Sv: Balans

Ut i skog och mark, över stock och sten! :) Låt hästen hitta balansen själv, du kan ha lite längre tyglar så hästen inte balanserar sig i din hand :)
Rid över bommar, sidförflyttningar osv
 
Sv: Balans

Ffa är det så att ryttaren måste hitta en balans, i annat fall är ryttaren en ren belastning för hästen som hela tiden måste balansera upp sin ryttare i tid och otid. Därför är det inte enbart ett arbete på hästen som krävs, även ryttaren får ta sin beskärda del.
 
Sv: Balans

Jag hålle med Boj om det hon skriver!

Något jag märk är att hästar med dålig balans ofta har dålig balans även när de skall strechas. De har svårt att stå på tre ben.

Så förutom de tips du fått kan du även börja strecha din häst för att få den att träna sitt balanssinne.

/Malin
 
Sv: Balans

För att få en bra balans på hästen kan samling vara bra :)
Ett bra sätt att få hästen att hitta balasen i samlingen är att rida in i en halt, plocka med tyglarna tills hästen mjukar (före detta måste hästen såklart vara uppvärmd) när hästen mjukar kommer du fram i skritt igen på nästan långa tyglar. om hästen är i balans då så kommer den frivilgt och mjukt behålla den krökta nacken utan tygeltag. med hjälp av denna övningen kommer man lätt kunna arbeta hästen i form i alla gångartena (bortsett från pass och en del kanske även på tölt) vilket ger hästen en bättre balans ;)
 
Sv: Balans

lånar knapp.
har du islandshäst? kan inte du lägga ut lite dressyrbilder på gångartstården här på islandshäst?
 
Sv: Balans

Jag upplever att hästen får bättre balans ju mindre jag stör den.
Och att den får bättre balans ju starkare den blir.
 
Sv: Balans

Ett sätt att träna balans kan också vara att löslongera (helst utan boots, inspänning, mm) och få hästen att hitta balansen själv. Det kan ta tid att märka skillnad men man får samtidigt bättre ledarskap. Alltid värt att pröva.
 
Sv: Balans

Rid i mycket kuperad terräng så att hästen kan öva upp sin balans under ryttare. Släpp efter på tyglarna så att den inte använder tygeln som stöd. Du kan även testa att cykla med hästen, ( obs! bara om hästen är lydig och kan sakta av och göra halt på ditt kommando). Att cykla eller springa med hästen är nyttigt och förbättrar hästens balans och gångarter betydligt. Longering kan också användas, men vissa hästar upplever det som svårare eftersom det är på en volt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vill du lära dig galoppera fram i full fart och styra hästen med röstkommandon? Vill du få bättre balans och samtidigt en bättre kontakt...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Voltige är en spektakulär sport med hästar och voltigörer som gör konster på hästryggen. Det handlar om styrka, balans, uttryck och inte...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sophie Lindström tycker om att rida banor i dressyr. Här delar hon med sig av en stärkande övning där det verkligen gäller att ha tungan...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Gunnar
·
L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp