Balanstrav = Passage

H

Hiwiie

Såg en annons nyss från ett försäljningsstall där det stod att hästen gick i passage i hagen, med stora bokstäver som om detta vore något alldeles extra och betyder att hästen har en lång dressyrkarriär framför sig. Detta kallas ju balanstrav? Ni vet, när hästen blir lite uppspelt.

Tänk om någon mindre kunnig förälder ska köpa ponny till ungen som ridit några år på ridskolan, får syn på denna annons och tror att de fått tag på en SM-ponny till världens fjuttpris.
Borde inte hästsäljare som lever på det vara såpass kunniga, jag tyckte annonsen var skrattretande (ja faktiskt), för jag (och säkert många fler) skulle inte köpa NÅGON häst från en såpass okunnig försäljare... Känns lite smålustigt sådär.

Sv: Balanstrav = Passage

Nej, för att vara helt korrekt så kallas det Imponerpassage. Dvs, hästen gör det för att imponera. Det är i princip samma sak som passage men utan samling.
Balanstrav är något som inte alla hästar har som ofta kommer under ridning då hästen har ett överdrivet häng i den vanliga arbetstraven. Detta hör ofta ihop med att de slår i sko.

Men du har fullkomligt rätt i att anonnsen lät knasig! Mycket oproffesionellt att skriva så!

men passage utan samling är ju inte passage :confused: då blir det ju balanstrav som ovanstående skrev väl??
kan inte alls mycket om sånt här så jag är inte helt säker.
men fanns det inte en väldigt lång tråd om just skillnaden mellan passage och balanstrav?

TS: jo, jag tycker att det är väldigt dåligt gjort av ägaren att skriva i annonsen att hästen utför passage i hagen..men jag antar att det bara är okunskap i detta fall.

Hahaha!

Men då kan jag sälja in som dressyrhäst, ju!!
Hon kan både "passage" och capriole och levad i hagen!!!
Jag kan bli rik!!!:)

Skämt å sido så låter det lite väl oseriöst att sälja hästen med "passage" i hagen, jag skulle inte köpa den..

/ Lavinia

Min häst kan göra betydligt mer i hagen än med mig på ryggen - annars vore jag orolig.

Håller med dig. Passage måste ha samling för att vara passage. Inte samma sak med balanstrav. för mig är det 2 olika saker.

*kl*
Men är den generella meningen i tråden att hästen inte kan samla sig själv i hagen? Jg förstår inte riktigt.. :confused:

Fö låter det väl inte helt professionellt att skriva ut en sådan ska i annons. Min unga minishettis gör byten i språnget i hagen, so what?

min häst gör klockrena galoppombyten i hagen, inte f-n gör han det med mig på ryggen ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 495
Senast: mamman
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 328
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 365
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka