Balkongtråden 2024

Jag brukar inte tvätta trä innan jag oljar. Möjligen då med varmt vatten, skurborste och lite diskmedel. Är det mycket alger du har som ska bort, eller något annat som ger behov av både tvätt och särskilt medel (vad?) till det?
Behövde göra det första sommaren efter att jag flyttade in i min lägenheten. Då var trägolvet riktigt smutsig. Vattnet blev brungröntgrått... Tror inte förra ägarna tog hand om golvet alls, alltså ingen behandling alls. Men sen stod det på oljan att rengöring innan rekommenderades och det var även var målarbutiken rekommenderade. Bor i stan i Stockholm, kanske påverkar även om balkongen är mot stor innergård.
Föra sommaren, sommaren nr två, valde jag istället att behandla golvet med linoljesåpa. Tyckte om det resultatet mkt mer än oljan.
 
När det var varmt och fint passade jag på att skura golvet och byta ut kattnätet.
Tyvärr ser det ut om vara max 11 - 12 grader närmsta veckorna så något mer lär väl inte hända.
Längtat efter värme, köpa blommor och ta fram dynor och parasoll 😍
11-12 grader låter just nu härligt :laugh:. Här i Stockholm har vi 4-5 grader på dagen och någon minusgrad på natten O_o:arghh:. Jag vill ha vår!
 
Om en vecka flyttar jag. Funderar mycket över hur jag ska inreda balkongen för att få plats med bord, stolar, blommor och odling. Söder/västerläge med ljus större delen av dagen 😊
IMG_6253.jpeg
 
Du vill ha just olja? Jag använde någon träolja, köpt i en färgbutik, första året. Men har därefter bara såpat trägolvet på balkongen, vilket jag tycker har funkar bättre och enklare då jag bara behöver använda ett medel. Med träoljan behövde jag först tvätta golvet med ett medel och sen olja in det. Med såpan, som är just för att såpa trägolv på balkong, tvättar jag visserligen först golvet en gång och såpar därefter in det, men det är samma medel och ska åtminstone vara mer miljövänligt än det medel jag använde för att tvätta när jag oljade.

Sen behöver väl trägolv utomhus oljas eller såpas en gång om året i vart fall. Mitt trägolv på balkongen har i vart fall behövt det men det kan ju vara för att det är gammalt och då förra ägaren inte verkar ha tagit hand om det så bra.
Ja, att det blir olja är fastställt. Från början övervägde jag starkt linoljesåpan(har hört massa gott om det likt det du beskriver) men såg att det ljusar upp och jag vill gärna ha en pigmentering åt det bruna hållet på golvet.

Jo, verkar som det behövs varje år och är ju lika bra se det håller bra skick. Mitt golv är som ditt, gammalt och inte så bra skött även om det är stabilt. Träet slukade olja förra året och det ser nästan lika torrt ut nu som förra året då jag jämför bilder :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp