Baksele!!!!

B

**BORTTAGEN**

Varför är det så dyrt att köpa baksele? :( Har tittat på Hööks, Börjes och något ställe till, men de verkar ligga på ca 950:- överallt. Att hitta en begagnad verkar också svårt... Är det någon här som vet något ställe man kan köpa en baksele lite billigare?
 
Dyrt?
En bra(?) baksele betyder viss materialkostnad och arbetsdito. Tycker inte det är så farlig summa som du nämner. Hittar du en billigare, måste man ifrågasätta kvalitén, men vilken kusk vill göra det?

En begagnad i bra skick är nog enda realistiska alternativet om man vill spara in ett par hundralappar.

LIA
 
Hej!

Det beror ju lite på vilken häst du har. Om du har en mindre ponny kan du ju komma billigare undan.
Att de är "dyra" kan ju bero på att de ska tåla påfrestningar! Till en häst som drar en vagn ska bakselen hålla emot hela "lasset" i en brant backe.
Men eftersom det även går att köra utan baksele (hästen bromsar med bukgjorden och däckeln via svanskappan) så anser ju jag att en baksele inte behöver vara mer än nödvändigt påkostad, fast det betyder inte att den ska vara dålig på något vis! Utan att man kanske ska lägga ner mer tid/pengar på en bra sele!
Men enligt detta forum så gäller "tävla körning" och då bör man ju ha en tålig sele, draglinor och svängel, baksele och en bra vagn som tål tuffa tag mm.
Men sen finns ju jag som gärna håller på med "lite allt möjligt" när det gäller hästar så för mig går det utmärkt att köra fjordingen för trillan med lokselen utan vare sig draglinor eller baksele. Och vi överlevde den branta backen!! Fast hästen drar nog behagligare med draglinor och svängel, och bromsar lättare med hjälp av baksele, därför håller jag på att fixa sådant! Men man ska ha pengar till det också... :crazy:
Om du har en shettis kan du ju köpa en travbrösta för en stor häst och använda den som baksele! Jag har gjort så och det funkar!

M. v. h. Lisa
 
lilla hästen i stav har bakselar för ca 600
Men köper man en begagnad sele så kommer man ju billigar undar och då ingår ju ibland baksele.
 
Kollade själv efter selar och bakselar förra veckan och fick hjälp i min Granngårdenbutik, de hade kataloger med grejer från willab och källqvist som de kan beställa hem varor från. Däribland en baksele som skulle kosta 370 :-! Inget engelskt superläder kanske men min erfarenhet är att det funkar bra med billigare saker om man inte går in för att tävla eller köra stenhårt. Utrustningen jag kör med är inga superdyra saker men de funkar jättebra ändå! Självklart måste man kolla sin utrustning då och då samt sköta lädret ordentligt men det gör man väl ändå med alla utrustning?
 
Kanon! Då ska jag gå till min butik och se om de kan hitta en sådan!!! Jag kör så sällan och har redan en bröstsele (utan baksele) som funkar ok för mig, men det känns som om det vore gott att ha en baksele när det blir lite lut!
 
håler med, en sele kan kosta 1500 hundra men en baksle 1000..eller mer.
bakselen är ju som en bröstsele...

du kan köpa en bröstsele typ långbrösta o modifiera den..
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 352
Senast: Squie
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 379
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp