Bukefalos 28 år!

"Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Krafft Sensitive Mash har mycket stärkelse, hela 26%. Den kallas sensitive för den är utan havre. Såg den innehåller GMO med.
 
Du har ingen i din närhet som har som du kan testa om han äter? (Mvh, hon som nyss fick slänga 40 kg Low starch musli då hästis sa "blä!"🫠
Ganska säker på att #1 äter hursom, så gå åt borde det göra 😅 båda äter gurkmeja å linfröolja utan sura miner (#2 slickade byttan igår och idag, vilken skillnad det kan göra att det är sent på kvällen, eller att dom va utan mat ett par timmar i väntan på balbyte 😅)

Är väl mer om det är gott nog att dricka 10l vatten 🙈

Funderade lite på betfor annars, men kommentarerna på GG känns ju lite hmm.
Och när det inte är nått jag haft behov av att ge till vardags så känns ju 15kg lite mycke.
Fast där kanske nån av kollegorna har hemma som jag kan köpa av 🤔
 
Jag ger Kraffts Gastro Mash men den får min häst konstiga utslag av så den ska vi sluta med. Han har fått den för att han älskar den, och han fick lite kolikvarning efter en tävling då han fick i sig för lite vätska.

Men jag ger också S:t Hipplolyts Glyx Mash. Han är inte lika förtjust, och speciellt inte när jag drar på med massa vätska. Men jag får i honom den i a f, så den är mitt tips.

Han vann en säck Pavo Slobber Mash på en tävling, den åt han av en vecka, sen var den inte kul längre.
Mina älskar Hippolyts glyxx mash.
Den lite kräsna (!) fjordingen vill inte ha sina mineraler utan mash, och bäst är det när det är en soppa med 1-2dl mash i.
 
Jag har en sån där häst som kan gilla saker ett tag och sen totalvägra. Det kan vara efter 3 dagar, 3 veckor eller 3 månader.

Jag fick en hel del olika smakprov på Eurohorse men har inte hunnit prova alla än. Jag pratade med alla foderförsäljare som var där och beskrev vad jag letade efter och sa att hästen är kräsen, då fick jag smakprov av de flesta.

Han har provat Glyx Mash och Gastromash. Gastromashen älskar han än så länge. Den är fantastisk för att blanda ner tillskott men jag tycker inte om att de har tillsatt järn i den. Jag funderar nu på om jag ska köpa en säck igen eller försöka hitta något annat.

Glyxen är god ibland, skulle faktiskt inte våga köpa en säck till honom. Även den har järn tillsatt men allt annat är bra på pappret. Om jag minns rätt.
 
Jag har en sån där häst som kan gilla saker ett tag och sen totalvägra. Det kan vara efter 3 dagar, 3 veckor eller 3 månader.

Jag fick en hel del olika smakprov på Eurohorse men har inte hunnit prova alla än. Jag pratade med alla foderförsäljare som var där och beskrev vad jag letade efter och sa att hästen är kräsen, då fick jag smakprov av de flesta.

Han har provat Glyx Mash och Gastromash. Gastromashen älskar han än så länge. Den är fantastisk för att blanda ner tillskott men jag tycker inte om att de har tillsatt järn i den. Jag funderar nu på om jag ska köpa en säck igen eller försöka hitta något annat.

Glyxen är god ibland, skulle faktiskt inte våga köpa en säck till honom. Även den har järn tillsatt men allt annat är bra på pappret. Om jag minns rätt.
Jag försöker sky tillsatt järn men har faktiskt kapitulerat när det gäller gastromash just för att hästen älskar den. Dag efter dag.
 
Jag försöker sky tillsatt järn men har faktiskt kapitulerat när det gäller gastromash just för att hästen älskar den. Dag efter dag.
Jag är på väg att kapitulera där jag med. Han har tidigare haft FFV i perioder och det försvann helt med gastromashen med. Jag ska prova de smakprov jag har kvar för att se men det lutar verkligen åt att fortsätta med denna.
 
Har i princip provat alla mash som finns och det är bara en som alla mina älskar, betfibermash från Granngården. Väldigt otippat men deras önskan är min lag.
 
Jag är på väg att kapitulera där jag med. Han har tidigare haft FFV i perioder och det försvann helt med gastromashen med. Jag ska prova de smakprov jag har kvar för att se men det lutar verkligen åt att fortsätta med denna.
Även här försvann ffv med vid "full giva" gastromash. Ända som fungerat helt. Så jag fick möblera om foderstaten (normalt ger jag inte så mkt som ett halvt kilo kraft)
 
Min vill ha sin gröt varm. Den "lilla" detaljen gjorde stor skillnad.
#2 har ätit upp allt 2 dagar i rad nu, och då gjort lucernet på kokvatten så det är varmt (låter det stå med omrörningar i byttan, så allt sväller ihop och svalnar av), så verkar ju som att varmt är bättre. Blir ju trevligare konsistens på allt dessutom tycker jag, håller ihop bättre. Han gjorde ingen drickpaus idag 😁 började sist å va klat först 🥳
Fördelen blir ju dessutom att jag inte behöver va lika planerad vid fodringen, att lucernet ska ha hunnit stå.
Kör inte direkt på dethär med fasta krubbmatstider 🙈 jobbar skift så dom får när dom får. Tur dom har bal 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp