Bakvikt & framvikt.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 237
C

cerrox

Hur ligger en sadel på hästen om den ligger i bakvikt & framvikt? Någon som möjligtvis har en bild på det & kan förklara? Vad är orsaken för att sadeln ligger i bakvikt & framvikt?

Tacksam för svar!

Sv: Bakvikt & framvikt.

Förutsatt att bommen är någorlunda vettig ihop med hästens rygg så upplever jag att en sadel som hamnar i framvikt är på tok för vid, den trillar ner på manken och tippar framåt. Motsatsen - en sadel i bakvikt - är oftast för smal.
Men det är ju ingen sanning, bara som jag har upplevt det!

Precis som Polly Mulle skriver kan det bero på att sadeln är för smal/bred. Men det kan också vara så att en sadel som är för böjd i bommen tippar fram, den behöver inte vara för vid för att göra det. Och en sadel som är för rak i bommen på en överbyggd häst kommer också tippa fram. Lägger men en sadel som är för rak på en häst med hög manke kan den tippa bakåt istället... Finns så många olika orsaker till att sadlar passar/inte passar, så jag kan inte räkna upp alla...

Ok, tack för svar, då förstår jag ju på ett ungefär iallafall vad det är! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
669
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka