Bästa tränsen (kvalitetsmässigt)?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. :crazy: Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt. :cautious:
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt. :rage:
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp. :love:

Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? :) Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
 
Alltså, det tränset med bäst kvalitet på lädret i min samling är ett ponnyträns från Hööks :love: Köptes för en herrans massa år sedan men har hållt sig jättefint, lädret är mjukt och har samma svarta färg som när jag köpte det. 189:- var verkligen ett klipp! Jag var annars beredd på tveksam kvalitet med den prislappen...

Jag har ett Nexxus från Glen Gordon som jag tycker är trevligt också (det på avataren om du orkar kika ;))
 
Mitt bästa träns köpte jag begagnat för flera år sedan (vet dock inte vart det kom ifrån). Håller sig fortfarande mjukt och fint! Men det kanske är så man måste göra för att hitta de bra sakerna som håller, köpa de från någon annan som haft de i flera år som en garanti. :rofl:
 
Kom förresten på att min barndoms favoritponny hade ett träns från märket Globus. Detta träns fick hon med när hon kom till ridskolan 17 år tidigare. Och trots att det var på en ridskola, och de facto att tränset var extremt gammalt, var lädret fortfarande jättefint!
Någon annan som har erfarenhet av Globus träns/stämmer ovan på Globus överlag eller var just bara det exet bra? :)
 
Mina bästa är två riktigt gamla CH-träns från Hööks. Då pratar vi runt 10 år gamla. Sen ett märkeslöst träns från Börjes, också runt 10 år gammalt. Lädret är mjukt och fint. Inga sprickor, inget färgsläpp (2 bruna och 1 svart). Jag älskar dom båda.
 
Alltså varken PS eller Hööks är kända för hög läderkvalitet precis. Det finns massor av märken i din prisklass som håller måttet, med råge, och ditt första stycke känns rätt märklig i mina ögon. Det är bara att gå in i vilken ridsportbutik som helst ju?!
 
Vad smörjer du med?

Och visst finns det massor, Kieffer är tex inte så jättedyra, Passier har modeller under 1500.
 
Jag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. :crazy: Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt. :cautious:
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt. :rage:
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp. :love:

Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? :) Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....

Globus!
 
Köper sällan träns av anledningen att läder kvalitén för de billigare tränsen är I regel skit kass .
Har också varit med om saker som i början var jätte mjukt och fint men som efter ngn tvätt blivit grådaskig eller plastig.
Man borde ju lära sig tycker jag ;).
Det man ska undvika är;
Läder som redan i butik har partier med ljusare färg.
Läder som känns plastigt och har plastade sidor
Läder som knarrar när man böjer på det (knarrar det så är det snustorrt)
Läder som känns lite mocka aktigt dvs inte glatt (brukar bli mjälligt snabbt)
Läder som känns för glatt
Träns där ena remmen är betydligt tunnare än den andra.
Samt träns som inte är sydda med lintråd (jobbigt att laga sånt :p, många hål och ofta så håller sömmen dåligare än lintråd)
 
Jag har ett jättebra märkeslöst träns som jag köpte på Ekohallen i Borås för närmare 15 år sedan, håller än och är det bästa tränset jag har. Mjukt och fint i lädret.
 
Jag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. :crazy: Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt. :cautious:
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt. :rage:
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp. :love:

Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? :) Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....


Jag tror många gånger så är det inte kvaliten som är felet utan ägaren till tränset som smörjer för mkt/fel.
Har aldrig haft kletiga träns som mjölnar.
Jag köper bara billiga träns, de jag har nu köpte jag för 750 kr så de var inte så billigt tycker jag.. men allt är relativt till vad man jämnför med.....Finns träna för 6000 och då är mitt mkt billigt.
Själv skulle jag aldrig köpa ett träns för 6000 för jag anser att när det är sånna där dyra träns så är 50% av priset minst 50% av priset enbart märket.
Den som lånar ut sitt namn vi säger kyra K ja hon vill ju ha en hel del slant för sitt namn.. som då läggs på priset. själva lädret kan man hitta exakt samma läderkvalite fast utan ett känt märke för 2000 kr utan problem.
Det har blivit status att ha dyra märken inom hästsporten
vilket du här har besvisat att priset inte alltid avgör om det är bra kvalité eller ej=)

Jag tycker börjes har fått in riktigt fina träns... många finns inte i katalogen så åk till en butik ist.. de jag kännt på är sjukt mjuka. och de jag köpte har jag smort 4 ggr på 3 år och är som nytt. galet mjukt och fint... hela 250 kronor:D
 
Jag har inget träns som kostat mer än 500:-:o Alla är fina i lädret. Endel med bättre läderkvalitet än andra men fortfarande mjuka trevliga och prisvärda. Inga konstigheter med färgskiftningar, trist läder eller annat. De bästa är de äldsta (80-90tal). Det är säkert en hel del skillnad mellan träns och träns..

De flesta mina är från CH=hööks, men nåt är globus, nåt är capone, nåt från börjes.
 
Kom förresten på att min barndoms favoritponny hade ett träns från märket Globus. Detta träns fick hon med när hon kom till ridskolan 17 år tidigare. Och trots att det var på en ridskola, och de facto att tränset var extremt gammalt, var lädret fortfarande jättefint!
Någon annan som har erfarenhet av Globus träns/stämmer ovan på Globus överlag eller var just bara det exet bra? :)
Jag har ett Globus som jag köpte för 3-400. Har ridit i det dagligen i 9 år, misskött det rätt ordentligt genom att rida i regn och inte smörja, har smörjt kanske en gång i månaden i snitt. Det är fortfarande jättefint (bortsett från att ett sidostycke gick av när jag klantade mig och lät hästen trampa på tyglarna, men det var ju bara bra ...).
 
Jag gillar mina Hööks träns, alltid fått bra träns där ifrån! Även Treadstone, sen rekommenderar jag även Micklem träns, googlar man lite så finns det nya för ca 12-1300 kr. Säljs beg för 800-1000kr beroende på färg/storlek. :)
 
Sen är det här med vad man tycker är bra kvalitet högst objektivt, en del av de märken som nämns här är imo ren katastrof :angel:
 
Jag är väldigt förtjust i vårt micklem-träns. Det tog ett tag att vänja sig vid det då jag i början tyckte att det var rysligt fult :o.
Men monstret visade redan första gången hon fick det på sig att hon gillade det så nu senaste året har jag vant mig och nu tycker jag det är jättefint. :)

Annars är mina mjukaste och bästa träns såna riktigt gamla som jag fått eller köpt på loppis :)
 
Jag har träns från Hööks (CH) som jag älskar. Mjuka utan att jag smörjt värst mycke, håller färgen och färgar inte av sig. Kanske har något töjt sig något genom åren men, det är ju bara att knäppa på nästa hål. Dessutom har hästen stort huvud och växer :)
Köpte i vintras ett Glen Gordon (Diablo) och är helt ärligt lite besviken över lädret. Hade inte tränset varit så snyggt så hade det nog fått vandra vidare. Nu efter 9 månaders nästan dagligt användande så börjar lädret mjuka upp sig och bli mer följsamt, men nja. För de pengarna hade jag förväntat mig mer.

Dyons träns gillar jag och går att få i din prisklass :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp