Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

svea

Trådstartare
Nu har jag banne mig kommit på det allra bästa ridtipset i världshistorien. Det är så bra att jag egentligen borde ta dyra pengar för att dela med mig av det, men eftersom ni, kära medbukefalister, har varit med om att skapa denna metod kommer jag nu att avslöja den alldeles gratis:

Man låtsas att man blir videofilmad hela tiden när man rider och att filmen ska läggas upp på Buke. Men man har en mygga på sig så att man kan förklara precis hur hästen känns, och vad man gör, och hur man tänker jobba med det.

Detta är inget för de klenhjärtade, då det i värsta fall kan leda till prestationsångest. Men för oss mer förhärdade själar är det kanon, har själv tagit mig igenom ett mycket givande och ansträngande pass på detta vis idag! :D
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Åh, låter ju som en riktig kanonidé! Ska testa det i morgon :)
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Hahahahaha, du är knäpp :D

Jag hade aldrig orkat anstränga mig för buke :o Men jag är bra på att censurera :D
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Sjukt smart tips! Då tvingas man tänka efter vad man håller på med. Ska prövas på allvar.
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Hmm. Den dagen jag låtsas ha en clinic.. kommer aldrig.

antar att du var ensam:D

Det är bättre att tävla. då kan man inte förklara sig o man hinner inte ens knappt tänka på allt som ska göras eller inte. Man kan ej heller göra fler försök- allt ska funka på exakta platser.

Tävlar du?
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Får erkänna att jag gjort något liknande... Fast pratar defenitivt inte högt, sån simultankapacitet har jag inte.... Men det är super att verkligen tänka på varför man jobbar som man gör:bow:
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Jag brukar tänka liknande. Fast jag nöjer mig med att tänka, jag pratar inte högt. Och just Buke brukar jag inte heller tänka på, utan bara en vanlig publik. Funkar kanon!

Tävla är ju också bra, men jag föredrar att träna lite hemma innan jag åker på tävling ;)
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Smart! Jag brukar pausa i skritt och tänka "nu känns det sådär och sådär och hästen är inte riktigt med när jag försöker med det där.. Hur ska jag lösa det för att båda ska bli nöjda?" och så efter ett tag brukar det komma en "Om jag gör sådär kanske!" och så provar jag. Funkar det så funkar det, annars är jag tillbaka på ruta 1 igen. Efter passen brukar jag alltid analysera vad som hände, vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Det ger mig en hel del.
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Bra tips!! För mig hade det faktiskt inte varit något större problem, man tänker ju så när man rider ändå? Vad sker, vad gör jag, vad måste jag göra för att ordna upp..

Det enda jobbiga är att prata högt under tiden :D
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Man låtsas att man blir videofilmad hela tiden när man rider och att filmen ska läggas upp på Buke. Men man har en mygga på sig så att man kan förklara precis hur hästen känns, och vad man gör, och hur man tänker jobba med det.

Ha ha ha jag skrattade högt för mej själv nu, det var nog ett riktigt bra tips till mej som nuförtiden när man sällan har nån som tittar på alls får total nojja av kamera :D

Förr red jag i ridhus som hade läktare och cafetaria där folk hängde, men ååh vad man kommer ifrån det där och får prestationsångest efter åren med eget ridhus till stallet där bara ett fåtal rider. :o

Bra tips:idea:
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Hmm. Den dagen jag låtsas ha en clinic.. kommer aldrig.

antar att du var ensam:D

Det är bättre att tävla. då kan man inte förklara sig o man hinner inte ens knappt tänka på allt som ska göras eller inte. Man kan ej heller göra fler försök- allt ska funka på exakta platser.

Tävlar du?

Var nu inte så negativ, tanten! :p
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Jag har inte sett mig själv rida på över tio år :o Ingen har filmat och jag har inte ridit i ridhus, ej heller någon instruktör som kan titta på mig.

Så jag har alltså ingen aning om hur det ser ut :D Jag försöker känna efter med sittbenen så jag sitter rakt, handställningen brukar jag försöka hålla ordning på med Jan Brink-tipset från PA, det var riktigt bra :)

Jag har ett dåligt foto när jag sitter till häst, och där ser jag att jag svankar. Dåliga magmuskler ;)
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Vilket bra tips! Nu sedan jag blev hästlös utbildar jag en kompis häst och då förklarar jag hela tiden för ägaren vad jag gör ("-nu gör jag en halvhalt och lättar ur för det blev lite hastigt" etc.) och det är otroligt nyttigt även för mig som rider!
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Haha, det använder jag mig redan av:D! I synnerhet när det gäller problemlösning, ungefär; "om någon hade skrivit om detta problemet i en tråd på Buke, vad hade jag svarat?". Mycket nyttigt!
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Jag tävlar inte med nuvarande häst. Har gjort ett par starter som bekräftade vad jag misstänkt, att han är en usel tävlingsindivid. Såpass att det inte är värt besväret att försöka träna bort. Vi håller oss hemma de år vi har kvar. Vill inte lägga de sista åren vi har kvar på att traggla lätt B-klasser i fåfängt hopp om att han ska bli cool och avslappnad (och att jag ska lära mig att rida uppvisningar).

(och jag är tyst när jag leker buke-video)
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Äsch, säg som det är.. du hade FEL trosor ;)

Fan jag gjorde misstaget och red i ribbade långkallingar i går i dressyrsadeln.. skulle jag aldrig gjort fy fan vad ömhudad jag blev.. släta får det vara :p
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Detta är någonting jag brukar göra ! Jag låtsas att jag har publik och så pratar jag om vad jag gör osv. Passar utmärkt dom dagar man är lite mindre motiverad till ridningen :D
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Hästen kanske skulle ha haft trosorna i stället. De hade lätt passat.
 
Sv: Bästa ridtipset ni någonsin kommer att få!

Jag har inte sett mig själv rida på över tio år :o Ingen har filmat och jag har inte ridit i ridhus, ej heller någon instruktör som kan titta på mig.

Så jag har alltså ingen aning om hur det ser ut :D Jag försöker känna efter med sittbenen så jag sitter rakt, handställningen brukar jag försöka hålla ordning på med Jan Brink-tipset från PA, det var riktigt bra :)

Jag har ett dåligt foto när jag sitter till häst, och där ser jag att jag svankar. Dåliga magmuskler ;)

Men jösses, människa!! Du får se till att bli filmad iallafall! :crazy::laugh:
Om inte annat är det bra för att kunna jämföra med hur det kändes, tänk om man sitter och lurar sig själv i 10 år! :o


Svea:
Bra tips! Läggs till i visualiserings- samlingen! :D
Gäller kanske att anpassa vilka dom inbillade åskådarna är utifrån vad som inte ger FÖR mycket prestationsångest men ändå så att man skärper sig!

*Jag brukar t ex försöka rida så det ser så "snällt" ut som möjligt med osynliga hjälper om det är någon ganska grön som tittar, för att försöka vara ett bra föredöme. Fast då får man ju anpassa det man gör efter det, inte tänja på gränserna.
*Om jag vill ha mer självförtroende och få mer positiv känsla i ridningen (för hästens skull också, prestationskrav eller känsla av att man inte lyckas kommer ju gå ut över ridningen..) brukar jag föreställa mig att träningskompisarna tittar på och hurrar och applåderar så snart vi gör något bra! Samt att vi ska visa oss snygga och duktiga såklart! :D
*Om jag vill skärpa mig mer, bli mer noggrann med mig själv, så brukar jag låtsas att en av tränarna jag ridit för är där och håller koll och ser till att jag får stå till svars om jag gör något onödigt/ogenomtänkt/slarvigt.

Helst varvar jag dom för balans emellan dom olika faktorerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp