Bukefalos 28 år!

Bättre för foderdjuren?

gul_zebra

Trådstartare
"Vad gäller för uppfödning och försäljning av foderdjur?

- Verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur, oavsett om det är yrkesmässigt eller i större omfattning, kräver tillstånd. Var gränsen för "större omfattning" går vid uppfödning av foderdjur måste i dagsläget bedömas från fall till fall."



Så, säljer man djur som foder, exempelvis ormmatsråttor, möss osv, ska man alltså ha tillstånd (from 1/1-05). Alltså borde väl det förbättra för de djur (de som säljs då, de som föds upp för att bli foder åt egna djur och alltså inte säljs behöver inte tillstånd) som föds upp, iom att man ska följa vissa krav för att följa lagen, som tex utrymme. Dålig på att få fram vad jag menar men som exempel: Praoade 2 dagar på en zooaffär i femman där de födde upp råttor och möss till ormmat. Många av dessa råttor satt i små labburar, som alltså inte ens i närheten följer lagen för minsta utrymme/råtta. Alltså om detta skulle vara nu, så skulle de inte få tillstånd=de får inte föda upp. Alltså borde det bli bättre för de djur som föds upp till foder till salu om det följs upp ordentligt även efter att de fått tillstånd.

Samma sak med zooaffärer, grossister, smådjurspensionat (med minst 6 kaniner, 6 illrar eller 6 förvaringsutrymmen/år), mfl.

Har jag fattat alltihop rätt nu? Tycker det är lite luddigt med infot...

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/lang/sv/pid/162
 
Senast ändrad:
Sv: Bättre för foderdjuren?

Det där är så luddigt. Och vad hjälper det, när inget händer om man bara struntar i lagar och paragrafer?
Jag har en liten "hobbydjuraffär" med egen uppfödning av guldhamster, kanin och marsvin (men har så gott som slutat med marsvinen pga höallergi, och kaninerna går nog samma väg).
Jag har gått grundkursen och gnagarkursen som anordnats enligt jordbruksverkets regler. Men i min närhet finns mkt större djuraffärer, med inköpta djur från grossist, som givetvis struntat i dessa kurser och det tycks gå lika bra.
Jaja, jag kan iaf ha gott samvete som har gått kurserna, har djuren i stora burar osv.
 
Sv: Bättre för foderdjuren?

Jo precis.

Nej vad lyx då! Har velat gå de kurserna och några till rätt länge nu. Hur är de, får man lära sig bra saker eller är det bara skit?
 
Sv: Bättre för foderdjuren?

Jo visst är det lyx :) fast tyvärr så var det dyyr lyx.
Lära sig, tja, om man inte kan så mkt innan så lär man sig säkert jättemkt, jag fick då en del fördomar om dessa kurser ihjälslagna iaf.
De lär ut så som det "ska vara" typ att kaninungen inte ska tas från mamman för tidigt m m.
Det enda jag invände mot var på en lektion om marsvinsgenetik där läraren sa att svarta marsvin oftast är sjukliga och skygga eller hur han nu uttryckte det. Hm, han hade en av Sveriges då största uppfödare av self black i klassrummet :devil: så där sa jag ju vad jag tyckte. (Å andra sidan, har inte vunnit särskilt mkt med mina self black, bl a för att jag alltid avlat mkt mer på sunda djur än ett perfekt utseende, plus att jag är superlat på att trimma snyggt...)

Jaja, nu har jag iaf gått dem, vad nu det spelar för roll eftersom som sagt, andra som inte gått dem får fortsätta som förut.
 
Sv: Bättre för foderdjuren?

Ok. Vad jag har hört tidigare har det varit helt fel saker man fått lära sig och så, därav undringen :-)
Ska helt klart ta och spara sen när jag kan. Vill gå grundkurs, diverse djurkurser, och så skaffa kompetens för att starta zooaffär så... :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vem skall ha tillstånd http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/...2004_5_L120.pdf Här är länken till föreskriften om vilka som...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp