Äntligen dags!

Att bygga om en gammal ladugård för att ha hästar hemma är ganska enkelt, speciellt för islandshästar (bygg lösdrift + sjuk/skötselbox).

Det är absolut billigare att ha hästarna hemma om man har flera hästar jämfört med att stå inhyrd - åtminstone i cash. Om du räknar dina arbetstimmar så blir det dyrare, de flesta stallhyror är långt under vad som egentligen behövs för att ge rimlig lön till de som jobbar med driften.

Men att starta en verksamhet är en helt annan sak. Det krävs tillstånd, en företagsplan, det ska skattas osv. Åk runt till olika hästverksamheter i ditt område och prata med dom, spana in hur de byggt och vad de har för lösningar.

Om du ändå gillar islänningar och vill ha en liten sidoinkomst så hade jag satsat på turridning istället för lektioner. Eller utbilda dig till tränare och åk runt och träna folk.

Att starta ridskola är en Big Deal. Du är ung ännu - skaffa dig utbildningen (både för ridlärare och driva företag) och erfarenheten (genom att jobba hos andra företag) först.
Ja jag tänker det att det är inte så krångligt bara man får de stora grejerna fixade (gjuta golv och fixa väggarna),

Jo jag vet det är en helt annan sak med företag och verksamhet. Till att börja med ska jag som sagt bara ha hästarna för egen del men tanken finns där att kanske utveckla så småningom. Men det kommer ju då flera år framåt. Jag har kikat på utbildningar och ska ta och gå igenom det ordentligt då det blir aktuellt, först ska jag jobba ett tag och ha hästarna vid sidan om för eget nöje. Vill någon jag känner ha en ridlektion av mig säger jag inte emot. Erfarenheten är det svårare att skaffa sig (den jag fått hittills har varit från det dåligt skötta stallet som dessutom betalar svart från ägarens egen plånbok, alltså inte ens ett företag trots att de bedriver storskalig verksamhet🙄 därav vill jag inte fortsätta stötta dem genom att betala för att utbilda deras hästar eller arbeta för dem…) här omkring, ridskolorna vill hålla allt för sig själva🤷🏼‍♀️ (det är inga stora klubbar utan familjeföretag allihopa, förutom den inne i stan). Den utbildning jag kikat på är en vuxenutbildning som ger en behörighet som ridinstruktör, och det ingår kurser i att driva hästföretag och att ta hand om och utveckla hästarna så de passar verksamheten. Största delen av tiden är man inte i skolan, man ska ha tillgång till en godkänd ridskola där man kan öva på att hålla lektioner (vilket är lite knepigt då få ställen här är godkända och de som är det vill inte låta andra jobba där pga konkurransen), funderar på att då kolla med ridskolor som jag vet finns i en lite större stad en timme bort. Men det kommer som sagt längre fram i tiden. Att ha en egen ridskola är min dröm, mitt mål i livet, och jag räknar inte med att den ska uppfyllas på ett par år, snarare 15-20…😅

Tyvärr har vi inte så bra möjlighet till uteritter passande just turridning där, och det är ridlektioner jag gillar att hålla.
 
Om vi går tillbaka till den ursprungliga frågan, fler tips kring själva renoveringen? Praktiskt, ekonomiskt, designmässigt?

Funderar på om man ska göra boxgolvet aningen djupare än själva stallgolvet, är det en bra idé tror ni? Inte så mycket djupare, tänker inte ha bädd, men bara lite lägre för att förhindra att allt för mycket strö följer med ut. Eller finns det andra tips för att förhindra just detta? Då blir ju även höjden till taket i boxarna aningen högre.

Tips kring att ha en container för gödslet? Måste också fundera på var den ska stå för att inte se så ful ut på gården😅 Eller finns det andra smarta lösningar för gödslet? Vi har bönder runt oss åt alla håll eller så får vi kanske användning av gödslet själva (min mamma hade nån idé där).

Tips angående utfodring? Jag tänker mig nåt slags foderbord i hagen, helst vid staketet så att man enkelt kan fylla på utifrån. Oklart ännu om vi ska ha fri tillgång eller portionera hö. Hur bygger man billigast/enklast en egen variant? Skulle helst undvika att det hamnar för mycket på marken, men ändå att de får äta lågt nerifrån i naturlig ställning.

Vilken typ av boxlås är smidigast och säkrast att använda?

Hur ser snyggaste boxarna ut enligt er? Bilder? (Hembyggt då, vi ska inte köpa färdiga fronter.)

Snyggaste/bäst lämpade träet för stallinredning?

Tips på julpynt till stallet?😆
 
Ok här kommer tipsen, eller snarare, jag kan berätta hur mitt "hemmastall" ser ut:

Jag använder småmaskiga hönät som jag fäster i däck, träd, eller ligghall, beroend på vädret. Brukar också sprida ut små tussar längs med spåret.

Jag har haft "paddock paradise" med korridorer, men många smala korridorer ger ett jävla spring med busiga hästar. Nu har jag en hage som är typ två hagar: (en hårdgjord vinterhage med riktigt rejält och högt stängsel för att tåla snön), en kortare korridor, en större beteshage som får vila under vintern, en kulle, lite olika underlag. Ligghall med permanentbädd på en höjd. Thermobar.

Kallt skötselstall med två sjukboxar (storhäst + ponnystorlek). Ganska stor svagt uppvärmd foderkammare/förråd. Väldigt liten isolerad sadelkammare med element för läder och sånt.

Min "ridbana" är en bit av åkern, den plattaste. Ibland får dom beta av den.
 
Ok här kommer tipsen, eller snarare, jag kan berätta hur mitt "hemmastall" ser ut:

Jag använder småmaskiga hönät som jag fäster i däck, träd, eller ligghall, beroend på vädret. Brukar också sprida ut små tussar längs med spåret.

Jag har haft "paddock paradise" med korridorer, men många smala korridorer ger ett jävla spring med busiga hästar. Nu har jag en hage som är typ två hagar: (en hårdgjord vinterhage med riktigt rejält och högt stängsel för att tåla snön), en kortare korridor, en större beteshage som får vila under vintern, en kulle, lite olika underlag. Ligghall med permanentbädd på en höjd. Thermobar.

Kallt skötselstall med två sjukboxar (storhäst + ponnystorlek). Ganska stor svagt uppvärmd foderkammare/förråd. Väldigt liten isolerad sadelkammare med element för läder och sånt.

Min "ridbana" är en bit av åkern, den plattaste. Ibland får dom beta av den.
Tack! Thermobar känns verkligen som nåt som är värt att investera i! Speciellt med så kalla och långa vintrar som vi har här😅
 
För budgetrenovering säger jag återbruk, helt klart, Virkespriserna har gått upp mycket här, vet inte hur det är i Finland. Vi hade turen att få köpa med en rejäl hög virke när vi köpte gården och det har vi sparat mycket på.

Jag föredrar slagdörrar om man har platsen för det. Har klassiska boxlås + extra skjutlås nedertill för ökad stabilitet. Våra boxdörrar kommer från gamla grisboxar som vi har höjt. Vi har ju inte traditionellt stall så kan inte tipsa om mycket där.

Vi har enkla foderstationer byggda på lastpallar. De lär inte hålla för evigt men de är lätta att bygga, laga och hantera, Portionerar hö.

Har container. Tänk på att ytan där den står/där den ska lyftas behöver vara hårdgjord, Allra bäst gillar jag egentligen nedsänkta containrar, de är supersmidiga att mocka i. Annars: satsa på en ordentlig ramp.
Jordbruksverket har en excel du kan använda för att räkna ut hur mycket lagring du behöver enligt svenska regler, gissar det finns något liknande krav i Finland. Tänk på att du behöver lagra gödslet innan det kan spridas.

(Jag har gipsad arm och kan bara skriva med ena handen, det är därför jag skriver kortfattat :) )
 
Mitt hemmastall är som följer:
Lösdrift på runt 40kvm i del av befintlig byggnad, med möjlighet att stänga av en stor (18kvm) box.
Hage uppdelad i två där de alltid har tillgång till sin lösdrift. Framdragen slang till både lösdrift och hagvatten. Har vatten med frostvakt i gammalt mjölkrum. Förvarar kraft i tunnor vid vattnet för mina hästar får blöt kraft.

Har skötselyta och förvarar ridutrustning i en annan byggnad, maskinhall. Förvarar också hö där (ska man förvara hö i själva stallbyggnaden kräver det extra hänsyn vad det gäller brandskydd). Matstationerna i hagen är närmare höförvaringen än lösdriften.

Har så att jag kan ställa upp hästarna i lösdriften och borsta där med vid behov.

Täcken har jag i ladugårdsbyggnaden där lösdriften finns. Grimmor har jag några på olika ställen för pallar inte att gå och hämta dem.

Spolar jag hästarna gör jag det ute.

Just det, min lösdrift ligger bredvid vägen. Mina hästar har inga som helst problem med det, men det kan säkert vara olika.
 
För budgetrenovering säger jag återbruk, helt klart, Virkespriserna har gått upp mycket här, vet inte hur det är i Finland. Vi hade turen att få köpa med en rejäl hög virke när vi köpte gården och det har vi sparat mycket på.

Jag föredrar slagdörrar om man har platsen för det. Har klassiska boxlås + extra skjutlås nedertill för ökad stabilitet. Våra boxdörrar kommer från gamla grisboxar som vi har höjt. Vi har ju inte traditionellt stall så kan inte tipsa om mycket där.

Vi har enkla foderstationer byggda på lastpallar. De lär inte hålla för evigt men de är lätta att bygga, laga och hantera, Portionerar hö.

Har container. Tänk på att ytan där den står/där den ska lyftas behöver vara hårdgjord, Allra bäst gillar jag egentligen nedsänkta containrar, de är supersmidiga att mocka i. Annars: satsa på en ordentlig ramp.
Jordbruksverket har en excel du kan använda för att räkna ut hur mycket lagring du behöver enligt svenska regler, gissar det finns något liknande krav i Finland. Tänk på att du behöver lagra gödslet innan det kan spridas.

(Jag har gipsad arm och kan bara skriva med ena handen, det är därför jag skriver kortfattat :) )
Tack!

Vi har en del virke hemma, men måste kolla vad som går att använda i det här projektet.🤔 Vi hade mycket mer, men några år tillbaka rensade vi ut stor del av det.🥲

Slagdörrar blir det helt klart eftersom det blir låga fronter och inga galler, hade nog blivit lite väl mycket att börja göra skjutdörrar själv…😆 (säkert är det fullt möjligt för nån som vet hur man gör, men det är inget vi planerat göra). Jag gillar slagdörrar sålänge de går att öppna helt, så de inte står halvöppna och är ivägen. Ska framföra önskemålet till byggmästaren (Pappa🤭).

Ska försöka hitta något smidigt boxlås vi kan använda, vill ha nåt som är enkelt att öppna för oss människor, men inte så hästarna lyckas öppna… har varit med om lås som är svåra att få grepp om, eller de vanliga skjutlåsen som bara hakar upp sig🤦🏼‍♀️

Lastpallar har vi gott om, så det kanske vire nåt då👍🏻

Med hårdgjord, menas då att marken måste vara gjuten? Eller räcker det med grus?🤔 För om den ska gjutas är det ju lika bra att bara göra en vanlig dyngplatta🤷🏼‍♀️ Vet dock inte hur vi ska få den tömd, eftersom vi inte har nån fungerande traktor😅 Finlex har nog nån liknande tabell har jag sett nån gång, så får söka upp den igen. Tack!
 
Mitt hemmastall är som följer:
Lösdrift på runt 40kvm i del av befintlig byggnad, med möjlighet att stänga av en stor (18kvm) box.
Hage uppdelad i två där de alltid har tillgång till sin lösdrift. Framdragen slang till både lösdrift och hagvatten. Har vatten med frostvakt i gammalt mjölkrum. Förvarar kraft i tunnor vid vattnet för mina hästar får blöt kraft.

Har skötselyta och förvarar ridutrustning i en annan byggnad, maskinhall. Förvarar också hö där (ska man förvara hö i själva stallbyggnaden kräver det extra hänsyn vad det gäller brandskydd). Matstationerna i hagen är närmare höförvaringen än lösdriften.

Har så att jag kan ställa upp hästarna i lösdriften och borsta där med vid behov.

Täcken har jag i ladugårdsbyggnaden där lösdriften finns. Grimmor har jag några på olika ställen för pallar inte att gå och hämta dem.

Spolar jag hästarna gör jag det ute.

Just det, min lösdrift ligger bredvid vägen. Mina hästar har inga som helst problem med det, men det kan säkert vara olika.
Tack!

Jag vill helst ha allt i samma byggnad/utrymme, låter jobbigt att gå av och an mellan olika hus när man ska fixa allting😅😂 jobbigt att skotta snö till så många olika ställen också, vilket måste göras hos oss om man överhuvudtaget ska kunna ta sig fram om vintrarna🤦🏼‍♀️ Tänker inte pulsa genom 70cm snö för att hämta häst, sadel, borstar, grimma, hö, kraftfoder…🙄😂
 
Täcken har jag i ladugårdsbyggnaden där lösdriften finns. Grimmor har jag några på olika ställen för pallar inte att gå och hämta dem.
Täcken lär inte behövas så många om det blir islandshäst, så tänker att jag förvarar de som används utanför boxen/inne i stallet nånstans för att ha dem lättillgängliga, och resten i nåt förråd nånstans. Kanske går det att göra det gamla höloftet ovanför gamla stallet till förvaringsutrymme🤔

Jag funderar mellan att bara hänga grimman utanför boxen/där nära, eller att bygga nåt litet skåp med krokar utanför hagen där de kan hänga🤔 jag tänker inte låta hästarna ha dem på sig mer än nödvändigt, och inte heller låta dem hänga ute i väder och vind, vill behålla dem fina och fräscha🙈 Jag antar att det är okej att ha dem inne i stallet eftersom det för det mesta kommer vara på vägen till hagen, men om man av nån anledning kommer från andra hållet och vill ha in hästen snabbt kan det ju vara bra om grimman finns vid hagen.🤔 Men jag antar att det är är småsaker som man märker hur man vill ha det efter hand.😄
 
Jag har grus (stenmjöl) ovanpå sandig backe. Har man lermark brukar man behöva mer underarbete. Gjuta platta är svindyrt men vanligare ju längre söderut man kommer pga lera.
 
Jag har grus (stenmjöl) ovanpå sandig backe. Har man lermark brukar man behöva mer underarbete. Gjuta platta är svindyrt men vanligare ju längre söderut man kommer pga lera.
Aah okej🤔 ja jag är ju rätt högt upp i norr om man jämför med de flesta i Sverige😅 men det får vi kolla upp då hur vi ska göra🤔 Vi måste ändå gjuta nytt golv i stallet, så det kan ju göras samtidigt då om det behövs.
 
Aah okej🤔 ja jag är ju rätt högt upp i norr om man jämför med de flesta i Sverige😅 men det får vi kolla upp då hur vi ska göra🤔 Vi måste ändå gjuta nytt golv i stallet, så det kan ju göras samtidigt då om det behövs.
Gräv lite i backen där du planerar att grindar/hög trafik, eller så kanske din pappa redan vet :). Jag brukar planera mina hagar utefter hur marken ser ut, hur vattnet rinner av, etc.
 
Med hårdgjord, menas då att marken måste vara gjuten? Eller räcker det med grus?🤔 För om den ska gjutas är det ju lika bra att bara göra en vanlig dyngplatta🤷🏼‍♀️ Vet dock inte hur vi ska få den tömd, eftersom vi inte har nån fungerande traktor😅 Finlex har nog nån liknande tabell har jag sett nån gång, så får söka upp den igen. Tack!
Nä det behöver inte vara gjutet, men du behöver hårdgjort som i marken är tillräckligt hård för att tunga maskiner ska kunna köra där utan att riskera att marken går sönder. Din pappa vet säkert, det är samma princip som på en gårdsplan. Är som sagt olika hurdan mark man har vilket underbearbete som behövs, vi har sandmark och gjorde nyligen gräva ut - markduk . 20cm grus - padda. Blev superfint.

Vi hyr vår container så företaget vi hyr från kan komma och tömma vid behov. Kanske finns liknande hos er.
 
Nä det behöver inte vara gjutet, men du behöver hårdgjort som i marken är tillräckligt hård för att tunga maskiner ska kunna köra där utan att riskera att marken går sönder. Din pappa vet säkert, det är samma princip som på en gårdsplan. Är som sagt olika hurdan mark man har vilket underbearbete som behövs, vi har sandmark och gjorde nyligen gräva ut - markduk . 20cm grus - padda. Blev superfint.

Vi hyr vår container så företaget vi hyr från kan komma och tömma vid behov. Kanske finns liknande hos er.
Jaa okej tack! Jo han har nog koll😄
 
Tack för alla tips! Vi kom fram till att det är bäst att börja i gamla stallet, samt såklart ordna så vi kan göra en hage på den tilltänkta platsen. Så igår började jag rensa ut det som ska slängas (stallet har senaste 20 åren använts som mellanlandning för att samla sånt som ska till soptippen, töms med jämna mellanrum) och slå ner alla brännässlor (de högsta är 2m höga😳) där hagen ska vara så man ser hur stort det egentligen är och hur marken ser ut. Så vi är på gång!

Jag tänker att jag kan uppdatera och dokumentera lite här mest för min egen del, men också om nån annan är intresserad.😊
 
Så, här kommer lite bilder på stallet utifrån samt den yttre, oisolerade delen. Det här såklart vi gjort nånting alls åt utrymmena.😄
114513AC-EDAE-4381-BB83-C2316C8575D5.jpeg
 
Och till sist bilder från där hagen ska bli, jag hann börja lia lite brännässlor innan jag kom på att ta bilderna tyvärr, egentligen var det en vägg av 1,5-2m höga nässlor ända fram till gräsmattan…😆
 

Bifogade filer

  • DDFB5CEB-04C5-4B39-80FB-6FA4AEEDE43B.jpeg
    DDFB5CEB-04C5-4B39-80FB-6FA4AEEDE43B.jpeg
    540,1 KB · Visningar: 73

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
857
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp