har en lösdriftsbyggnad (som kan delas av i boxar vid behov).

Nu planerar jag alltså att bygga hö-förvaring. Drömmen hade varit att kunna förvara en hel säsongs hö i byggnaden, det hade känts bra att "ha hemma" och slippa oroa sig för att höet ska ta slut. Men hur? Tänker att det måste finnas ett bra modernt sätt att bygga smart hö-förvaring. När vi bygger nya stall idag tänker vi ju på andra sätt än man gjorde för 50-100 år sedan, alltså känns det "stenålder" att bygga en lada... Av estetiska skäl är en alltför hög byggnad inte heller lämpligt där jag bor.

Höet måste ju förvaras fritt från fukt och någorlunda luftigt... Är det kanske bra att lägga frigolit under betongplattan (som när man isolerar) för att skapa diffusionsspärr (alltså hindra fuktvandring)... eller dela in byggnaden i sektioner som gör att det blir luftigt.... skapa någon slags dubbelväggar för luftighet... andra trick eller tankar?

Jag kan inte vara den enda som funderat på hur en modern hö-förvaring blir bra på bästa enklaste sätt?

Vad tänker ni? Någon som har tankar kring detta? Tacksam för tankar och tips!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp