Bagge som stångar annan bagge?

Albatross

Trådstartare
Just nu har jag ett problem med min ena bagge, skall ta det från början: i slutet av sommaren köpte jag tre vuxna får (en bagge och två tackor) samt ett bagglamm och ett tacklamm. Ganska snart skiljde jag åt baggarna och tackorna för att jag inte ville ha fler lamm. Under hösten kastrerades båda baggarna (det var i september), efter ca två månader släpptes flocken ihop igen. I december märkte vi att bagglammet var mycket magert och gjorde då så att de båda lammen fick gå in i fårhuset under natten för att där få extra mycket mat. Under dagen gick de tillsammans med hela flocken. För några dagar ansåg vi att bagglammet ätit upp sig tillräckligt för att kunna vara ute även på natten.

Nu till min fråga: ibland upplever jag den vuxna baggen som ytterst aggressiv gentemot den lilla baggen. Det är oftast fred mellan dem, men ibland kan den stora anfalla den lilla oprovocerat. Ofta handlar det om svartsjuka, dvs. om jag sitter i hagen och klappar den lilla kommer den stora rusande, skrämmer bort den lilla och tar hans plats (på grund av detta har jag börjat att klappa den stora först, innan jag tar mig an den lilla). Men utbrotten kan även ske när de äter (de får mer mat än vad de äter upp och har gott om plats vid matstället), idag när jag fodrade dem gav jag (som vanligt) den stora baggen maten först, ändå (efter ca 5 minuters ätande) flög den stora baggen, helt oprovocerat, på den lilla. Största delen av tiden är det ändå ro i flocken. Mot människor är den stora baggen mycket snäll. Kan även tillägga att han INTE är ledare i flocken (en av de vuxna tackorna är ledare).

Har någon annan varit med om något liknande? Vad skall man göra i en sådan situation?
 
Sv: Bagge som stångar annan bagge?

Jag har varit med om liknade men inte med kastrerade baggar så jag vet inte hur det påverkar dem. Men generellt kan man säga att har man få tackor så brukar det bli problem med flera baggar. Av min erfarenhet av får så finns risken med tiden att den bagge som stångar nu om något år även kan ge sig på människor. Har man otur kan det ta illa. En stackare som köpte en bagge av mig för tio år sedan blev stångad av sin bagge och blir aldrig helt bra igen. Sjukpensionär sedan åtta år.
Så mitt råd och vad jag hade gjort är att ta bort den bagge som stångas. Det kommer inte att gå över utan blir troligare värre istället. Vill du inte göra av med någon av baggarna får dela på flocken så att dom kan träffas och slåss.
 
Sv: Bagge som stångar annan bagge?

Hej, jag har själv 2 baggar.
Jag fick dom nör dom var runt 8 veckor, dom är syskon.
Jag fick dom av en kompis, för att dom annars skulle bli slaktad.
I början var dom världens snällaste baggar. man kund eligga ner i hagen på en filt, så kom dom och la sig bredvid mig och dom älskade att bli klappad.
Men efter ungefär ett år började dom bråka, dom stångades och hoppade på varandra. Efter ytterligare några månader började dom även stångas mot mig och min familj. Har haft dom i ett och ett halvt år nu och det har bara blivit värre och värre.
Det finns ingen annan än jag som vågar gå nära dom. Ibland rymmer den ena och då vågar ingen gå ut, eftersom dom anfaller.
Har fått flera blåmärken och bröt ett finger också.
Dom är dock okastrerad än.
Det är inte kul att ha dom längre, men ändå vägrar jag att ta bort dom.
Även om dom gör som dom gör, kan dom ibland var jättesnäll, man kan gå promenader med dom om man har koppel på dom, och dom älskar att bli klappad när dom är på bra humör. Men dom kan helt plötsligt ändra personlighet och bli farlig.
Vi ligger inte så bra till i ekonomin, därför har dom ine blivit kastrerad än, men det ska bli så fort som möjligt.
Vet egentligen inte varför jag skrev det här, för jag vet heller itne varför dom gör såhär.
Det ända jag kan tänka mig för dig är att få hjälp av en djurpsykolog.
Eller ta isär dom..

Lycka till iallafall!
 
Sv: Bagge som stångar annan bagge?

OBS: Jag har aldrig haft baggar och tackor, jag bara spekulerar!

Jag har sett samma beteende fast bland mindre djur, då jag haft hanar och honor i närheten av varandra (läs: samma rum). Den mest dominanta hanen har gått på den/de undergivna, då han velat ha ensamt herrevälde. Det har löst sig genom att jag flyttat på hanarna så de bott i ett annat rum där de varken kunnat se eller känna av några honor. Fred uppstod nästan omedelbart.

Kan inte en lösning för er vara att ni separerar baggar och tackor? Eller delar flocken i två och placerar en bagge i den ena och en i den andra gruppen?

Som sagt, jag bara spekulerar. Är jag helt fel ute så ignorera mig ;)
 
Sv: Bagge som stångar annan bagge?

Normalt sett brukar kasterade bagglam slaktas under hösten, därför har de flesta fårägare inte ngn större erfarenhet av sådana. Okastrerade baggar kan utan vidare stånga ihjäl varandra.
PL
 
Sv: Bagge som stångar annan bagge?

Nu har jag visserligen ingen erfarenhet avv kastrerade baggar, det vanliga är
att bagglam som inte ska användas i avel slaktas.

Baggar är helt enkelt så, det ligger i deras natur att gruffas och buffas.
Så länge de inte stångas på liv och död så skulle jag inte oroa mig över att de
småbråkar vid mat etc.
MEN om de börjar ge sig på människor så kan det bli farligt. Är de endast
sällskapsdjur, vilket jag antar att dina baggar är eftersom de är kastrerade, så
hade jag inte velat ha kvar dem om de börjar ge sigg på er, en stor stark
bagge kan bli mycket farlig.
Men alltså enbart om de börjar ge sig på människor.

Det du kan göra är att skilja dem åt om det går eller helt enkelt låta djuren vara
djur och gruffas lite, så länge det inte blir så alvarligt att bagglammet skadas
vill säga.
På sensommaren när våra bagglamm blir könsmogna så är det ett fasligt stångande
i hagen. Dels "leker" de mycket, för att träna upp sin "stridsteknik" skulle jag tro :D

Baggar är baggar, jag är mycket försiktig när jag går in till våra avelsbaggar även
om de aldrig har gjort något och verkar hur lugna och goa som helst så är det djur.
Man kan aldrig veta vad de kan tänkas göra, helt plötsligt kan de få för sig att
du är ett hot.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 213
Senast: Mahonia
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 333
Senast: Ananas
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 438
Senast: Milosari
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 171
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp