Balkonginnätning

lingonben

Trådstartare
Hjälp! Vår balkong har ett fint smidesräcke med stora mellanrum mellan pinnarna och en decimeterstor glipa vid golvet. Precis lagom för en vild liten kissunge att skutta emellan och slå ihjäl sig. Hur har ni kattägare nätat in era balkonger? Kycklingnät, eller grövre doningar? Hur fäster man bäst nät utan att borra sönder fasaden eller golvet?
Tips och bilder är mycket välkomna :)

Sv: Balkonginnätning

Så här ser min balkong ut.

Övre hörna mot grannen ovanför (uppljusad):
balkong1.jpg

Nedre hörn mot golvet. Här ser ni hur jag fäst ihop ramarna.
balkong5.jpg

Och så utifrån. Jag valde att fästa nätet på utsidan, det blir vassa kanter när man klipper nätet, så av säkerhetsskäl.

balkong2.jpg

balkong3.jpg

balkong4.jpg

Den står stadigt själv, men är fäst med buntband i räcket. Man kan ju göra mindre ramar som är lättare att hantera, min balkong ligger på nedre botten och vi har byggt ramarna på gräsmattan utanför och sen lyft in dom. Krångligt men bra blev det.

Jag har använt tryckimpregnerat virke för bäst hållbarhet, sen kan man ju måla om man vill. Nätet är ett svetsnät som jag tycker är snyggare än hönsnät och framförallt inte lika formbart som hönsnät vilket är bättre när man ska hålla på med det. Tycker jag :)

Smart, jag tänkte inte alls på att göra en ram av virke och fästa nätet i. Tack för tipset :)

Mycket lättare att plocka ner om man ska flytta också. Min Yoga är en Houdini i kattpäls, så jag var tvungen att näta fårn golv till tak.

Man kan ju hänga massa blommor och lyktor i, och till nästa år tänkte jag ha en klätterväxt på nån av kortsidorna. Inte murgröna eller klematis (giftigt för katter), men vinranka eller nått annat som klarar att bo i kruka går ju prima. Bara fantasin sätter gränser :D

Gissar att han är ättling till Hitler :angel:

De är bondkatter och bröder. Mamma som var sköldpadda/vit, pappa var röd.

Då jag har en balkong ovanför mig så använde jag långa slanor som jag petade in i "rören" som kommer ner från räcket ovanför. Drog fast dem i räcket med solbeständiga buntband. Sen fäste jag nät med hjälp av buntband. Svårt att förklara, men man kan se lite på bilderna. Det sitter kanonstadigt, använde grönplastat kycklingnät.

hörn, man ser på rullen att det inte är riktigt klart här.
högra sidan
mitten
lite senare på sommaren
Kan med fördel användas som blomstöd ;)

Är det ingen som har lust och komma och bygga sånt hos mig??? :angel:

Måste göra det snart för lillkissen har börjat smita :mad:

Japanesen skrev:
Är det ingen som har lust och komma och bygga sånt hos mig??? :angel:

Måste göra det snart för lillkissen har börjat smita :mad:
Det är inte så svårt, ta det som ett helgprojekt :idea:
Jag gjorde mitt alldeles själv, utom de buntbanden som är fästa allra högst upp (är kort i rocken). Räknade ut att min innätning kostade ca 100 kr, för nätet och buntbanden, slanorna tog jag ute i naturen, där de gallrat skog. De tar inte rätt på så tunna spill, så där kan man plocka.

Annars bjuder du in en polare som hjälp mot en pizza eller nåt ;)

Oj, min kostade 10 gånger mer :angel: Hittade varken tryckimpregnerat virke eller svetsnät i naturen så jag fick köpa allt :mad:

Joo jag får nog ta det som ett helgprojekt i helgen, men det jag är rädd för att det kommer se alldeless fult ut när man har inätat hela balkongen för det är rätt så tomt på balkongen (inga blommor och sånt)!
Det räcker att jag nätar in 1/3 av balkongen då lillkissen klättrar på någon sorts uppåtväxande buske, men när jag kollat din MissFideli inätning så såg jag att om jag gör så som du fast bara typ 1/3 så kommer lillkissen fortfarande kunna gå på räcket och klättra ner, så hur ska jag kunna göra ett STOPP??
Haha kanske ska pröva och skriva en STOPPskylt :idea:

Vart hittar ni allt material? Typ Bygg Ole eller?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpt nätet på Ö&B, dom är billigast på just det nätet. Har hört om Beijers också, men här i stan fanns inte just detta nät. 10 m/175:- på Ö&B. Till min gick det åt 1,5 rulle.
Virket är köpt på K-Rauta, men dom flesta byggvaruhus har säkert. Det är vanligt 4x4 tryckimpregnerat. Man kan ju köpa obehandlat och göra själv, men det blev för mycket jobb för mig som bor i lägenhet och inte har nånstans att vara.
Vinkeljärn och dom järnen som jag fäst ihop ramarna med är också köpta på K-Rauta, men det finns säkert också överallt.

Ska du näta in bara 1/3 så får du vara noga med att aldrig släppa kisse ur sikte. Dom är otroligt duktiga på att klättra om dom vill, Yoga gör det så jag skulle aldrig näta upp till bara en del. Jag vill kunna lämna balkongdörren öppen även nattetid när jag sover, och det ska man inte göra om man inte nätar in allt. Alldeles för riskabelt.

Jag skulle inte rekommendera att bara näta en del...... för de klättrar som apor de små rackarna. När man ändå ska näta in kan man lika gärna göra det rejält på en gång. Ett alternativ är att du skaffar stålbitar som du bockar till, 30-50 grader, så det lutar in över balkongen. Då blir det svårare för kissen att klättra. Men jag skulle näta in hela. Mitt nät syns knappt utifrån. :) Du får väl köpa lite blommor ;)

Jag köpte mitt nät på Coop Forum, köpte tre rullar, 35 kr styck, gjorde av med två och en halv, nästan. Lite spillbitar blev det över.
En fördel är oxå med min konstruktion, att om man måste ta ner det av någon anledning, så klipper man bara av buntbanden som håller pinnarna fast i räcket. Sen rullar man ihop det stående. :idea:

Om du ska köra på ramkonstruktionen så mäter du ut hur mycket du behöver, och sen åker du till byggföretag, som säljer virke. Och så frågar du om de har spillbitar! De kan man få nästan gratis om man har tur. Inte många som köper så korta reglar!

Okeej.. Jo dom rackarna är smarta, lillkissen har rymt 3 gånger redan idag, hjälper inte om man håller koll för han är såååå snabb..
Detta projekt måste jag nog göra imorgon, vill ju slippa vara orolig för honom!

Ska rita upp en skiss och mäta redan ikväll och sen så åker jag imorgon och köper allt material :D

Japanesen skrev:
Okeej.. Jo dom rackarna är smarta, lillkissen har rymt 3 gånger redan idag, hjälper inte om man håller koll för han är såååå snabb..
Detta projekt måste jag nog göra imorgon, vill ju slippa vara orolig för honom!

Ska rita upp en skiss och mäta redan ikväll och sen så åker jag imorgon och köper allt material :D
Låter som en bra plan. Jag ska till och sätta "gardiner" på min balkong nu jag. Har köpt billiga duschdraperier på IKEA som ser ut som vanligt tyg. Ska sätta blå längder ytterst och beiga innerst. Perfekt nu när den regniga hösten är på intågande och senare den yrande snön. Då slipper man få in det på balkongen! :)

Smart Prosit :)

Hmm det var jobbigare att bygga än vad jag trodde, är inte helt klar men snart, då kan jag visa hur det ser ut :D

Japanesen skrev:
Smart Prosit :)

Hmm det var jobbigare att bygga än vad jag trodde, är inte helt klar men snart, då kan jag visa hur det ser ut :D

Tack!! :bow: Ibland har jag mina ljusa stunder ;)

Kul att du kommit igång, ser fram emot bilder snart!!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka