Bästa sättet att tvätta taket på hästsläpet?

Rie

Trådstartare
Har ni något fiffigt tips?
Och vad är bäst att använda?
Har ett vitt Starsläp.
 
Det behöver jag åxå veta. Har massor med lav på taket och jag får inte bort skiten. Blev ju inte att jag tvättade transporten förra året på grund av torkan så nu är taket värre än när det var som värst. Helt omöjligt att få bort.
 
Medel mot alger och högtryckstvätt med långt borstmunstycke samt hög A stege så man kommer åt såklart :).

Hört att Biltemas fasadtvätt fungerar bra mot alger och mossa, har själv bara använt medel för husbil så som abnet.
Sen får man vaxa så det är enklare att få bort smutsen nästa gång :)
 
Tvättade igår :)
28640


Blev lite skillnad om man säger så, hade först på avfettning, spolade sen av allt med högtryckstvätt laven på taket gick bort då också (men gjorde inte superduper noga då jag vid det laget var kall och blöt :p).
Sen hade jag på vaxschampo med en svampborste och spolade av sen igen :) tog 3h inklusive tvätt av bil ^_^.
 
Jag köpte medel för tvätt av plast(ute)möbler första gången. Enkelt att använda ( färdigt i sprayflaska ), bara att spraya på och skölja av. När jag skulle köpa mer fanns inte samma medel men en "Grön bort". Lite meckigare (skulle spädas ut) och även denna sprayas på, det skulle inte regna på typ 8 timmar efter man sprayat den för att uppnå effekt. Nu var inte det ett problem förra sommaren, men effekten uteblev också tills det började regna i höstas. Nu ser taket fint ut iaf ( skulle behöva vaxas). Ett tips är att backa släpet nära en körbro eller trappa så att man kommer upp och kan spraya / tvätta "uppifrån" och slipper stå på stege :)
 
Jag köpte medel för tvätt av plast(ute)möbler första gången. Enkelt att använda ( färdigt i sprayflaska ), bara att spraya på och skölja av. När jag skulle köpa mer fanns inte samma medel men en "Grön bort". Lite meckigare (skulle spädas ut) och även denna sprayas på, det skulle inte regna på typ 8 timmar efter man sprayat den för att uppnå effekt. Nu var inte det ett problem förra sommaren, men effekten uteblev också tills det började regna i höstas. Nu ser taket fint ut iaf ( skulle behöva vaxas). Ett tips är att backa släpet nära en körbro eller trappa så att man kommer upp och kan spraya / tvätta "uppifrån" och slipper stå på stege :)
Kan avråda från att använda aluminiumtrappstol.
Det gjorde jag för något år sedan med tidigare transport.
Hade en altan så det var lagom högt tyckte jag med trappstegen.
Körde den nära längst altanen. Så jag stod där och lutade mig över taket och skrubbade.
Efter ett tag så vek sig ena stödet på trappstegen och jag och den föll tillsammans.
Lyckligtvis hann jag kasta mig bakåt så vi landade på altanen i stället för i det trånga utrymmet mellan altan och släp samt att jag inte fick något ben mellan något trappsteg.
Så det blev bara en del blåmärken och en trappstege till soptippen.
 
Hög stege, Algnix samt högtryckstvätt fungerar för mig i alla fall trots att det var två år sen jag tvättade släpet sist. Det är faktiskt oförskämt fint i karossen för att vara sexton år gammalt :).
30282


Sen borde jag säkert försöka polera upp det lite så att algerna får svårare att få fäste men just nu orkar jag helt enkelt inte.
 
Kan avråda från att använda aluminiumtrappstol.
Det gjorde jag för något år sedan med tidigare transport.
Hade en altan så det var lagom högt tyckte jag med trappstegen.
Körde den nära längst altanen. Så jag stod där och lutade mig över taket och skrubbade.
Efter ett tag så vek sig ena stödet på trappstegen och jag och den föll tillsammans.
Lyckligtvis hann jag kasta mig bakåt så vi landade på altanen i stället för i det trånga utrymmet mellan altan och släp samt att jag inte fick något ben mellan något trappsteg.
Så det blev bara en del blåmärken och en trappstege till soptippen.
Ja men en stege som gör så är antagligen väldigt kass i kvaliten och borde ha reklamerats..

Sen när man är på stegar så borde man alltid vara 2st, en som stöttar stegen så den inte välter.

Speciellt när man håller på med högtryckstvätt är det lätt att bli ostabil när man står högt upp och jobbar och försöker sträcka sig så långt man kan. Säkerhet ska alltid vara prio 1.
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken är den bästa tvättpåsen? Jag tvättar mycket eksemtäcken och är trött på att maskinen blir full med päls. Köpte en påse på...
Svar
11
· Visningar
662
Senast: sthu
·
Utrustning Igår tog jag fram hästarnas stalltäcken. De har förvarats i en Ullaredstrunk i ett kallförråd. Tyvärr var de fulla med vitt mögel...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: EZMK
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: JohannaB
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 354
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp