Bajsar inne - begränsa foder?

Tigertofflan

Trådstartare
Vi har för ett par dagar sedan fått hem en dansk/svensk gårdshund, som vi ska passa en längre tid. Han är lite över året och är en frisk och kry hund.

Hos hans ägare har han haft fri tillgång till mat (torrfoder) och så även de dagar han varit här. Han är lagom på gränsen till att börja bli smal i hullet.

Problemet är att han flera nätter (alla utom första faktiskt) har bajsat inne på natten. Vi går sista nattrundan vid 01-02 och fösta vid tiotiden.

Nu funderar jag på om det kan vara en bra grej att begränsa hans mattillgång så att han inte äter på senkvällen/natten. Vad säger ni om det? När bör man i så fall ge sista målet mat?
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Vad säger ägaren? De kanske vill att hunden skall ha foder tillgängligt 24/7.

Vilka rutiner är hunden van vid? För mej låter det som VÄLDIGT sent att rasta första ggn kl 10!
Även om ni rastar sent, så kanske hunden är van vid andra rutiner.
(Vi rastar tex sista ggn vi 22-tiden och första ggn vi 5-5.30 på vardagarna.)

Prata med ägaren och förhör dej om vad hunden är van och vad de vill att du skall göra för att åtgärda detta problem!

Om någon passade mina hundar och frågade om råd på ett forum istället för att fråga mej skulle jag bli både besviken och förbannad.

/Swat
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Miljöombyte och andra rutiner än vad hunden är van är troligen orsaken till att hunden bajsar inne.

Ge den tid och försök ge den liknande rutiner den är van hemifrån.

Jag som hundägare skulle personligen inte bli glad om en hundvakt ändrar i ffa mina hundars matrutiner utan att ha kollat med mig först :cool:
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Det är tyvärr inte så enkelt i detta fallet. Vi kan inte få tag på ägaren. Jag uppskattar om jag slipper fler frågor om det (även om jag förstås förstår att ni skriver som ni gör - jag hade altagligen reaggerat på samma sätt!).

Jag vet dock hur hunden levt med sin ägare då vi haft regelbunden kontakt. Han bajsade inne där när han var ensam hemmma, vet jag. Jag vet inte hur ofta det hänt på nätterna.

Vi har försökt att ge liknande dygnsupplägg som ägaren, med enda skillnaden att vi tar sista rastningen senare.

Kan det hjälpa att låta hunden vara utan mat om natten? Eller rättare sagt - tar hunden någon sorts skada av att vara utan mat under 12 timmar?
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Hundar som gör sina behov om natten brukar jag låsa in i sovrummet (med mig). Dels så brukar de inte vilja göra ifrån sig där de sover, dels så märker jag lättare om hunden behöver gå ut.
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Jag tänkte på det också, men dessvärre har vi ingen dörr till vårt sovrum - eller rättare sagt, vi sover inte i sovrummet. Vill inte stänga in honom i sovrummet själv hela natten, känns lite elakt. Det blir dessutom rätt kallt där inne.

Tack ändå :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Ja, hunden klarar natten utan mat.

Jag hade dock försökt att begränsa dens yta lite först, och att ta första rastningen tidigare. Fungerar inte det, hade jag tagit bort maten runt kl 20 på kvällen ungefär.

Eftersom du inte kan få kontakt med ägaren, får du väl i första hand försöka lösa det utan att byta rutiner - men går det inte så går det inte ju.
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Iom problemen som är etc, så skulle jag försöka ta reda på NÄR han bajsar inne. Om han går ut sist 01 och första 10, så bajsar han inne kl 03, eller kl 07 liksom? Så kan du/ni tänka er att hacka sönder nattsömnen ett tag, så skulle jag gå upp just vid typ 3 och 7 och 'gå på toa' eller något några nätter, och försöka se när han bajsar inne. Gör han det vid 7 - 8 skulle jag inte röra maten men rasta tidigare helt enkelt.
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Jag tycker inte att du ska ta bort maten, mina hundar har alltid ätit bäst på natten och det har inte hört ihop med vilken tid på dygnet de har bajsat.

Jag tror att hunden känner sig otrygg vilket inte alls är konstigt med flytt och mycket nytt och därför bajsar inne.

Jag hade provat att gå ut tidigare på morgonen och sedan gått en sväng var tredje-fjärde timme tills ni har koll på hur han brukar fungera.

Låt hunden bara få tid att bo in sig och bli trygg, så löser det sig säkert.
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Tack för alla svar!

Vi är ute med honom ungefär var fjärde timme dagtid, och ska vi iväg nånstans hänger han med. Oftast bajsar han morgon och eftermiddag.

Jag kan förstå att han kan känna sig otrygg, det är mycket nytt som förts in i hans liv sedan han kom hit, vi har både katt och kanin som han hanterat jättebra, men det är säkert lite stressmoment för honom också.

Nattsömnen får bli hackad inatt, är ju trots allt lördag.

Tack igen för tips och råd. Vi får helt enkelt prova oss fram och se!
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Har recomenderar dom att man tar bort mat och vatten fran valpar tva timmar innan man gar och lagger sig. Om valpen gar och letar efter vatten efter man tagit bort skalen kan man ge dom nagra isbitar.
Om ni till att borja med staller vackarklockan sa att hunden inte behover halla sig mer an 5-6 timmar och sedan sakta utokar den tiden gar det kanske battre.

Lycka till!
 
Sv: Bajsar inne - begränsa foder?

Jag tänkte på det också, men dessvärre har vi ingen dörr till vårt sovrum - eller rättare sagt, vi sover inte i sovrummet. Vill inte stänga in honom i sovrummet själv hela natten, känns lite elakt. Det blir dessutom rätt kallt där inne.

Tack ändå :bow:

Du kan inte bygga en hage av kompostgaller och ha brevid sängen (eler där ni sover;) )? Så har vi gjort med valpar och det har fungerat jättebra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·
Småbarn My är nu 14 månader lite drygt och har på senare tid sovit otroligt dåligt på nätterna och läggningen har blivit betydligt längre och...
Svar
10
· Visningar
2 637
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Min hund som är sex år (blir sju år i år) har bajsat inne två nätter i rad! Han går ut tidigt på morgonen och sent på kvällen så det är...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp