Bukefalos 28 år!

Bakom hand?

cherie

Trådstartare
Ponnyn jag rider på ridskolan går för det mesta bakom hand, eller det känns åtminstone som det. Förvisso har min ridlärare aldrig sagt till om det men hon är väldigt snäll och hon tror nog att hon ska såra en om hon her kritik, även fast det inte alls är så.

Jag vet ju hur det "ser ut" när en häst går bakom hand, men vad beror det egentligen på? Och hur kan man fixa till problemet? Jag brukar typ försöka driva fram henne på något sätt, eller så fjantar jag mig och släpper tyglarna totalt.
Min ridlärare påpekar hela tiden att hon ser jättefin ut och framförallt hennes bakben.. Men det känns verkligen som hon går bakom hand?

:(
 
för det förtsa tycker jag defintivt att du ska byta "instruktör".
jag skulle då aldrig rida för någon som inte vill säga till om något är fel, det finns ju inget värde i det.

Om hästen går bakom hand beropr det ju (oftast) på att den inte har något förtroende för ryttarens hand och inverkan på bettet. Som ridskoleryttare kan det ju vara väldigt svårt att få hästen att lita på ens hand, då den rids av många olika ryttare.

Hmm jag babblar, nån som kan ta över? :crazy:
 
jag är ju verkligen ingen expert, men igår när jag såg hennes ridning såg ponnyn väldigt nöjd ut med hennes hand. :) För du har ju en stadig och mjuk hand :D


Men det kanske är som Cezzan sa det där om att dom rids av flera olika ryttare och blablabla..? :crazy: jaja, I don't know.
 
just haha vafan. det är så många srrare.

Rejält_felskapad
glee
sockerdricka (jag heh)
banan
creamy
_sucy_
cherie nu då (:

har jag glömt nån? :bump:
 
pelle :D


Prakas gick liite bakom hand igår. men han hamnar bara där när jag tappar skänkeln lite. så jag ska jobba på med att få en stadigare sits så blir det nog mkt bättre :smirk:
 
har ni spegel?
SER du att det är så, så är det ju så!
Säg det till ridläraren och fråga henne hur du ska göra.
 
byt instruktör, det är ju inte till någon hjälp om ridläraren inte vill säga vad du för fel, då är det ju totalt värdelöst att rida för tränare.
Försök vra stadigt i handen och rid med stöd. Lätt men endå ett stöd. försök att hitta baksidan på dig självo och sätt dig "djupare" i sadeln så att hästen måste börja jobba, lägg in lite volter och halter.
 
Men hon kan inte göra volter o halter eftersom hon rider på ridskola :(
 
Nog kan man väl göra volter och halter även fast man rider på ridskola :eek: får ni inte ha lite självständig ridning ändå? en halt kan man ju göra på medellinjen, volter under framridningen etc.
 
Jo lite volter kan man hinna med ibland iofs.
men oftast hinner man aldrig göra egna saker.. det e synd eftersom alla hästar e olika
 
Oj, nu lät det som om jag verkligen kritiserade min ridlärare och så var det inte menat. Hon är jätteduktig (tycker jag) och jag trivs verkligen med henne. Det är klart hon ger kritik också. Vad som behövs förbättras och hur jag ska gå till väga.. Men just inom det här området har hon inte sagt ett knyst. Jag ska nog ta och fråga henne nästa gång jag ser henne.
:confused:

Det är klart jag kan göra halter och volter Sussi :) Jag brukar faktiskt göra massa volter här och var med henne, avsaktningar, halter osv.
Jag är mest förvirrad, för jag får höra från flera ridlärare och människor att det ser bra ut samtidigt som det själv känns som om hon går bakom hand.

Jag försöker ha en stadig hand med stöd och jag tror att jag brukar ha det? Sen rider jag väldigt ofta utan stigbyglar och det gör ju också att jag kommer ner bättre i sadeln.

Nä, jag vet faktiskt inte. Men det känns i alla fall bättre nuförtiden än vad det gjorde för t.ex. 1-2 år sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 238
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp